Inbjudan: Resultat från kommunenkäten om barnskyddet

Kommunenkäten om barnskyddet, som Finlands Kommunförbund genomförde i slutet av 2017, gjordes nu för andra gången. En motsvarande enkät gjordes för fem år sedan.

Kommunförbundets inbjudan till massmedierna
26.1.2018

Inbjudan: Presskonferens torsdagen den 1 februari kl. 10–11.30
Kommunernas hus, Andra linjen 14, mötesrum B 3.8

Resultat från kommunenkäten om barnskyddet

Kommunenkäten besvarades av 92,3 procent av de aktörer som ordnar barnskyddet, dvs. 278 kommuner. Enkäten täckte 96 procent av befolkningen.

I kommunenkäten om barnskyddet har det bland annat kartlagts hur myndigheternas informationsutbyte och samarbete fungerar, tillgången till tjänster, barnskyddets resurser och belastande faktorer i arbetet samt kommunernas syn på vårdreformen ur barnskyddsperspektiv.

Aila Puustinen-Korhonen, sakkunnig i barnskyddsfrågor, presenterar enkätresultaten vid presskonferensen. På plats finns också Hanna Tainio, vice vd för Kommunförbundet och Sami Uotinen, ledande jurist.

Redaktionerna kan få undersökningsresultaten under embargo redan föregående dag den 31 januari före kl. 16 genom att kontakta informationskoordinator Raija Heino raija.heino@kommunforbundet.fi

Välkommen!

Pi Krogell-Magni, kommunikationschef, Finlands Kommunförbund, tfn 050 522 5953

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Hyvät henkilöstöjohtamisen käytännöt vähentävät työuupumusta kuntamuutoksissa12.2.2019 09:03:12Tiedote

Työterveyslaitoksen ja Vaasan yliopiston yhteisessä tutkimushankkeessa (2016-2018) on selvitetty 34 kunnan henkilöstöjohtamisen käytäntöjen ja työntekijöiden proaktiivisen työtoiminnan yhteyksiä työn imuun, työuupumukseen, kuntatyöpaikkaan sitoutumiseen ja aktiiviseen sopeutumiseen kuntamuutosten keskellä. Kuntien henkilöstön työuupumus on jonkin verran lisääntynyt ja työn imu ja sitoutuminen nykyiseen työpaikkaan lievästi heikentyneet tutkimushankkeen aikana. Hyvällä henkilöstöjohtamisella kuntaorganisaatioissa oli kuitenkin myönteinen yhteys työn imuun ja vähäisempään työuupumukseen.