INBJUDAN till medierna: Vi presenterar Chiharu Shiotas utställning Gränsöverskridande samt den nya utställningen Lyssna till tystnaden i serien Beröring tisdagen den 26 oktober kl. 10.

Välkommen på den världsberömda konstnären Chiharu Shiotas utställning Gränsöverskridande (Tracing Boundaries). Utställningen är ett led i det samarbete mellan EMMA och Saastamoinen stiftelsen där man årligen beställer ett verk av en intressant och aktuell samtidskonstnär till stiftelsens samling. Installationen Gränsöverskridande som Shiota gjort av tusentals trådar enkom till EMMA öppnar ett helt nytt perspektiv på EMMAs betongarkitektur och erbjuder en fullständigt unik upplevelse. Inom serien Beröring som presenterar Saastamoinen stiftelsens samling öppnar vi samtidigt också utställningen Lyssna till tystnaden.
Chiharu Shiota, Secret Passage, 2018. Marta Herford Museum. © Sunhi Mang.

Utställningarna presenteras för medierna tisdagen den 26 oktober kl. 10 både på museet och på webben.

Chiharu Shiota närvarar vid evenemanget och intervjuas av utställningens kurator, intendent Arja Miller. Därtill håller ordföranden för Saastamoinen stiftelsens konstutskott Päivi Karttunen ett tal. Den nya utställningen inom serien Beröring presenteras av amanuens Laura Kokkonen. Språk: finska och japanska.

Du kan också höra talen och presentationerna på distans via Zoom; se länken här nedan. Medierna kan ställa frågor i chatfältet. Intervjuer kan göras både på distans och på platsen.

Konstnären Chiharu Shiota närvarar vid evenemanget och kan intervjuas den 25 och 26 oktober. Sänd eventuella frågor, begäran om intervju och anmälan om deltagande senast fredagen den 22 oktober per e-post: iris.suomi@emmamuseum.fi, tfn 044 7601930.

Chiharu Shiota: Gränsöverskridande 27.10.2021–27.11.2022
Chiharu Shiota, född i Japan 1972 och verksam i Berlin, har gjort en stor installation, Gränsöverskridande (Tracing Boundaries), som breder ut sig i EMMAs utställningslokal. Verket, som består av röda trådar som är fästa vid och intrasslade i varandra samt gamla dörrar, förvandlar EMMAs utställningslokal till intensivt röd trådlabyrint. Då betraktarna träder in i labyrinten anträder de också en resa in i sina egna minnen och sitt personliga innersta. Chiharu Shiota är den fjärde konstnären inom EMMAs och Saastamoinen stiftelsens serie där man årligen kompletterar stiftelsens konstsamling med ett beställningsverk av en intressant och aktuell samtidskonstnär. Bilden av konstnärens aktuella produktion fördjupas sedan med en utställning som byggs upp kring beställningsverket.

Beröring: Lyssna till tystnaden fr.o.m. 27.10.2021

Den nya utställningen i serien Beröring som presenterar Saastamoinen stiftelsens samling är byggd kring Juhani Linnovaaras (f. 1934) målning Lyssna till tystnaden. I utställningen ingår verk som utforskar människans inre värld: händelser i det förflutna, traumatiska upplevelser och hur de behandlas, men också lekandets glädje.
Utställningen visar verk av konstnärerna
Erika AdamssonAlexander Calder, Kristjan GudmundssonKaroliina HellbergHeli HiltunenEetu HuhtalaFrida HultcrantzBen KailaJannis KounellisJohn KørnerAntti LaitinenPirkko LepistöJuhani Linnovaara, Olli LyytikäinenJ.O. MallanderMarjatta NuorevaHanna Saarikoski, Diane SimpsonSuvi Sysi och Eulàlia Valldosera.

Beröring är Saastamoinenstiftelsens samlingsutställning som presenterar aktuell inhemsk och internationell samtidskonst. Utställningen förnyas regelbundet med verk som ur olika perspektiv dryftar det mänskliga och de fundamentala livsfrågorna. Lyssna till tystnaden har kuraterats av en arbetsgrupp bestående av fyra experter från EMMA: amanuenserna Laura Kokkonen, Tuomas Laulainen och Pernilla Wiik samt intendent Henna Paunu.

Chiharu Shiota, Secret Passage, 2018. Marta Herford Museum. © Sunhi Mang.
Ladda ned bild
Chiharu Shiota, 2019. © Sunhi Mang.
Ladda ned bild
Juhani Linnovaara, Lyssna till tystnade, 1955. Saastamoinen stiftelsens konstsamling. © Ari Karttunen / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Offentliggörande: I Japan ses för första gången en omfattande separatutställning av Tapio Wirkkala. Utställningen turnerar på flera olika utställningsplatser under 2025–20269.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

Tapio Wirkkalas första separatutställning i Japan, The Sculptor of Ultima Thule, turnerar på flera olika utställningsplatser under 2025–2026. Utställningen erbjuder en bred översikt över Wirkkalas ikoniska produktion, unika designprocess och landskapen i Lappland och Venedig som inspirerade honom.

Announcement: First major solo exhibition of Tapio Wirkkala set to tour in Japan in 2025–20269.4.2024 11:30:00 EEST | Press release

Tapio Wirkkala: The Sculptor of Ultima Thule exhibition will be seen in several venues in Japan during 2025–2026, marking the first major solo exhibition of Wirkkala in Japan. The exhibition will present a complete picture of the iconic Finnish designer, centring on Wirkkala’s unique creative process, with a special focus on his creative mind and the environments that inspired him.