Inbjudan till presskonferens: På Birger Carlstedts utställning visar Amos Rex upp ett legendariskt café

Amos Rex presenterar Birger Carlstedts (1907–1975) livsverk i samband med en stor retrospektiv utställning, som inbegriper konstnärens hela produktion från 1920-talets abstrakta experiment ända till hans konkretistiska period som inleddes på 1950-talet. På utställningen visas även en rekonstruktion av det legendariska caféet Le Chat Doré.

Birger Carlstedt planerade Finlands första funkisinteriör i caféet Le Chat Doré, som öppnades 1929 på Unionsgatan. Caféinteriören har byggts om på utställningen, vilket gör det möjligt för besökarna att uppleva samma stämning som under förbudstiden, och dessutom låta sig väl smaka. Utställningen Birger Carlstedt: Den gyllene katten visar verk ur Amos Rex samlingar och pågår från 11 oktober 2019 till 12 januari 2020.

Verket Birger Carlstedt – Modernismens utmaning publiceras i samband med att utställningen öppnas. Boken som finns på finska och på svenska är skriven av Amos Rex experter samt konsthistoriker från Helsingfors universitet och Åbo Akademi. Boken är det första omfattande och övergripande verket om Carlstedts omutliga och mångsidiga konst samt hans originella personlighet.

Amos Rex inbjuder pressen till utställningen Birger Carlstedt: Den gyllene katten och presskonferensen inför publiceringen av Birger Carlstedt: Modernismens utmaningar onsdagen den 9 oktober kl 11–12.

Anmälan: https://amosrex.fi/birger-carlstedt-press/

Inledningar:
Teijamari Jyrkkiö, utställningschef, Amos Rex
Synnöve Malmström och Tuomas Laulainen, utställningens kuratorer, Amos Rex
Susanna Aaltonen, författare av artikeln Café Le Chat Doré, docent, Helsingfors universitet

Birger Carlstedt (1907–1975)

Birger Carlstedt var en föregångare inom den finländska modernismen, den abstrakta konstens banbrytare och en mångbegåvad dandy, som förutom som bildkonstnär arbetade med inredningsplanering, formgivning och scenografi. Carlstedt följde med och deltog i sin tids konstdiskussioner. Han vågade göra experiment som avvek från huvudfåran och bekantade sig med de nyaste konstriktningarna under sina många resor. Man kan se både expressionistiska och surrealistiska uttryck lika väl som kubistiska och konkretistiska i hans konst.

Ett legendariskt café finns med på utställningen

Le Chat Doré öppnade sina dörrar 1929 – för exakt 90 år sedan. Finlandssvensken Birger Carlstedt var en ung begynnande konstnär när han planerade caféets sensationellt moderna inredning. Le Chat Doré har bevarats för eftervärlden bara i form av gouacheskisser och fotografier. I den finländska konsthistorien anses golvmålningen i caféet ha varit ett av de första konstruktivistiska konstverken och inredningen ett av våra första funktionalistiska objekt. Inredningen representerade bauhausskolan, vars idé utgick från en förening av bruksändamålet och de scenografiska elementen. Inredningen i Le Chat Doré utgjorde startpunkten för Carlstedts karriär som bildkonstnär och framför allt för hans senare bana som scenograf under 1940- och 1950-talen.

Caféet Le Chat Dorés ryska kabinett har förverkligats med hjälp av augmented reality-teknik. Kabinettet var ett restaurangutrymme jämförbart med ett privatkabinett, som lämpade sig för mindre sällskaps kvällssammankomster. På skisser och fotografier kan man se att kabinettet hade ett kasettak, ett fönster för konstljus och en väggmålning utförd av Carlstedt. Väggmålningen avvek från det moderna caféutrymmet och i synnerhet från den abstrakta golvmålningen. Man kan bekanta sig med kabinettet med hjälp av Arilyn-applikationen som är gratis och kan laddas ner i en smartenhet. AR-applikationen med det ryska kabinettet har genomförts i samarbete med Arilyn och med stöd från Danske Bank.

Utställningen presenterar Birger Carlstedts allra tidigaste experiment inom måleriet från 1930- och 1940-talen, och följer hans utveckling mot en konst som blir allt mer abstrakt. Musiken spelade en central roll både i Carlstedts abstrakta, konkretistiska måleri och i hans privatliv inte minst tack vareäktenskapet med konsertpianisten France Ellegaard.

Utställningen baserar sig på Amos Rex samling, som erhållits som en testamentsdonation av Birger Carlstedt och hans maka. Utställningen har kompletterats med viktiga lån från hemlandet och utomlandsifrån.

Birger Carlstedt: Den gyllene katten
11.10.2019 – 12.1.2020
Amos Rex, Helsingfors

Birger Carlstedt: Modernismens utmaningar
Susanna Aaltonen, Rauno Endén, Liisa Kasvio, Tuomas Laulainen, Marie-Sofie Lundström, Synnöve Malmström
Kustannusyhtiö/Förlaget Parvs
216 sidor, 155 bilder

Pressbilder: https://amosrex.fi/lehdisto/

Iia Palovaara, informatör, Amos Rex
+358 (0)50 544 3331, iia.palovaara@amosrex.fi

Timo Riitamaa, kommunikations- och marknadschef, Amos Rex
+358 (0)41 529 2620, timo.riitamaa@amosrex.fi

Birger Carlstedt: Modernismens utmaningar – recensionsex:

Aino Rajala, förläggare, Kustannusyhtiö/Förlaget Parvs
+358 (0)50 573 8405, aino.rajala@parvs.fi

Amos Rex är ett konstmuseum där det förflutna, nuet och framtiden sammanstrålar. Funkispärlan Glaspalatset och det nya museets utrymmen under dess böljande torg erbjuder 8 500 kvadratmeter yta för unika upplevelser både under och ovan jord och på Bio Rex vita duk. Amos Rex utställningsprogram sträcker sig från den senaste, ofta tekniskt experimentella samtidskonsten till 1900-talets modernism och forna kulturer.
www.amosrex.fi #amosrex