Oy Hedengren Ab

Inbjudan och pressmeddelande: Hedengren fyller 100 år

Finska familjebolaget Oy Hedengren Ab fyller i juni hundra år. Till jubileumsårets ära publicerar Hedengren en historik, där företagets historia berättas från Finlands självständighet till idag. Hedengren 1918 – 2018 Teknologi för ett bekymmerfritt liv-historiken har skrivit FD Tero Halonen och producerat Bränn & Bränn Oy Ab.

Företaget grundades av kusinerna Jarl och Walter Hedengren med affärsidén ”en fullständig rörelse i elektriska branschen”. Affärsidén har utvecklats under åren enligt kundernas behov. Nuförtiden är bolaget känt som den största inhemska utvecklaren av säkerhetstekniska system (lösningar) och som importör för märkesvaror inom husteknik.

Sedan år 1920 har bolagets huvudägare varit familjen Johansson. ”Ansvarigt ägande återspeglas i att vi Hedengrens ägare förbinder oss till att föra facklan vidare till följande generation. Vi anser att företaget är hos oss till låns. Det är viktigt att varje generation i sin tur tar sin egen viktiga roll”, säger styrelsens ordförande Berndt Johansson.

Vi bjuder er till historikens publiceringstillfälle tisdagen den 12.6.2018 kl. 13.00 till Hedengrens huvudkontor. Anmälan till mirja.serkela@hedengren.fi senast 11.6.

För ytterligare information kontakta styrelsens ordförande
Berndt Johansson 044 780 8801 eller

marknadsföringschef Mirja Serkelä 045 868 3474.

Oy Hedengren Ab
Lauttasaarentie 50

0207 638 000https://hedengren.fi

Hedengren verkar inom tre affärsområden. Dotterbolaget Hedtec är en importör för el- och VVS-produkter som lagrar och levererar produkter för husteknik och industri. Hedengren Security utvecklar säkerhetssystem samt erbjuder säkerhetstekniska produkter och tjänster. Hedengren Direct säljer dammsugare och luftrenare för hushåll och företag. Koncernens omsättning år 2017 var cirka 57 milj. euro. Antalet anställda är cirka 260 och Hedengrens verkar utöver i Finland också i Sverige, Norge och Estland.