Ilotulittaminen annettava vain ammattilaisten käsiin

Ilotulitusoikeus on jatkossa oltava vain ilotulitusnäytöksiin luvan saaneilla ammattilaisilla. Silmävammojen ja tulipalojen määrä on vähentynyt muun muassa suojalasipakon ja rajoitusten sekä kampanjoinnin ansiosta, mutta kokonaan vahingoista ei ole päästy. Parhaillaan nimiä keräävä kansalaisaloite on vaatimuksessaan oikealla asialla.

Ilotulitteista aiheutuvien vakavien sairaalahoitoa vaativien silmävammojen määrä vaihtelee vuosittain kymmenen ja kolmenkymmenen välillä. Vastaavasti pelastuslaitoksille uusivuosi tuo noin 100 ilotulitteista aiheutunutta keikkaa.

”Rajoitukset ja isot markkinointipanostukset turvallisen ilotulittamisen puolesta ovat kyllä tehonneet, mutta esimerkiksi silmävahinkojen määrä lasketaan silti kymmenissä”, sanoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Petri Mero.

”Eniten vahinkoja aiheutuu tavallisten kansalaisten yksittäisestä huvi-ilotulittamisesta kaduilla ja pihoilla. Kun ilotulitteita ammutaan esimerkiksi näytöksessä, vahinkoja ei juurikaan satu”, Mero sanoo. ”Jotta vahinkojen määrä saataisiin pysyvästi vähenemään, on ilotulitusoikeus rajattava vain luvan saaneille ammattilaisille. Näin ilotulittamisesta saataisiin sitä paitsi pysyvästi korkeatasoista. On selvää, että harva kansalainen saa kovin näyttävää ilotulitusta kotikonstein aikaan – ainakaan turvallisesti. Komeimmat ilotulitusnäytökset ovat lähes tulkoon aina ammattilaisten aikaansaannoksia”, Mero toteaa.

Kansalaisaloite oikealla asialla

Parhaillaan allekirjoituksia kerää kansalaisaloite, jonka mukaan eniten vaaraa aiheuttavien ilotulitteiden kansalaiskäyttö kiellettäisiin kokonaan. Sen mukaan yksittäisille kansalaisille jäisi vapaasti käytettäväksi käytännöllisesti katsoen tähtisadetikut ja vappuisin ammuttavat paukkuserpentiinit ja muut niihin rinnastettavat ilotulitteet.

”Kansalaisaloite on huolellista työtä. Sen perusajatus käytön rajoittamisesta on erittäin hyvä. Toivottavasti kansalaisaloite saa riittävästi allekirjoituksia, jotta se etenee eduskunnan käsittelyyn ja käy sen myötä läpi huolellisen punninnan. Vähintään sen soisi toimivan sytykkeenä virkamiesvalmistelulle”, sanoo Mero.

Käytön rajoituksissa seurattaisiin siten pohjoismaista trendiä, sillä sekä Norjassa että Ruotsissa on asetettu rajoituksia yksittäisten kansalaisten ilotulittamiselle vahinkojen vähentämisen nimissä. ”Maailmalla ilotulittamiselle on esitetty turvallisempia ja todennäköisesti myös ilmaston kannalta puhtaampia vaihtoehtoja. Espoossa ilotulitus korvataan kaupungin lasershow’lla ja Yhdysvalloissa ja Kiinassa on jo kokeiltu drone-lennokkeihin perustuvia ilotulitusten kaltaisia led-valonäytöksiä”, Mero kertoo.

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi8.3.2019 15:14:07 EETTiedote

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

Rahamuulit kuriin – pankkien ja viranomaisten yhteistyötä tiivistettävä rahanpesun torjunnassa7.3.2019 14:06:53 EETTiedote

Rahanpesun torjunta vaatii tiiviimpää yhteistyötä paitsi kansainvälisesti, myös valvovien viranomaisten, lainsäätäjien ja pankkien välillä. Lisäksi pankkien tulisi voida vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Keskusrikospoliisi tiedotti 7. maaliskuuta uudesta Suomeen rantautuneesta ilmiöstä: ammattimaisista rahanpesijöistä. Niin sanottujen ammattimuulien arvioidaan viime vuonna avanneen Suomessa satoja pankkitilejä väärennetyn henkilöllisyyden turvin.