Inbjudan: Resultat från kommunenkäten om barnskyddet

Kommunenkäten om barnskyddet, som Finlands Kommunförbund genomförde i slutet av 2017, gjordes nu för andra gången. En motsvarande enkät gjordes för fem år sedan.

Kommunförbundets inbjudan till massmedierna
26.1.2018

Inbjudan: Presskonferens torsdagen den 1 februari kl. 10–11.30
Kommunernas hus, Andra linjen 14, mötesrum B 3.8

Resultat från kommunenkäten om barnskyddet

Kommunenkäten besvarades av 92,3 procent av de aktörer som ordnar barnskyddet, dvs. 278 kommuner. Enkäten täckte 96 procent av befolkningen.

I kommunenkäten om barnskyddet har det bland annat kartlagts hur myndigheternas informationsutbyte och samarbete fungerar, tillgången till tjänster, barnskyddets resurser och belastande faktorer i arbetet samt kommunernas syn på vårdreformen ur barnskyddsperspektiv.

Aila Puustinen-Korhonen, sakkunnig i barnskyddsfrågor, presenterar enkätresultaten vid presskonferensen. På plats finns också Hanna Tainio, vice vd för Kommunförbundet och Sami Uotinen, ledande jurist.

Redaktionerna kan få undersökningsresultaten under embargo redan föregående dag den 31 januari före kl. 16 genom att kontakta informationskoordinator Raija Heino raija.heino@kommunforbundet.fi

Välkommen!

Pi Krogell-Magni, kommunikationschef, Finlands Kommunförbund, tfn 050 522 5953

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott om förlängd läroplikt: Det krävs stärkt basfinansiering, ökade stödåtgärder inom grundläggande utbildning och på andra stadiet samt flexiblare skolstart3.5.2018 14:23Tiedote

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott har behandlat kostnadsberäkningar för en förlängd läroplikt. Förbundet föreslår mer flexibilitet såväl vid skolstarten som i den fortsatta skolgången, en förlängning av förskoleundervisningstiden samt riktade stödåtgärder inom den grundläggande utbildningen och på andra stadiet.

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta oppivelvollisuuden pidentämisestä: Perusrahoitusta vahvistettava, lisää tukitoimia perusopetukseen ja toiselle asteelle ja koulupolun alkua joustavoitettava3.5.2018 10:36Tiedote

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta on käsitellyt oppivelvollisuuden pidentämiseen liittyviä kustannuslaskelmia. Liitto ehdottaa koulupolun aloittamisen ja etenemisen joustavoittamista, esiopetusajan pidentämistä sekä kohdennettuja tukitoimia perusasteen ja toisen asteen koulutukseen.