Ilpo Tolonen on monipuolinen pelastusalan kehittäjä - Vuoden Palomies 2017 vaikuttaa myös kansainvälisessä toiminnassa

Vuoden Palomies 2017 on pelastuspäällikkö Ilpo Tolonen Kymenlaakson pelastuslaitokselta Kotkasta. Hänen elämäntyönään on ollut kehittää pelastustoimea monipuolisesti jo yli 30 vuoden ajan. Tolonen on ansioitunut erityisesti vesipelastuksen, vaarallisten aineiden torjunnan sekä öljyntorjunnan kehittäjänä.

- Päädyin aikanaan pelastusalalle ensin kesätöihin paloasemalle, jonka jälkeen päätin opiskella palomieheksi. Sen jälkeen olen kouluttautunut matkan varrella pelastussukeltajaksi, paloesimieheksi, palomestariksi ja paloinsinööriksi, kertoo Tolonen urapolustaan.

Vaarallisten aineiden torjunnan työ on vienyt Tolosen myös Suomen edustajaksi kansainväliseen CTIF:n kemikaalikomissioon. Lisäksi hän on ollut aktiivinen toimija Suomen Palopäällystöliitossa erilaisissa luottamustehtävissä.

- Kansainvälisessä toiminnassa olen huomannut, kuinka hyvin Suomessa vaarallisten aineiden torjuntaan kouluttaudutaan. Suomen järjestelmää arvostetaan ja siitä ollaan kiinnostuneita, Tolonen kertoo.

Yksi Tolosen uran merkittävistä ansioista on ollut laatia vuonna 2011 ensimmäinen CBRNE-ensitoimintaopas SM:n pelastusosastojen edustajana yhdessä SM:n poliisiosaston edustajan ja terveysministeriön edustajan kanssa poliisin, pelastustoimen ja ensihoidon kenttäväelle. Tolonen on myös ollut vahvasti mukana kehittämässä pientalojen palotarkastusten siirtymistä omavalvontaan.

Koulutuspuolella hän on tehnyt tärkeää pioneerityötä tuottamalla ensimmäisen pintapelastuksen koulutuspaketin Matti Revon kanssa 80-luvun lopulla. Hän on myös käynnistänyt vesisukelluskoulutuksen vuonna 1992 Pelastusopistossa Kuopiossa.

- Työ pelastustoimen kehittämiseksi jatkuu yhä ja vaikutan mielelläni omalta osaltani pelastusalaan sekä esimerkiksi standardien laatimiseen. Vapaa-ajalla liikun aktiivisesti ja huolehdin kunnostani, niin kuin palomiehen kuuluukin, kertoo Tolonen.

Vuoden Palomiehen valitsee toimikunta, johon kuuluvat edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, Suomen Palopäällys­töliitosta, Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta, Suomen Sopimuspalokuntien Liitosta, Pelastustieto-lehdestä ja Sisäministeriön pelastusosastolta. Vuoden Palomies tai Palokuntalainen on valittu vuodesta 1982 lähtien.

Vuoden Palomies, pelastuspäällikkö Ilpo Tolonen, p. 0447026213
Vuoden Palomies -toimikunnan puheenjohtaja, pelastusjohtaja Seppo Lokka, p. 044 794 3671
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, palokuntajohtaja Petri Jaatinen, p. 0400 535 441

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.

Bostadsbolagens roll i brandsäkerheten bör stärkas8.9.2017 10:31Tiedote

En beklagansvärd brand i Nordsjö som ledde till fyra människors död visar att ansvaret för underhållet av brandvarnares funktionsduglighet är otydligt. Reformen av räddningslagen är ett bra tillfälle att utveckla ansvaren i anslutning till brandsäkerheten. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har i åratal framhållit brandvarnarnas betydelse. Tragiska händelser som den i Nordsjö visar att det fortfarande finns mycket att förbättra.

Tydliga anvisningar för skolelevens trygga eftermiddag - Vad är tryggt att göra hemma efter skoldagen?5.9.2017 09:00Tiedote

I många hem funderar man under förhösten på små skolbarns säkerhet under eftermiddagarna hemma efter skoldagen. Vilka elapparater får ett skolbarn använda hemma utan sina föräldrar efter skoldagen? Hur kommer man ut vid brand? Ilpo Leino, säkerhetschef för Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, rekommenderar att föräldrarna ger skolbarnen tydliga regler för eftermiddagarna.

Koululaisen iltapäivän turvaksi selkeät ohjeet - Mitä kotona on turvallista tehdä koulupäivän jälkeen?5.9.2017 09:00Tiedote

Monessa kodissa pohditaan näin alkusyksystä pienten koululaisten turvallisuutta iltapäivisin kotona koulupäivän jälkeen. Mitä sähkölaitteita koululainen saa käyttää, kun hän on ilman vanhempia koulupäivän jälkeen kotona? Miten kotoa pääsee ulos, jos tulipalo syttyy? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino suosittelee, että vanhemmat ohjeistavat koululaisille selkeät säännöt iltapäiviksi.