Inbjudan: Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum 7–9.2.2018

Det årliga ekonomi- och finansieringsforumet för kommunsektorn arrangeras den 7–9 februari 2018 på m/s Silja Symphony (Helsingfors–Stockholm–Helsingfors). Hittills har cirka 400 kommunala beslutsfattare, ekonomiska experter och representanter för näringslivet anmält sig till forumet.

Kommunförbundets inbjudan till medierna

12.1.2018

Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum 7–9.2.2018

ANMÄLNING TILL DEN FÖRSTA DAGEN I HAMNEN

Representanter för finländska medier som regelbundet bevakar kommunalekonomiska frågor är välkomna att delta i Kommunförbundets ekonomi- och finansieringsforum under den första dagen 7.2.2018.

Ackreditering beviljas journalister som är utsända av en redaktion. Av säkerhetsskäl kräver rederiet alltid att få namn och födelsedatum av dem som går ombord, också när båten ligger i hamn.

En journalist från er redaktion är välkommen att delta kostnadsfritt i forumets program under den första dagen. Anmälningar via denna länk: https://www.webropolsurveys.com/S/EC7F1A960146BCE5.par

OBS! Till skillnad från tidigare år är forumet avgiftsbelagt under kryssningen (programmet fr.o.m. kl. 17.00 7.2–9.2.2018) också för mediernas representanter. Om ni vill delta i hela forumet på redaktionens egen bekostnad kan ni anmäla er separat på www.rafo.fi senast 17.1.2018.

PRESSKONFERENS I HAMNEN 7.2 KL. 9.30

Den första seminariedagen börjar i hamnen onsdag 7.2.2018. Dagen inleds med en presskonferens kl. 9.30–10.30, där vi bland annat analyserar Statistikcentralens förhandsuppgifter om kommunernas bokslut för 2017. Presskonferensen i hamnen den första dagen är öppen för alla journalister.

Vi skickar en separat inbjudan till presskonferensen senare.

Det svenskspråkiga parallellprogrammet går att läsa på http://kommuntorget.fi/wp-content/uploads/sites/20/2017/11/Rafo-program_canva.pdf

Programmet och mer på finska finns på adressen http://www.rafo.fi

Välkommen!

Esa Nieminen
Direktör för kommunikation och samhällsrelationer
Finlands Kommunförbund
tfn 040 546 6424
esa.nieminen@kommunforbundet.fi

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundets styrelse godkände förbundets mål för regeringsprogrammet 2019-2023: Det flerdimensionella kommunfältets verksamhetsförutsättningar och självstyrelse måste stärkas18.10.2018 15:14Tiedote

Kommunförbundets styrelse har på sitt möte 18.10.2018 godkänt förbundets mål för regeringsprogrammet för riksdagsperioden 2019–2013. Förbundet kommer att ompröva sina mål när landskaps- och vårdreformens framskridande avgjorts. I alla scenarier kommer kommunerna ännu under flera år att ansvara för kommuninvånarnas social- och hälsovårdstjänster.