Ilouutisia, ylijäämänpalautusta on tulossa

PeeÄssä palauttaa asiakasomistajilleen 15,2 miljoonaa euroa.

PeeÄssän edustajisto on eilen, keskiviikkona 23.3., kokouksessaan vahvistanut 3% ylijäämänpalautuksen maksamisen. Asiakasomistajille palautetaan vuoden 2021 osalta yhteensä lähes 15,2 miljoonaa euroa.

Osuuskaupan tulosta käytetään aina asiakasomistajien hyväksi, joko toiminnan kehittämiseen investointeina tai ylijäämänpalautuksena. Nimensä mukaisesti osuuskaupan tulosta eli ylijäämää palautetaan osuuskaupan omistajille heidän ostojensa suhteessa. Ylijäämänpalautus on osuustoiminnan periaatteisiin kuuluva palkitsemismuoto, jonka suuruuteen jokainen asiakasomistaja voi omalla kohdallaan vaikuttaa keskittämällä ostoksiaan PeeÄssään.

Ylijäämänpalautuksen maksaminen ei ole itsestäänselvyys. Sen takana on vuosien määrätietoinen työ toimipaikoissa. Kustannustehokkaalla toiminnalla mahdollistetaan edulliset hinnat, hyvä palvelu ja myös ylijäämänpalautuksen maksaminen. Päätöksen ylijäämänpalautuksen maksamisesta tekee vuosittain aina osuuskaupan edustajisto hallituksen ja hallintoneuvoston esityksen pohjalta.

Ylijäämänpalautus maksetaan PeeÄssän asiakasomistajien S-tileille perjantaina 20. toukokuuta ja sitä maksetaan PeeÄssän toimipaikoista vuoden 2021 aikana tehdyistä Bonukseen oikeuttavista ostoista. Alkoholi ja tupakka sekä ostot yhteistyökumppaneilta eivät kerrytä ylijäämänpalautusta.

Kasvomaskin käyttö PeeÄssän toimipaikoissa20.4.2022 12:58:59 EEST | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL kevensi pääsiäistä edeltävänä torstaina omaa maskilinjaustaan merkittävästi. Päivittäistavarakauppa ry, Kaupan liitto ja Mara ry ovat niin ikään päivittäneet omia, asiakkaille suunnattuja maskisuosituksiaan, eikä kaupan tai ravintoloiden asiakkailta edellytetä enää maskin käyttöä. Maskia saa luonnollisesti käyttää yhä niin halutessaan. Myös S-ryhmän henkilöstön maskilinjausta on päivitetty. PeeÄssän henkilöstön yhteisestä maskisuosituksesta luovutaan, mutta henkilöstöllä on edelleen mahdollisuus käyttää työtehtävissään halutessaan maskia. Työpaikalla maskien käytöstä päättää työnantaja riskinarvioinnin perusteella. -Vaikka luovumme yhteisestä maskisuosituksesta kaupoissamme, ravintoloissamme ja muissa toimipaikoissamme Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n uuden ohjeistuksen mukaisesti halutessaan maskia voi kuitenkin edelleen käyttää. Linjaus koskee niin asiakkaitamme kuin henkilökuntaamme, toimitusjohtaja Mikko Junttila linjaa.

Keskimäärin 1200 euroa tulospalkkaa17.3.2022 10:15:00 EET | Uutinen

Osuuskauppa PeeÄssän henkilöstölle maksettiin vuodelta 2021 tulosten perusteella tulospalkkoja lähes 2,4 miljoonaa euroa, joka on keskimäärin 1200 euroa per työntekijä. PeeÄssällä on käytössä tulospalkkakäytäntö, jonka piiriin kuuluvat kaikki peeässäläiset. Tulospalkkaa on mahdollista saada maksimissaan kahden kuukauden palkan verran ja se maksetaan työntekijöille tehtyjen työtuntien perusteella. - Tulospalkkaa sai 1985 peeässäläistä. Tulospalkitsemisen lisäksi työntekijät saavat 3–25 prosenttia ostoetua kaikista S-ryhmän toimipaikoista. Lisäksi meillä huolehditaan erilaisin keinoin työntekijöiden työhyvinvoinnista ja työturvallisuudesta. Esimerkiksi tuemme henkilöstön omaehtoista liikuntaa ja hyvinvointia työvirerahalla, joka on 180 euroa per henkilö vuodessa, kertoo henkilöstöjohtaja Suvi Honkanen. Tulospalkitseminen ohjaa työskentelyä kohti työpaikan tavoitteita, jotka on jokaiselle toimipaikalle määritelty erikseen. Tulospalkkaan on oikeutettu sen toimipaikan henkilöstö, jossa tavo