Inflaation odotetaan kääntyvän laskuun

Atradiuksen uusimmassa talouskatsauksessa tarkastellaan euroalueen inflaatiota, joka oli kesäkuussa 2022 lähes yhdeksän prosenttia ylittäen siten selvästi Euroopan keskuspankin asettaman kahden prosentin tavoitteen. Voimakas inflaatio johtuu sekä pandemiaan liittyvistä tekijöistä että Venäjän ja Ukrainan sodasta seuranneesta energiahintojen noususta.

Inflaatio kääntyi nousuun vuoden 2021 jälkipuoliskolta alkaen aluksi pääasiassa siksi, että taloudellinen toiminta alkoi toipua pandemiasta. Valtiot olivat tukeneet kokonaiskysyntää pandemian aikana, mutta koska palvelut oli monin paikoin suljettu, kysyntä siirtyi tavaroihin. Tämä lisäsi paineita kansainvälisiin toimitusketjuihin, mikä näkyi asiakkaille toimitusviiveinä ja hintojen nousuna.

Olemme kuitenkin havainneet, etteivät inflaatio-odotukset ole vielä irrottautuneet EKP:n virallisesta tavoitetasosta, minkä johdosta ennustamme euroalueen inflaation kääntyvän laskuun lyhyellä aikavälillä.

Tärkein syy näkemykseemme on se, että energian hinnan rajun nousun toistuminen on epätodennäköistä. Lisäksi euroalueen työttömyysaste (7%) hillitsee palkankorotuspaineita, mikä osaltaan rajoittaa inflaatiota. Koska inflaatio vaikuttaa erityisesti alempien tuloluokkien ostovoimaan, myös kokonaiskysyntä vähenee. Myöskään maltillista inflaatiota viime vuosikymmeninä ylläpitäneet taustatekijät, kuten globalisaatio, digitalisaatio, heikko palkkakehitys ja väestön ikääntyminen, eivät ole kadonneet.

Tulevan inflaatiokehityksen kannalta on perusteltua estää talouden uusi epätasapaino. On tärkeää, ettei inflaation taakkaa sysätä kokonaan tai suurelta osin yritysten harteille, sillä se johtaisi hintojen ja palkkojen nousukierteeseen. Toinen keskeinen keino on palkankorotusten hillitseminen. Euroalueella tehdyt palkankorotukset ovatkin olleet pääosin maltillisia.

–  Markkinat ovat nyt murroksessa, ja yrityksen tulee olla valmis vastaamaan haasteisiin. Yritykset voivat nyt saada omalla toiminnallaan aikaan muutoksia, jotka edistävät talouselämää. Olemme nähneet, että menestyvät yritykset osaavat tarttua muutosten tuomiin mahdollisuuksiin, mukauttaa omaa liiketoimintaansa ja vastata muuttuneeseen kysyntään. Yritysten ei tarvitse tietenkään sinnitellä yksikseen, vaan osaavat yhteistyökumppanit voivat tarjota korvaamatonta kilpailuetua esimerkiksi digitalisaatiossa tai luottoriskien hallinnassa.

Lataa koko talouskatsaus täältä.