Ilotulittaminen annettava vain ammattilaisten käsiin

Ilotulitusoikeus on jatkossa oltava vain ilotulitusnäytöksiin luvan saaneilla ammattilaisilla. Silmävammojen ja tulipalojen määrä on vähentynyt muun muassa suojalasipakon ja rajoitusten sekä kampanjoinnin ansiosta, mutta kokonaan vahingoista ei ole päästy. Parhaillaan nimiä keräävä kansalaisaloite on vaatimuksessaan oikealla asialla.

Ilotulitteista aiheutuvien vakavien sairaalahoitoa vaativien silmävammojen määrä vaihtelee vuosittain kymmenen ja kolmenkymmenen välillä. Vastaavasti pelastuslaitoksille uusivuosi tuo noin 100 ilotulitteista aiheutunutta keikkaa.

”Rajoitukset ja isot markkinointipanostukset turvallisen ilotulittamisen puolesta ovat kyllä tehonneet, mutta esimerkiksi silmävahinkojen määrä lasketaan silti kymmenissä”, sanoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Petri Mero.

”Eniten vahinkoja aiheutuu tavallisten kansalaisten yksittäisestä huvi-ilotulittamisesta kaduilla ja pihoilla. Kun ilotulitteita ammutaan esimerkiksi näytöksessä, vahinkoja ei juurikaan satu”, Mero sanoo. ”Jotta vahinkojen määrä saataisiin pysyvästi vähenemään, on ilotulitusoikeus rajattava vain luvan saaneille ammattilaisille. Näin ilotulittamisesta saataisiin sitä paitsi pysyvästi korkeatasoista. On selvää, että harva kansalainen saa kovin näyttävää ilotulitusta kotikonstein aikaan – ainakaan turvallisesti. Komeimmat ilotulitusnäytökset ovat lähes tulkoon aina ammattilaisten aikaansaannoksia”, Mero toteaa.

Kansalaisaloite oikealla asialla

Parhaillaan allekirjoituksia kerää kansalaisaloite, jonka mukaan eniten vaaraa aiheuttavien ilotulitteiden kansalaiskäyttö kiellettäisiin kokonaan. Sen mukaan yksittäisille kansalaisille jäisi vapaasti käytettäväksi käytännöllisesti katsoen tähtisadetikut ja vappuisin ammuttavat paukkuserpentiinit ja muut niihin rinnastettavat ilotulitteet.

”Kansalaisaloite on huolellista työtä. Sen perusajatus käytön rajoittamisesta on erittäin hyvä. Toivottavasti kansalaisaloite saa riittävästi allekirjoituksia, jotta se etenee eduskunnan käsittelyyn ja käy sen myötä läpi huolellisen punninnan. Vähintään sen soisi toimivan sytykkeenä virkamiesvalmistelulle”, sanoo Mero.

Käytön rajoituksissa seurattaisiin siten pohjoismaista trendiä, sillä sekä Norjassa että Ruotsissa on asetettu rajoituksia yksittäisten kansalaisten ilotulittamiselle vahinkojen vähentämisen nimissä. ”Maailmalla ilotulittamiselle on esitetty turvallisempia ja todennäköisesti myös ilmaston kannalta puhtaampia vaihtoehtoja. Espoossa ilotulitus korvataan kaupungin lasershow’lla ja Yhdysvalloissa ja Kiinassa on jo kokeiltu drone-lennokkeihin perustuvia ilotulitusten kaltaisia led-valonäytöksiä”, Mero kertoo.

Ikääntyneiden talous kuntoon - tule seuraamaan keskustelua Silver Economy Forumiin14.6.2019 12:07:12 EESTKutsu

Tule kuulemaan ennakkotuloksia tuoreesta tutkimuksesta Finanssiala ry:n ja Etlan yhteiseen tilaisuuteen 9.7.2019 Finlandia-talolla klo 12.30-13.30. Toimittajien tulee akkreditoitua tilaisuuteen. Tutkimuksen tuloksia esittelee tutkimusjohtaja Niku Määttänen Etlasta ja tutkimuksen pohjalta asiasta ovat keskustelemassa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin johdolla muun muassa eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn hallituksen puheenjohtaja Anneli Taina. Kommenttipuheenvuoron pitää sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

Ilmastonmuutoksen hillintä toteutuu finanssialalla erityisesti sijoitustoiminnassa12.6.2019 16:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset finanssialan yritykset ovat edelläkävijöitä Euroopassa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Finanssiala ry:n (FA) keväällä tekemään kyselyyn vastanneista jäsenyhtiöistä 87 prosenttia kertoi ottavansa ilmastonmuutoksen huomioon sijoitustoiminnassaan. Jäsenyhtiöistä lähes 90 prosenttia on mukana myös erilaisissa ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvissä sitoumuksissa tai yhteistyöhankkeissa.

Sähköisiä järjestelmiä terveydenhuollossa jo laajasti käytössä – tehtävää riittää silti4.6.2019 08:52:58 EESTTiedote

Terveydenhuollon asiakirjoja välitetään Suomessa organisaatiolta toiselle vuosittain satojatuhansia edelleen postitse. Finanssiala ry:n (FA), Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Kelan sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhteisessä kestävän kehityksen sitoumuksessa on asetettu kunnianhimoisia tavoitteita asiakirjojen sähköistämiselle. Sähköistämisen tiellä on vielä kuitenkin monia haasteita, joista lainsäädäntö on yksi.

Kauppi: Toimet talousosaamisen vahvistamiseksi tärkeitä3.6.2019 11:06:11 EESTTiedote

Hallitus aikoo toimia tehokkaasti ylivelkaantumisen ja siihen liittyvien ongelmien vähentämiseksi. Kansalaisten talousosaamista ja talouden hallintaa luvataan kehittää kaikissa ikäryhmissä. ”Tätä linjausta ovat eri tahot jo pitkään odottaneet. Maksuhäiriömerkintöjen ennätyksellinen määrä kertoo ongelmista suomalaisten talousosaamisessa", toteaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.