MUU ry

Inbjudan till en upptäcktsfärd i Egentliga Finland med Konstbussen MUU MAA

Konstnärsorganisationen MUUs Konstbuss presenterar de mest intressanta verken i Egentliga Finland!

Konstbussen MUU MAA 16.7.2016

färdväg: Åbo - Kimitoön - Pemar - Virmo - Vemo - Åbo

konstnärer: Leena Kela, Veera Kivijärvi, Jaana Pirskanen, Antti Tolvi samt konstgrupperna Trivial Zero och Moving in Kimito

Konstbussen MUU MAA är Konstnärsorganisationen MUU rf:s nya och under två år turnérande konstgalleri och projekt, som når en publiken runt omkring i Finland. Projektets mål är att besöka och bli bekant med lokala konstnärer och ge dem en ny publik. För konstnärerna erbjuder turnéen arbetstillfällen, samt även möjligheter att förverkliga verk i unika platser där det annars är nästan omöjligt att få en publik.

Den första konstbussresan görs i Egentliga Finland den 16.7.2016. Konstbussen startar resan från Åbo salutorg, framför den ortodoxa kyrkan på lördagen den 16:de juli klockan 10, och återvänder till samma plats cirka kl. 20. Anmälan till bussrundturen som är gratis sänds till e-post adressen: ilmoittautuminen@muu.fi

Konstbussens ceremonimästare den 16:de juli är Åbos egna diamant, konstnär Antti-Juhani Manninen, som är verksam i bl.a. dockteatergruppen Kuuma Ankanpoikanen. Bussresans första konstnär, Veera Kivijärvi, framställer en örondikt tillsammans med bussresans passagerare.

I Kimito åker Konstbussen till Mellangården för att lyssna till Antti Tolvis Traktorfantasi, som är ett ljudkonstverk komponerat av Tolvi och framförs med fem traktorer. På Kimitos torg blir  konstbussresenärerna bekanta med konstgruppen Moving in Kimitos samhällskonstverk Knitcoin Tour.

Konstbussens resenärer transporteras därefter till Pemar, till Arte rf:s Parantola utställning, som visas på tuberkulossanatoriet ritad av Alvar Alto. Efter Parantola fortsätter bussresan, och bussen erövrar föreställningsarenans drag- och burlesk-konstnär Jaana Pirskanen.

I Virmo möter resenärerna Leena Kelas trädgårdsgrupp-performance. På Konestiftelsens konstnärs- och forskarresidens Saari gård, smäller Trivial Zero-gruppen i luften ljudkonst och en videoperformance.

Den sista hållplatsen för Konstbussen är Vemo, där Vehmaan Taiteen Ystävät rf ordnar program för resenärerna, där man kan bekanta sig med Outi Heiskanens Oheistaidekoti.

Under returresan visas i bussen nya verk ur MUUs Ljudkonstbank samt den internationella videoperformance-serien Performance Voyage 6.

För planläggningen av Konstbussen MUU MAAs turné i Egentliga Finland ansvarar MUU rf:s verksamhetsledare Timo Soppela, producent för Åbo området Marianne Fincke och medlemmarna i MUUs utställningsgrupp, konstnärer Liisa Kanerva, Mikael Kinanen och Ilkka Pitkänen. Nästa gång startar Konstbussen MUU MAA i Uleåborg i augusti. Det två-åriga projektet MUU MAA Konstbuss stöds av Undervisnings- och kulturministeriet, Suomen Kulttuurirahasto, Konstsamfundet.

Samarbetspartners: Centret för konstfrämjande, Sydvästra Finlands regionalbyrå / Hannele Romppanen, länskonstnär inom visuell konst, Konestiftelsen / Saari gård, Arte rf, Outi Heiskanens Oheistaidekoti, Vehmaan Taiteen Ystävät rf, New Performance Turku Festival, Turun sanataideyhdistys

Informationssamarbete: Turun Taiteilijaseura, Taideyhdistys Olohuone, TurkuART, VAFT, B-galleria, Presentaatio ry

MUU rf är en riksomfattande, mångkonstnärlig organisation som representerar och främjar nya bildkonstformer i Finland, så som media-, video-, ljus-, ljud-, performance-, samhälls- och miljökonst. MUU stöder konstnärer i deras yrkesidentitet, verksamhet, utbildning och nätverk, samt verkar som kulturpolitisk påverkare. Muu hade 650 medlemmar i juli 2016. muugalleria@muu.fi, www.muu.fi

MUU ry
Taiteilijajärjestö MUU ry / MUU Galleria, Lönnrotinkatu 33

09 625 972http://www.muu.fi

Följ MUU ry

Senaste pressmeddelandena från MUU ry

Performance Voyage 7 -videoperformanssien kokoelman kiertue kasvattaa taiteilijoiden verkostoja, moninkertaistaa näkyvyyden ja edistää teosmyyntiä1.2.2018 10:05:48 EET | Tiedote

Performance Voyage (PV) on Taiteilijajärjestö MUU ry:n vuosittain julkaistava kansainvälinen videoperformanssien kokoelma, jota on tuotettu vuodesta 2011 saakka. Kutakin Performance Voyage -kokoelmaa esitetään screening-tilaisuuksissa vuoden ajan ympäri maailmaa yhteistyössä paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

Art Fair Suomi hemmottelee yleisöä monialaisella ohjelmalla - Tapahtumallisuus toiseen potenssiin Helatorstaina alkavassa festivaalissa!18.5.2017 09:28:51 EEST | Tiedote

Art Fair Suomi 2017, 25.-28.5.2017 Kaapelitehdas, Helsinki. Mitä syntyy kun tanssija ja maalari käsittelevät väriä ja tilaa yhdessä? Tai linnun laulu ja äänitaide kohtaavat? Kansainvälinen Art Fair Suomi -nykytaidefestivaali juhlii ohjelmassaan toukokuun 25.-28. päivänä Kaapelitehtaalla taiteilijan työn moninaisuutta. Art Fair Suomi esittelee ajankohtaisia tekijöitä nykytaiteen, mutta myös tanssin, sarjakuvan ja musiikin alueilta.