Influenssatilanne Uudellamaalla toistaiseksi edellisvuosia vaimeampi

HUS:n sairaaloissa on influenssaan sairastuneita ollut toistaiseksi vähemmän kuin parina edelliskautena. Neljästä viruksesta yleisin on poikkeuksellisesti ollut B-virus Yamagata. Rokotteen kokonaisteho voidaan arvioida vasta epidemiakauden jälkeen.

Influenssaepidemia alkoi joulukuun lopulla, mutta sairastumishuippu näyttää ainakin tilapäisesti kääntyneen laskuun tammikuun puolessavälissä. HUS:n toiminta-alueella Uudenmaan sairaaloissa epidemia on ollut tähän mennessä vaimeampi kuin parina edelliskautena. Influenssahoitopäiviä on epidemiahuippuja verratessa ollut vain noin kolmasosa viime kauteen verrattuna.

HUS-alueen sairaaloissa teho- ja valvontahoidossa on viikkoon 3/2018 mennessä ollut kaikkiaan 33 henkilöä, joista 88 % perussairaita, lähes 70 % yli 65-vuotiaita ja 2/3-osa rokottamattomia. Eniten valvontahoitoa vaatineita potilaita on hoidettu Hyvinkään sairaalassa.

Liikkeellä on ollut kahta A- ja kahta B-virusta, yleisimpänä poikkeuksellisesti B-virus Yamagata. Tosin HUS:ssa tehohoitoon joutuneilla ja yli 75-vuotiailla A-virus on ollut yleisempi.

Henkilökunnasta 95 prosenttia rokotettu

HUS:n henkilökunnan influenssarokotuksen kattavuus on noussut tällä epidemiakaudella kaikkien aikojen korkeimmalle, peräti 95 prosenttiin. Tulokseen on päästy useita vuosia kestäneellä määrätietoisella panostuksella henkilökunnalle suunnattuun viestintään ja joustaviin rokotuskäytäntöihin.

B-virus Yamagata on puuttunut kansallisen rokotusohjelman kolmitehoisesta rokotteesta, mutta nyt liikkeellä olevien kiertävien neljän influenssaviruksen takia rokotteen kokonaisteho voidaan arvioida vasta kauden loputtua. Nelitehoisen influenssarokotteen saaminen kansalliseen rokotusohjelmaan on tärkeää huomioiden riskiryhmät ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Euroopan tautikeskus kehottaakin jäsenmaitaan harkitsemaan nelitehoisen rokotteen käyttöönottoa.

Rokotus on paras suoja influenssaa vastaan, sillä se estää jälkitauteina keuhkokuumeita, sydänlihastulehduksia sekä aivo- ja sydäninfarkteja. Perusterveillä työikäisillä on aina parempi rokotevaste kuin ikääntyneillä ja perussairailla. Varsinkin iäkkäillä kahtena vuotena peräkkäin otettu rokote vähentää sairaala- ja tehohoidon sekä kuoleman riskiä. Mikäli saisi influenssan rokotteesta huolimatta, taudinkuva on yleensä lievempi ja vakavien jälkitautien riski pienempi.

Lisätiedot:

Eeva Ruotsalainen
epidemiologi, apulaisylilääkäri
HUS Epidemiologian yksikkö

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m