Ines Lukkasen Taidevandalismi-meemisivuston parhaat palat on koottu kirjaksi

Ines Lukkasen Taidevandalismi-kirja esittelee taidehistorian helmet tämän päivän valossa. Viihdyttävä kahvipöytäkirja herättelee lukijaa myös terävällä kritiikillään.

Ines Lukkasen Taidevandalismi-teokseen on valittu sata hersyvintä meemikuvaa. Kirja tarjoilee lukijoilleen niin arkisiin tilanteisiin liittyvää huumoria kuin nasevaa yhteiskuntakritiikkiä. Se tuo menneen maailman ylevän estetiikan tekstien avulla tähän päivään.

- Taide, tuo ihmisen verraton tapa peilata ajankuvaa, kulttuuria, yhteiskuntaa ja itseään. Siinä missä taide ei aina ole ollut lahjomatonta ja puolueetonta, on huumori ollut suurelta osalta juuri sitä. Kuninkaiden hoveissa ainoastaan narreilla oli erivapaus tehdä pilkkaa kenestä tai mistä hyvänsä, ja tätä perinnettä ovat sittemmin jatkaneet modernit koomikot kautta maailman. Samasta asiasta on osittain kyse myös Taidevandalismi-sivussa, kertoo Lukkanen kirjan esipuheessa.

Nimimerkillä Taidevandaali tunnettu Ines Lukkanen on pääkaupunkiseudulla asuva elämäntapahumoristi, muusikko ja konttorirotta. Lukkasen Facebookiin vuonna 2015 perustama Taidevandalismi-meemisivusto nousi nopeasti suosituksi. Nyt sivustolla  on jo noin 60 000 seuraajaa.

- Taidevandalismin viehätys lienee, paitsi suomen kielessä, myös omintakeisessa kieliasussa. Sekoitan iloisesti slangia, murteita, vanhahtavia ilmauksia ja sanoilla leikittelyä, ja osa keksimistäni lentävistä lausahduksista on kuulemma sittemmin jäänyt elämään ihmisten suissa.

teos: Taidevandalismi

kirjoittaja: Ines Lukkanen

sivuja: 137

julkaisupäivä: 1.8.2018

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Taidevandalismi Facebookissa: https://www.facebook.com/taidevandalismi/

Väinö Tannerin tie 3, 3. krs

Avain on kotimaiseen laatukirjallisuuteen keskittynyt kirjakustantamo. Kustantamo on osa Suomen kirjastopalvelu Oy:tä. Avain kustantaa aktiivisesti selkokielistä kirjallisuutta ja se palkittiin syksyllä 2017 Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä. Avain kustantaa kirjoja myös tilaustöinä yrityksille ja muille yhteisöille. Kirjastopalvelu on osa Booky Groupia, johon kuuluvat myös Booky.fi Oy ja Porvoon Kirjakeskus Oy.