Ilpo Tolonen on monipuolinen pelastusalan kehittäjä - Vuoden Palomies 2017 vaikuttaa myös kansainvälisessä toiminnassa

Vuoden Palomies 2017 on pelastuspäällikkö Ilpo Tolonen Kymenlaakson pelastuslaitokselta Kotkasta. Hänen elämäntyönään on ollut kehittää pelastustoimea monipuolisesti jo yli 30 vuoden ajan. Tolonen on ansioitunut erityisesti vesipelastuksen, vaarallisten aineiden torjunnan sekä öljyntorjunnan kehittäjänä.

- Päädyin aikanaan pelastusalalle ensin kesätöihin paloasemalle, jonka jälkeen päätin opiskella palomieheksi. Sen jälkeen olen kouluttautunut matkan varrella pelastussukeltajaksi, paloesimieheksi, palomestariksi ja paloinsinööriksi, kertoo Tolonen urapolustaan.

Vaarallisten aineiden torjunnan työ on vienyt Tolosen myös Suomen edustajaksi kansainväliseen CTIF:n kemikaalikomissioon. Lisäksi hän on ollut aktiivinen toimija Suomen Palopäällystöliitossa erilaisissa luottamustehtävissä.

- Kansainvälisessä toiminnassa olen huomannut, kuinka hyvin Suomessa vaarallisten aineiden torjuntaan kouluttaudutaan. Suomen järjestelmää arvostetaan ja siitä ollaan kiinnostuneita, Tolonen kertoo.

Yksi Tolosen uran merkittävistä ansioista on ollut laatia vuonna 2011 ensimmäinen CBRNE-ensitoimintaopas SM:n pelastusosastojen edustajana yhdessä SM:n poliisiosaston edustajan ja terveysministeriön edustajan kanssa poliisin, pelastustoimen ja ensihoidon kenttäväelle. Tolonen on myös ollut vahvasti mukana kehittämässä pientalojen palotarkastusten siirtymistä omavalvontaan.

Koulutuspuolella hän on tehnyt tärkeää pioneerityötä tuottamalla ensimmäisen pintapelastuksen koulutuspaketin Matti Revon kanssa 80-luvun lopulla. Hän on myös käynnistänyt vesisukelluskoulutuksen vuonna 1992 Pelastusopistossa Kuopiossa.

- Työ pelastustoimen kehittämiseksi jatkuu yhä ja vaikutan mielelläni omalta osaltani pelastusalaan sekä esimerkiksi standardien laatimiseen. Vapaa-ajalla liikun aktiivisesti ja huolehdin kunnostani, niin kuin palomiehen kuuluukin, kertoo Tolonen.

Vuoden Palomiehen valitsee toimikunta, johon kuuluvat edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, Suomen Palopäällys­töliitosta, Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta, Suomen Sopimuspalokuntien Liitosta, Pelastustieto-lehdestä ja Sisäministeriön pelastusosastolta. Vuoden Palomies tai Palokuntalainen on valittu vuodesta 1982 lähtien.

Vuoden Palomies, pelastuspäällikkö Ilpo Tolonen, p. 0447026213
Vuoden Palomies -toimikunnan puheenjohtaja, pelastusjohtaja Seppo Lokka, p. 044 794 3671
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, palokuntajohtaja Petri Jaatinen, p. 0400 535 441

Tulityölupa on sähköistynyt15.8.2018 12:20Tiedote

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö tiedottaa 15.8.2018. Tulitöiden tekemisestä aiheutuneet suurpalot vähenivät radikaalisti sen jälkeen, kun tulityölupa ja tulitöiden turvallisuuskoulutus otettiin käyttöön. Nyt tulityölupa on astunut sähköiseen maailmaan. Aiemmin paperisena toiminut lupakäytäntö voidaan nyt toteuttaa sähköisesti vaikkapa kännykällä itse tulityöpaikalla. Näin olosuhteet voidaan dokumentoida valokuvina, prosessit nopeutuvat ja turvallisuus paranee.

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.