Infektiosairaudet muuttavat Aurorasta Meilahden kolmiosairaalaan

HUSin Auroran sairaalassa sijainneet infektiosairauksien kaksi osastoa ja poliklinikka muuttavat Meilahden kolmiosairaalaan lokakuussa. Yli sata vuotta kestänyt infektiosairauksien hoito päättyy Auroran sairaalassa. Läksiäissymposium järjestetään 23.11.2018.

Auroran sairaala on aloittanut vuonna 1914 kaupungin kulkutautisairaalana. Sillä on ollut merkittävä rooli infektiosairauksien hoidon kehityksessä maassamme. Siellä hoidettiin muun muassa ensimmäiset AIDS-potilaat. Vuodesta 1997 lähtien infektiosairauksien toiminnot Auroran sairaalassa ovat olleet osa HUSin infektiosairauksien klinikan toimintaa.

Aurorassa on viime aikoina hoidettu mm. vaikeita, äkillisiä infektiosairauksia ja yleisinfektioita, sairauden, kuten tuberkuloosin vuoksi eristystä vaativia potilaita, HIV- ja muita immuunipuutossairauksia, harvinaisia trooppisia sairauksia sekä potilaita, joilla on epäselvä kuume, tai joiden diagnostiikka tai hoito on muuten erityisen haasteellista.

Auroran osastot 4 ja 5-2 yhdistyvät Kolmiosairaalassa osastoksi K4B, jonne tulee 21 infektiosairauksien ja kolme reumatautien potilaspaikkaa. Osastolla on neljä ilmaeristyshuonetta. Auroran infektiosairauksien poliklinikka tulee osaksi Kolmiosairaalan poliklinikkaa.

Yksiköiden muuttoaikataulu on seuraava:

• Auroran osasto 4 sulkeutui 19.10.
  • Auroran infektiosairauksien poliklinikka sulkeutuu 26.10. ja on kiinni 29.-30.10.
  • Auroran osasto 5-2 muuttaa Kolmiosairaalaan 29.10.
  • Kolmiosairaalan osasto K4B on täydessä toiminnassaan 30.10.
  • Kolmiosairaalan infektiosairauksien poliklinikka avautuu 31.10.

Kolmiosairaalan osaston K4B ja infektiosairauksien poliklinikan uusi osoite on:

Meilahden kolmiosairaala
Haartmaninkatu 4, 00290 Helsinki
PL 340, 00029 HUS

HUSin infektiosairaudet järjestävät Auroran sairaalan yksiköiden läksiäissymposiumin 23.11.2018 klo 16.30. Osoite: Auroran sairaala, rakennus 15 luentosali (sisäänkäynti: pääovi, B-rappu), Nordenskiöldinkatu 20, Helsinki.

Tervetuloa kuulemaan kuinka Auroran sairaalan satavuotinen historia kytkeytyy tiiviisti infektiosairauksien hoidon kehitykseen Suomessa. Kutsu liitteenä.

Asko Järvinen, linjajohtaja
Infektiosairaudet

HUSin palvelujen kysynnän kasvu jatkui vuonna 2018 / Efterfrågan på HUS tjänster fortsatte att öka under 201811.3.2019 14:48:22 EETTiedote

HUSin hallitus käsitteli kokouksessaan 11.3.2019 vuoden 2018 tilinpäätöstä. HUSin tarjoamien palvelujen kysynnän kasvu jatkui vuonna 2018. Kiireetöntä hoitoa koskevien elektiivisten lähetteiden määrä kasvoi 3,7 % ja erikoissairaanhoidon päivystyskäyntien määrä kasvoi 4,4 % edellisestä vuodesta. Erikoissairaanhoidossa hoidettiin lähes 560 000 henkilöä. Lisäksi HUSin yhteispäivystyksissä hoidettiin noin 150 000 terveyskeskustasoista päivystyskäyntiä. Koska palvelutuotannon määrä oli selvästi suunniteltua suurempi, muodostui vuodelle 2018 merkittävä toiminnallinen ylijäämä. Valtuuston 13.12.2018 päätöksen mukaisesti vuoden 2018 koko ylijäämä palautettiin jäsenkunnille. Palautus jäsenkunnille oli yhteensä 87,7 miljoonaa euroa. Palautus sisälsi Töölön sairaalakiinteistön myyntivoiton. HUSin toimintatuotot olivat noin 2,3 miljardia euroa, toimintakulut noin 2,2 miljardia euroa ja poistot noin 110 miljoonaa euroa. Investointien yhteismäärä oli 177 miljoonaa euroa, näistä rakennusinvestointien