Inbjudan till medierna 21.8: Framtidshuset Sitra presenterar sig och berättar på förhand om vilka känslor klimatförändringen väcker hos finländarna

Vilken är världens enda oberoende och självfinansierade tanke- och försökssmedja? Hur väcker och sporrar Sitra aktörer i det finländska samhället för att göra vårt land till en föregångare inom hållbar välfärd?

Välkommen på frukost med oss för att diskutera och höra om aktuella teman kring vårt samhälles framtid. Vi berättar också om vilka framtidsexperter som betjänar på svenska hos oss.

Plats: Sitra, Östersjögatan 11–13, Helsingfors
Tid: Onsdag 21.8.2019 kl. 8.30–10.00
Språk: svenska

Med embargo berättar vi för dig om en åsiktsenkät som publiceras följande dag (torsdag 22.8 kl. 02.00) och som berättar om vilka känslor klimatförändringen har väckt hos finländarna. Av enkäten framgår bland annat hur vanligt det är med klimatångest och vad som är till stor hjälp när det gäller att behandla känslor som klimatförändringen förorsakar.

Dessutom berättar vi om följande ämnen på svenska:

1. Vad är Sitras prognosinformation som behandlar framtidens utvecklingsriktningar? Vilka är de megatrender och svaga signaler som formar visionen för vårt samhälle?
  2. Varför medverkar vi i att skapa europeiska spelregler och lösningar för människoorienterat datautbyte? Vad är dataekonomi och dess möjligheter?
  3. Varför garanterar inte den överkonsumtion som pågått länge Finlands framgång i fortsättningen och varför håller vi på att övergå till cirkulär ekonomi? Hur skapas cirkulär ekonomi?

Kontakter

Anmälningar senast måndag 19.8. (ange specialdiet) samt tilläggsuppgifter: Kommunikationsexpert Sari Virta, sari.virta@sitra.fi, tfn 050 476 6879.

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.