Inbjudan: Analys av förhandsuppgifterna om kommunernas bokslut 2017

Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum hålls 7–9.2.2018 på M/S Silja Symphony. Forumet inleds med en presskonferens i hamnen. Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen och förbundets ekonomiskt sakkunniga analyserar kommunernas ekonomiska situation och kommunernas bokslutsprognoser för 2017 som publicerats samma morgon. Under presskonferensen behandlas också kommunernas ekonomiska utsikter de närmaste åren.

Kommunförbundets inbjudan till massmedierna
29.1.2018

Inbjudan till presskonferens och till evenemang

Presskonferens: Analys av förhandsuppgifterna om kommunernas bokslut 2017
Tidpunkt: Onsdag 7.2.2018 kl. 9.30–10.30
Plats: Restaurang Tuuliviiri/Roberts Coffee, Olympiaterminalen i Södra hamnen, Helsingfors

Kommunförbundet erbjuder foton från presskonferensen för redaktionellt bruk.

Evenemanget: Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum
Tidpunkt: 7.2.2018 kl. 11.30–16.30
Plats: M/S Silja Symphony, Olympiaterminalen i Södra hamnen, Helsingfors

Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum hålls nu för 31 gången. Forumet som riktar sig till kommunernas ekonomiska ledning behandlar landskaps- och vårdreformen samt reformen av tillväxttjänster. Dessutom granskas Finlands ekonomi i framtiden, kommunernas finansiering, ekonomi och reformerna i sin helhet och kommunens roll i framtiden. Forumet öppnas av Kommunförbundets styrelseordförande Sirpa Paatero.

Den 7 februari är en representant för er redaktion välkommen att ta del av det program som pågår fram till omkring 16.30. Forumets finsk- och svenskspråkiga program kan läsas på http://www.rafo.fi

På grund av båtens säkerhetsbestämmelser krävs förhandsanmälan till forumet.
Anmäl dig senast 5.2 kl.12 till informationskoordinator Raija Heino, helst per e-post raija.heino@kommunförbundet.fi tfn 050 623 18. Meddela födelsedatum (dd-mm-åå) i samband med anmälan. Passertillstånd ges vid anmälningsdisken i Olympiaterminalen, Södra hamnen den 7 februari från kl. 10.00.

Välkommen!

Esa Nieminen
direktör för kommunikation och samhällsrelationer
Finlands Kommunförbund
tfn 404 546 6424

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott om förlängd läroplikt: Det krävs stärkt basfinansiering, ökade stödåtgärder inom grundläggande utbildning och på andra stadiet samt flexiblare skolstart3.5.2018 14:23Tiedote

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott har behandlat kostnadsberäkningar för en förlängd läroplikt. Förbundet föreslår mer flexibilitet såväl vid skolstarten som i den fortsatta skolgången, en förlängning av förskoleundervisningstiden samt riktade stödåtgärder inom den grundläggande utbildningen och på andra stadiet.

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta oppivelvollisuuden pidentämisestä: Perusrahoitusta vahvistettava, lisää tukitoimia perusopetukseen ja toiselle asteelle ja koulupolun alkua joustavoitettava3.5.2018 10:36Tiedote

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta on käsitellyt oppivelvollisuuden pidentämiseen liittyviä kustannuslaskelmia. Liitto ehdottaa koulupolun aloittamisen ja etenemisen joustavoittamista, esiopetusajan pidentämistä sekä kohdennettuja tukitoimia perusasteen ja toisen asteen koulutukseen.