Ilpo Tolonen on monipuolinen pelastusalan kehittäjä - Vuoden Palomies 2017 vaikuttaa myös kansainvälisessä toiminnassa

Vuoden Palomies 2017 on pelastuspäällikkö Ilpo Tolonen Kymenlaakson pelastuslaitokselta Kotkasta. Hänen elämäntyönään on ollut kehittää pelastustoimea monipuolisesti jo yli 30 vuoden ajan. Tolonen on ansioitunut erityisesti vesipelastuksen, vaarallisten aineiden torjunnan sekä öljyntorjunnan kehittäjänä.

- Päädyin aikanaan pelastusalalle ensin kesätöihin paloasemalle, jonka jälkeen päätin opiskella palomieheksi. Sen jälkeen olen kouluttautunut matkan varrella pelastussukeltajaksi, paloesimieheksi, palomestariksi ja paloinsinööriksi, kertoo Tolonen urapolustaan.

Vaarallisten aineiden torjunnan työ on vienyt Tolosen myös Suomen edustajaksi kansainväliseen CTIF:n kemikaalikomissioon. Lisäksi hän on ollut aktiivinen toimija Suomen Palopäällystöliitossa erilaisissa luottamustehtävissä.

- Kansainvälisessä toiminnassa olen huomannut, kuinka hyvin Suomessa vaarallisten aineiden torjuntaan kouluttaudutaan. Suomen järjestelmää arvostetaan ja siitä ollaan kiinnostuneita, Tolonen kertoo.

Yksi Tolosen uran merkittävistä ansioista on ollut laatia vuonna 2011 ensimmäinen CBRNE-ensitoimintaopas SM:n pelastusosastojen edustajana yhdessä SM:n poliisiosaston edustajan ja terveysministeriön edustajan kanssa poliisin, pelastustoimen ja ensihoidon kenttäväelle. Tolonen on myös ollut vahvasti mukana kehittämässä pientalojen palotarkastusten siirtymistä omavalvontaan.

Koulutuspuolella hän on tehnyt tärkeää pioneerityötä tuottamalla ensimmäisen pintapelastuksen koulutuspaketin Matti Revon kanssa 80-luvun lopulla. Hän on myös käynnistänyt vesisukelluskoulutuksen vuonna 1992 Pelastusopistossa Kuopiossa.

- Työ pelastustoimen kehittämiseksi jatkuu yhä ja vaikutan mielelläni omalta osaltani pelastusalaan sekä esimerkiksi standardien laatimiseen. Vapaa-ajalla liikun aktiivisesti ja huolehdin kunnostani, niin kuin palomiehen kuuluukin, kertoo Tolonen.

Vuoden Palomiehen valitsee toimikunta, johon kuuluvat edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, Suomen Palopäällys­töliitosta, Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta, Suomen Sopimuspalokuntien Liitosta, Pelastustieto-lehdestä ja Sisäministeriön pelastusosastolta. Vuoden Palomies tai Palokuntalainen on valittu vuodesta 1982 lähtien.

Vuoden Palomies, pelastuspäällikkö Ilpo Tolonen, p. 0447026213
Vuoden Palomies -toimikunnan puheenjohtaja, pelastusjohtaja Seppo Lokka, p. 044 794 3671
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, palokuntajohtaja Petri Jaatinen, p. 0400 535 441

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Pärjäisitkö häiriötilanteessa 72 tuntia ilman apua?18.12.2017 12:30Tiedote

Yhteiskunnan häiriötilanteissa omatoimisella varautumisella on suuri merkitys sekä kansalaisille että viranomaisille. Miten pitää toimia, kun esimerkiksi sähkökatkon takia vettä ei yhtäkkiä tulekaan kraanasta tai lämmitys ei toimi? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) toimesta on luotu uusi 72 tuntia -varautumiskonsepti, jossa käydään konkreettisesti läpi arjesta selviytymistä ennen viranomaisten apua.