Amos RexAmos RexAmos Rex

Inbjudan för medierna: Amos Rex offentliggör sin invigningsutställning. Presskonferens i museets kommande utställningsutrymmen under Glaspalatstorget

EMBARGO / Konstnärskollektivets namn får fritt publiceras från och med 25 januari kl. 11.

TeamLab, Crows web

Välkommen torsdagen 25.1 till det kommande konstmuseet Amos Rex. I presskonferensen deltar Toshiyuki Inoko som grundat det Tokyobaserade konstnärskollektivet teamLab som ansvarar för museets allra första utställning.

På grund av pågående byggarbete är utrymmet begränsat och förhandsanmälning till pressinformationen är därför nödvändig.

Amos Rex öppnar i augusti 2018. teamLab som grundades år 2001 är ett sektorsövergripande konstnärskollektiv, känt för sina immersiva digitala installationer som besökaren kan stiga in i.  teamLab slår vakt om växelverkan och gemensamt skapande samtidigt som man utmanar de sedvanliga uppfattningarna om vad konst är. Kollektivet – som består av bortåt 500 experter på bildkonst, programmering, animationsgrafik, matematik, arkitektur och grafisk design – vill ”omdefiniera verkligheten”.

teamLabs utställning är tekniskt exceptionellt krävande.  Utställningen möjliggörs genom samarbete med Epson som är världsledande projektortillverkare.

Amos Rex är ett privat konstmuseum som uppförs och drivs av Föreningen Konstsamfundet.

Tid: torsdag 25.1 kl. 11

Plats: Amos Rex kommande utställningshall (temporärt sker ingången från Simonsgatans sida)

Anmälning till presskonferensen senast tisdagen 23.1 kl.15

Kommunikations- och marknadschef Timo Riitamaa, Amos Rex