INBJUDAN till medierna: Vi presenterar Chiharu Shiotas utställning Gränsöverskridande samt den nya utställningen Lyssna till tystnaden i serien Beröring tisdagen den 26 oktober kl. 10.

Välkommen på den världsberömda konstnären Chiharu Shiotas utställning Gränsöverskridande (Tracing Boundaries). Utställningen är ett led i det samarbete mellan EMMA och Saastamoinen stiftelsen där man årligen beställer ett verk av en intressant och aktuell samtidskonstnär till stiftelsens samling. Installationen Gränsöverskridande som Shiota gjort av tusentals trådar enkom till EMMA öppnar ett helt nytt perspektiv på EMMAs betongarkitektur och erbjuder en fullständigt unik upplevelse. Inom serien Beröring som presenterar Saastamoinen stiftelsens samling öppnar vi samtidigt också utställningen Lyssna till tystnaden.

Chiharu Shiota, Secret Passage, 2018. Marta Herford Museum. © Sunhi Mang.

Utställningarna presenteras för medierna tisdagen den 26 oktober kl. 10 både på museet och på webben.

Chiharu Shiota närvarar vid evenemanget och intervjuas av utställningens kurator, intendent Arja Miller. Därtill håller ordföranden för Saastamoinen stiftelsens konstutskott Päivi Karttunen ett tal. Den nya utställningen inom serien Beröring presenteras av amanuens Laura Kokkonen. Språk: finska och japanska.

Du kan också höra talen och presentationerna på distans via Zoom; se länken här nedan. Medierna kan ställa frågor i chatfältet. Intervjuer kan göras både på distans och på platsen.

Konstnären Chiharu Shiota närvarar vid evenemanget och kan intervjuas den 25 och 26 oktober. Sänd eventuella frågor, begäran om intervju och anmälan om deltagande senast fredagen den 22 oktober per e-post: iris.suomi@emmamuseum.fi, tfn 044 7601930.

Chiharu Shiota: Gränsöverskridande 27.10.2021–27.11.2022
Chiharu Shiota, född i Japan 1972 och verksam i Berlin, har gjort en stor installation, Gränsöverskridande (Tracing Boundaries), som breder ut sig i EMMAs utställningslokal. Verket, som består av röda trådar som är fästa vid och intrasslade i varandra samt gamla dörrar, förvandlar EMMAs utställningslokal till intensivt röd trådlabyrint. Då betraktarna träder in i labyrinten anträder de också en resa in i sina egna minnen och sitt personliga innersta. Chiharu Shiota är den fjärde konstnären inom EMMAs och Saastamoinen stiftelsens serie där man årligen kompletterar stiftelsens konstsamling med ett beställningsverk av en intressant och aktuell samtidskonstnär. Bilden av konstnärens aktuella produktion fördjupas sedan med en utställning som byggs upp kring beställningsverket.

Beröring: Lyssna till tystnaden fr.o.m. 27.10.2021

Den nya utställningen i serien Beröring som presenterar Saastamoinen stiftelsens samling är byggd kring Juhani Linnovaaras (f. 1934) målning Lyssna till tystnaden. I utställningen ingår verk som utforskar människans inre värld: händelser i det förflutna, traumatiska upplevelser och hur de behandlas, men också lekandets glädje.
Utställningen visar verk av konstnärerna
Erika AdamssonAlexander Calder, Kristjan GudmundssonKaroliina HellbergHeli HiltunenEetu HuhtalaFrida HultcrantzBen KailaJannis KounellisJohn KørnerAntti LaitinenPirkko LepistöJuhani Linnovaara, Olli LyytikäinenJ.O. MallanderMarjatta NuorevaHanna Saarikoski, Diane SimpsonSuvi Sysi och Eulàlia Valldosera.

Beröring är Saastamoinenstiftelsens samlingsutställning som presenterar aktuell inhemsk och internationell samtidskonst. Utställningen förnyas regelbundet med verk som ur olika perspektiv dryftar det mänskliga och de fundamentala livsfrågorna. Lyssna till tystnaden har kuraterats av en arbetsgrupp bestående av fyra experter från EMMA: amanuenserna Laura Kokkonen, Tuomas Laulainen och Pernilla Wiik samt intendent Henna Paunu.

Chiharu Shiota, Secret Passage, 2018. Marta Herford Museum. © Sunhi Mang.
Ladda ned bild
Chiharu Shiota, 2019. © Sunhi Mang.
Ladda ned bild
Juhani Linnovaara, Lyssna till tystnade, 1955. Saastamoinen stiftelsens konstsamling. © Ari Karttunen / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Press conference on Tue 26 Oct at 10 am: Chiharu Shiota: Tracing Boundaries and Touch: Listening to Silence12.10.2021 15:30:00 EEST | Press Invitation

Please join us for the unveiling of Tracing Boundaries, a new exhibition by the world-famous Japanese artist Chiharu Shiota. The exhibition marks the continuation of an annual collaboration between EMMA and the Saastamoinen Foundation through which a new work is commissioned from a topically relevant contemporary artist. Created site-specifically for EMMA, Shiota’s installation consists of thousands of interwoven threads that engage in an unprecedented dialogue with the museum’s concrete architecture, offering visitors a unique experience of the gallery space. We will concurrently also unveil Listening to Silence, a new section added to the refreshed Touch exhibition, which presents highlights from the Saastamoinen Foundation Collection.

KUTSU medialle: esittelemme Chiharu Shiotan näyttelyn Äärirajoilla sekä Kosketus-näyttelyn uuden kokonaisuuden Hiljaisuuden kuuntelija tiedotustilaisuudessa ti 26.10. klo 1012.10.2021 15:30:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa tutustumaan maailmankuulun taiteilijan, Chiharu Shiotan näyttelyyn Äärirajoilla (Tracing Boundaries). Näyttely jatkaa Saastamoisen säätiön ja EMMAn yhteistyötä, jossa vuosittain tilataan kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Taiteilijan varta vasten EMMAn näyttelytilaan suunnittelema tuhansista langoista punottu installaatio ja näyttely Äärirajoilla luo aivan uudenlaista suhdetta EMMAn betoniarkkitehtuuriin ja tarjoaa täysin uniikin kokemuksen näyttelytilassa. Samalla avaamme Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevän Kosketus-näyttelyn uuden kokonaisuuden Hiljaisuuden kuuntelija.

EMMA presents the largest exhibition ever by the Estonian modernist Konrad Mägi. Konrad Mägi – The Enigma of Painting transports viewers into the extraordinarily colourist world of this early 20th century modernist.28.9.2021 10:00:00 EEST | Press release

EMMA presents a retrospective exhibition of work by leading Estonian modernist Konrad Mägi (1878–1925). Entitled Konrad Mägi –The Enigma of Painting, the show features an unprecedently broad selection from the painter’s oeuvre, some 150 works that highlight Mägi’s expressive power, stunning colourism and uniqueness as an artist of his day. The exhibition is divided into sections that explore the origins of Mägi’s career, his impressive portraits and his extensive landscape paintings from Finland, Norway, Estonia and Italy – and more. Konrad Mägi – The Enigma of Painting is on view from 29.9.2021–23.1.2022.

EMMA presenterar den estniska konstnären Konrad Mägis produktion med den mest omfattande utställningen genom tiderna. Konrad Mägi – Målningens mysterium introducerar betraktaren till den ledande modernistens unika och koloristiska värld.28.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

EMMA visar en retrospektiv utställning av aldrig tidigare skådad omfattning över den estniska modernisten Konrad Mägi (1878-1925), Konrad Mägi – Målningens mysterium. Utställningen över Estlands ledande modernist presenterar cirka 150 verk ur konstnärens produktion och lyfter fram Mägis uttrycksfullhet, fantastiska användning av färger och unika ställning som en konstnär av sin tid. Utställningen är uppdelad i sektioner där man får göra djupdykningar bland annat i ursprungskällorna till konstnärens karriär, imponerande porträttverk och hans omfattande produktion av landskapsmålningar från såväl Finland, Norge och Estland som Italien. Utställningen Konrad Mägi – Målningens mysterium har producerats och sammanställts av EMMA och visas på museet 29.9.2021–23.1.2022.

EMMA esittelee virolaisen Konrad Mägin tuotantoa kaikkien aikojen laajimmassa näyttelyssä. Konrad Mägi – Maalauksen arvoitus kuljettaa katsojat 1900-luvun alussa vaikuttaneen taiteilijan ainutlaatuiseen ja koloristiseen maailmaan.28.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

EMMAssa nähdään ennennäkemättömän laaja, Konrad Mägin (1878–1925), retrospektiivinen näyttely Konrad Mägi – Maalauksen arvoitus. Viron johtavan modernistin näyttely esittelee noin 150 teosta taiteilijan tuotannosta tuoden esiin Mägin ilmaisuvoiman, huikean värinkäytön sekä ainutlaatuisuuden aikansa taiteilijana. Näyttely on jaoteltu kokonaisuuksiin, joissa sukelletaan muun muassa taiteilijan uran alkulähteille, vaikuttaviin muotokuvateoksiin sekä hänen mittavaan maisemamaalaustuotantoonsa niin Suomesta, Norjasta, Virosta kuin Italiasta. Konrad Mägi – Maalauksen arvoitus on esillä 29.9.2021–23.1.2022.

What happens when a Painting Machine is put in charge of creating art? Leena and Kalle Nio’s first collaboration opens in EMMA 14.9.2021 15:35:00 EEST | Press release

EMMA presents Painting Machine, a mesmerising performance-installation that combines magic with visual art. The work is the first collaboration by Leena Nio (b. 1982), a visual artist renowned for her multilayered paintings, and Kalle Nio (b. 1982), visual artist, magician and theatre director. Blending performance art and visual art, the installation includes weekly live performances in each of which a new painting is created. At the end of each performance, the unique painting produced by the Painting Machine is hung in the exhibition space. Leena and Kalle Nio’s Painting Machine is on display at EMMA from 29 September to 12 December 2021. Live performances are held every Saturday. Seats are limited and must be booked online in advance. Booking is now open at EMMA’s website!