Inbjudan: Analys av förhandsuppgifterna om kommunernas bokslut 2017

Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum hålls 7–9.2.2018 på M/S Silja Symphony. Forumet inleds med en presskonferens i hamnen. Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen och förbundets ekonomiskt sakkunniga analyserar kommunernas ekonomiska situation och kommunernas bokslutsprognoser för 2017 som publicerats samma morgon. Under presskonferensen behandlas också kommunernas ekonomiska utsikter de närmaste åren.

Kommunförbundets inbjudan till massmedierna
29.1.2018

Inbjudan till presskonferens och till evenemang

Presskonferens: Analys av förhandsuppgifterna om kommunernas bokslut 2017
Tidpunkt: Onsdag 7.2.2018 kl. 9.30–10.30
Plats: Restaurang Tuuliviiri/Roberts Coffee, Olympiaterminalen i Södra hamnen, Helsingfors

Kommunförbundet erbjuder foton från presskonferensen för redaktionellt bruk.

Evenemanget: Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum
Tidpunkt: 7.2.2018 kl. 11.30–16.30
Plats: M/S Silja Symphony, Olympiaterminalen i Södra hamnen, Helsingfors

Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum hålls nu för 31 gången. Forumet som riktar sig till kommunernas ekonomiska ledning behandlar landskaps- och vårdreformen samt reformen av tillväxttjänster. Dessutom granskas Finlands ekonomi i framtiden, kommunernas finansiering, ekonomi och reformerna i sin helhet och kommunens roll i framtiden. Forumet öppnas av Kommunförbundets styrelseordförande Sirpa Paatero.

Den 7 februari är en representant för er redaktion välkommen att ta del av det program som pågår fram till omkring 16.30. Forumets finsk- och svenskspråkiga program kan läsas på http://www.rafo.fi

På grund av båtens säkerhetsbestämmelser krävs förhandsanmälan till forumet.
Anmäl dig senast 5.2 kl.12 till informationskoordinator Raija Heino, helst per e-post raija.heino@kommunförbundet.fi tfn 050 623 18. Meddela födelsedatum (dd-mm-åå) i samband med anmälan. Passertillstånd ges vid anmälningsdisken i Olympiaterminalen, Södra hamnen den 7 februari från kl. 10.00.

Välkommen!

Esa Nieminen
direktör för kommunikation och samhällsrelationer
Finlands Kommunförbund
tfn 404 546 6424

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.