Inbjudan: Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum 7–9.2.2018

Det årliga ekonomi- och finansieringsforumet för kommunsektorn arrangeras den 7–9 februari 2018 på m/s Silja Symphony (Helsingfors–Stockholm–Helsingfors). Hittills har cirka 400 kommunala beslutsfattare, ekonomiska experter och representanter för näringslivet anmält sig till forumet.

Kommunförbundets inbjudan till medierna

12.1.2018

Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum 7–9.2.2018

ANMÄLNING TILL DEN FÖRSTA DAGEN I HAMNEN

Representanter för finländska medier som regelbundet bevakar kommunalekonomiska frågor är välkomna att delta i Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum under den första dagen 7.2.2018.

Ackreditering beviljas journalister som är utsända av en redaktion. Av säkerhetsskäl kräver rederiet alltid att få namn och födelsedatum av dem som går ombord, också när båten ligger i hamn.

En journalist från er redaktion är välkommen att delta kostnadsfritt i forumets program under den första dagen. Anmälningar via denna länk: https://www.webropolsurveys.com/S/EC7F1A960146BCE5.par

OBS! Till skillnad från tidigare år är forumet avgiftsbelagt under kryssningen (programmet fr.o.m. kl. 17.00 7.2–9.2.2018) också för mediernas representanter. Om ni vill delta i hela forumet på redaktionens egen bekostnad kan ni anmäla er separat på www.rafo.fi senast 17.1.2018.

PRESSKONFERENS I HAMNEN 7.2 KL. 9.30

Den första seminariedagen börjar i hamnen onsdag 7.2.2018. Dagen inleds med en presskonferens kl. 9.30–10.30, där vi bland annat analyserar Statistikcentralens förhandsuppgifter om kommunernas bokslut för 2017. Presskonferensen i hamnen den första dagen är öppen för alla journalister.

Vi skickar en separat inbjudan till presskonferensen senare.

Det svenskspråkiga parallellprogrammet går att läsa på http://kommuntorget.fi/wp-content/uploads/sites/20/2017/11/Rafo-program_canva.pdf

Programmet och mer på finska finns på adressen http://www.rafo.fi

Välkommen!

Esa Nieminen
Direktör för kommunikation och samhällsrelationer
Finlands Kommunförbund
tfn 040 546 6424
esa.nieminen@kommunforbundet.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.