Inbjudan: Resultat från kommunenkäten om barnskyddet

Kommunenkäten om barnskyddet, som Finlands Kommunförbund genomförde i slutet av 2017, gjordes nu för andra gången. En motsvarande enkät gjordes för fem år sedan.

Kommunförbundets inbjudan till massmedierna
26.1.2018

Inbjudan: Presskonferens torsdagen den 1 februari kl. 10–11.30
Kommunernas hus, Andra linjen 14, mötesrum B 3.8

Resultat från kommunenkäten om barnskyddet

Kommunenkäten besvarades av 92,3 procent av de aktörer som ordnar barnskyddet, dvs. 278 kommuner. Enkäten täckte 96 procent av befolkningen.

I kommunenkäten om barnskyddet har det bland annat kartlagts hur myndigheternas informationsutbyte och samarbete fungerar, tillgången till tjänster, barnskyddets resurser och belastande faktorer i arbetet samt kommunernas syn på vårdreformen ur barnskyddsperspektiv.

Aila Puustinen-Korhonen, sakkunnig i barnskyddsfrågor, presenterar enkätresultaten vid presskonferensen. På plats finns också Hanna Tainio, vice vd för Kommunförbundet och Sami Uotinen, ledande jurist.

Redaktionerna kan få undersökningsresultaten under embargo redan föregående dag den 31 januari före kl. 16 genom att kontakta informationskoordinator Raija Heino raija.heino@kommunforbundet.fi

Välkommen!

Pi Krogell-Magni, kommunikationschef, Finlands Kommunförbund, tfn 050 522 5953

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundets styrelse godkände förbundets mål för regeringsprogrammet 2019-2023: Det flerdimensionella kommunfältets verksamhetsförutsättningar och självstyrelse måste stärkas18.10.2018 15:14Tiedote

Kommunförbundets styrelse har på sitt möte 18.10.2018 godkänt förbundets mål för regeringsprogrammet för riksdagsperioden 2019–2013. Förbundet kommer att ompröva sina mål när landskaps- och vårdreformens framskridande avgjorts. I alla scenarier kommer kommunerna ännu under flera år att ansvara för kommuninvånarnas social- och hälsovårdstjänster.