Ines Lukkasen Taidevandalismi-meemisivuston parhaat palat on koottu kirjaksi

Ines Lukkasen Taidevandalismi-kirja esittelee taidehistorian helmet tämän päivän valossa. Viihdyttävä kahvipöytäkirja herättelee lukijaa myös terävällä kritiikillään.

Ines Lukkasen Taidevandalismi-teokseen on valittu sata hersyvintä meemikuvaa. Kirja tarjoilee lukijoilleen niin arkisiin tilanteisiin liittyvää huumoria kuin nasevaa yhteiskuntakritiikkiä. Se tuo menneen maailman ylevän estetiikan tekstien avulla tähän päivään.

- Taide, tuo ihmisen verraton tapa peilata ajankuvaa, kulttuuria, yhteiskuntaa ja itseään. Siinä missä taide ei aina ole ollut lahjomatonta ja puolueetonta, on huumori ollut suurelta osalta juuri sitä. Kuninkaiden hoveissa ainoastaan narreilla oli erivapaus tehdä pilkkaa kenestä tai mistä hyvänsä, ja tätä perinnettä ovat sittemmin jatkaneet modernit koomikot kautta maailman. Samasta asiasta on osittain kyse myös Taidevandalismi-sivussa, kertoo Lukkanen kirjan esipuheessa.

Nimimerkillä Taidevandaali tunnettu Ines Lukkanen on pääkaupunkiseudulla asuva elämäntapahumoristi, muusikko ja konttorirotta. Lukkasen Facebookiin vuonna 2015 perustama Taidevandalismi-meemisivusto nousi nopeasti suosituksi. Nyt sivustolla  on jo noin 60 000 seuraajaa.

- Taidevandalismin viehätys lienee, paitsi suomen kielessä, myös omintakeisessa kieliasussa. Sekoitan iloisesti slangia, murteita, vanhahtavia ilmauksia ja sanoilla leikittelyä, ja osa keksimistäni lentävistä lausahduksista on kuulemma sittemmin jäänyt elämään ihmisten suissa.

teos: Taidevandalismi

kirjoittaja: Ines Lukkanen

sivuja: 137

julkaisupäivä: 1.8.2018

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Taidevandalismi Facebookissa: https://www.facebook.com/taidevandalismi/

Väinö Tannerin tie 3, 3. krs

Avain on kotimaiseen laatukirjallisuuteen keskittynyt kirjakustantamo. Kustantamo on osa BTJ Finland Oy:tä. Avain kustantaa aktiivisesti selkokielistä kirjallisuutta ja se palkittiin syksyllä 2017 Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä. Avain kustantaa kirjoja myös tilaustöinä yrityksille ja muille yhteisöille. BTJ Finland Oy on osa Booky Groupia, johon kuuluvat myös Booky.fi Oy ja Porvoon Kirjakeskus Oy.

Helppoa luettavaa: selkokirjoja klassikkoromaanista chick litiin2.8.2018 09:00Tiedote

Avain julkaisee syksyllä viisi uutta selkokirjaa. Lapset pääsevät tutustumaan Timo Parvelan suosittuun Maukka ja Väykkä -sarjaan Riikka Tuohimetsän selkomukautuksen avulla. Nuorille ja aikuisille lukijoille julkaistaan Tuija Takalan chick lit -teos Lauralle oikea, Marja-Leena Tiaisen Hiekalle jätetyt muistot, Tapani Baggen Polttava rakkaus ja Jules Vernen klassikkoromaani Sukelluslaivalla maailman ympäri Pertti Rajalan selkomukauttamana. Kirjat ilmestyvät 2.8.2018.

Avaimen syksy 2018: Tietoa aikuiselle ja nuorelle lukijalle11.4.2018 08:33Tiedote

Avain julkaisee syksyllä 2018 tieto- ja selkokirjallisuutta kaikenikäisille. Mukana ovat muun muassa Ines Lukkasen kahvipöytäteos somehitiksi nousseesta Taidevandalismi -meemisivusta, Krista Launosen omakohtainen, surua pohtiva Ofelian suru ja Mikko Saaren lautapelejä esittelevä Löydä lautapelit. Kaikenikäiset pehmolelujen ystävät pääsevät opettelemaan arvokkaita niksejä Sari Kanalan Luotsikadun nallesairaala -kirjasta. Lastenkirjojen rakkaiden sankareiden taustoihin ja tarinoihin tutustutaan Kuka kukin on lastenkirjoissa -teoksen avulla.