Inbjudan: Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum 7–9.2.2018

Det årliga ekonomi- och finansieringsforumet för kommunsektorn arrangeras den 7–9 februari 2018 på m/s Silja Symphony (Helsingfors–Stockholm–Helsingfors). Hittills har cirka 400 kommunala beslutsfattare, ekonomiska experter och representanter för näringslivet anmält sig till forumet.

Kommunförbundets inbjudan till medierna

12.1.2018

Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum 7–9.2.2018

ANMÄLNING TILL DEN FÖRSTA DAGEN I HAMNEN

Representanter för finländska medier som regelbundet bevakar kommunalekonomiska frågor är välkomna att delta i Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum under den första dagen 7.2.2018.

Ackreditering beviljas journalister som är utsända av en redaktion. Av säkerhetsskäl kräver rederiet alltid att få namn och födelsedatum av dem som går ombord, också när båten ligger i hamn.

En journalist från er redaktion är välkommen att delta kostnadsfritt i forumets program under den första dagen. Anmälningar via denna länk: https://www.webropolsurveys.com/S/EC7F1A960146BCE5.par

OBS! Till skillnad från tidigare år är forumet avgiftsbelagt under kryssningen (programmet fr.o.m. kl. 17.00 7.2–9.2.2018) också för mediernas representanter. Om ni vill delta i hela forumet på redaktionens egen bekostnad kan ni anmäla er separat på www.rafo.fi senast 17.1.2018.

PRESSKONFERENS I HAMNEN 7.2 KL. 9.30

Den första seminariedagen börjar i hamnen onsdag 7.2.2018. Dagen inleds med en presskonferens kl. 9.30–10.30, där vi bland annat analyserar Statistikcentralens förhandsuppgifter om kommunernas bokslut för 2017. Presskonferensen i hamnen den första dagen är öppen för alla journalister.

Vi skickar en separat inbjudan till presskonferensen senare.

Det svenskspråkiga parallellprogrammet går att läsa på http://kommuntorget.fi/wp-content/uploads/sites/20/2017/11/Rafo-program_canva.pdf

Programmet och mer på finska finns på adressen http://www.rafo.fi

Välkommen!

Esa Nieminen
Direktör för kommunikation och samhällsrelationer
Finlands Kommunförbund
tfn 040 546 6424
esa.nieminen@kommunforbundet.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kuntaliitto laski oppivelvollisuuden pidentämisen kustannukset: Satojen miljoonien eurojen lisäkulut odotettavissa20.4.2018 10:00Tiedote

///KORJATTU 20.4.2018 KELLO 10.12 POISTETTU TOISESTA KAPPALEESTA SANA "UUSI"/// Suomen Kuntaliitto on laskenut oppivelvollisuuden pidentämisen kustannuksia. Jos yleinen oppivelvollisuus alkaisi 6-vuotiaana tai esiopetus 5-vuotiaana, toiminnan piiriin tulisi kokonainen ikäluokka, joista 13 500 olisi lapsia, jotka eivät aiemmin ole olleet varhaiskasvatuksen piirissä. Lisääntyvä lapsimäärä vaatisi mittavia investointeja, arviolta 300 miljoonaa euroa uusiin tiloihin sekä näiden ylläpitoon arviolta 12 miljoonaa euroa vuodessa.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Kuopiossa: Alueille enemmän tilaa maakunta- ja sote-uudistuksen toteutuksessa13.4.2018 12:30Tiedote

Kuntien ja alueiden erityispiirteet ja vahvuudet olisi tunnistettava nykyistä paremmin maakunta- ja sote-uudistuksessa. Alueet ja kunnat ovat paitsi aluerakenteensa, voimavarojensa sekä väestö- ja työllisyyskehityksensä, myös haasteidensa ja ongelmien osalta hyvin erilaisia. Erilaisuuden unohtuminen näkyy muun muassa suurten kaupunkien aktiivisuutena ajankohtaisessa sote-ja maakuntakeskustelussa.

Kommunförbundet om ramförhandlingarna: Den kommunala ekonomin når sina mål – orosmomenten är en tillräcklig statsandelsfinansiering och kommunernas krympande roll i sysselsättningstalkot12.4.2018 13:11Tiedote

Kommunförbundet välkomnar åtgärderna för att främja sysselsättningen och att förbättra balansen mellan efterfrågan och utbud på arbetskraft. En besvikelse är att det ännu inte är fastslaget om till exempel de kommunbaserade försöken som gett utmärkta sysselsättningsresultat i Tammerfors- och Åboregionerna får fortsätta. Om försöken avslutas leder det till onödigt administrativt krångel och försvårar samordningen av kommunernas och arbets- och näringsförvaltningens resurser. Kommunförbundet kräver att sysselsättningsförsöken fortsätter och att handlingsmodellerna genom lagändringar görs till en bestående del av alliansmodellen för tillväxttjänsterna. Det skulle också ytterligare bidra till de arbetslösas möjligheter att uppfylla aktivitetsvillkoret, säger Kommunförbundets vice verkställande direktör Timo Reina