Ingen marginal i den kommunala ekonomin: anpassning med gemensamma krafter

Enligt Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen har regeringen fattat sådana kommunalekonomiska beslut där verkningarna ännu inte är tillräckligt kända.

Kommunförbundet informerar
10.8.2017
Får publiceras genast

Kommunförbundets vd Jari Koskinen:
Ingen marginal i den kommunala ekonomin: anpassning med gemensamma krafter

– För regeringsperioden har det dragits upp riktlinjer för nedskärning av kommunernas utgifter och ökning av deras inkomster inom ramen för anpassningen av de offentliga finanserna. Sammanlagt är det fråga om drygt 700 miljoner euro. Kommunförbundet stöder detta mål. Enligt den kommunenkät som genomfördes i juni har man hittills fått ihop endast cirka 220 miljoner av de eftersträvade besparingarna. Såsom Kommunförbundets enkät visade har kommunerna anpassat sin ekonomi i hög grad också genom andra åtgärder, vilket inte får glömmas bort.

– Staten och kommunerna bör tillsammans fortsätta anpassningsarbetet för att den kommunala ekonomin ska vara hållbar, konstaterade Jari Koskinen i sitt inledningsanförande på Kommundirektörskonferensen i Vanda den 10 augusti.

– Nu gäller det att vara allt mera lyhörd gentemot kommunerna både när det gäller att dimensionera åtgärderna för att minska statsandelarna och att främja sysselsättningen och tillväxten. Kommunerna bör kompenseras fullt ut för de eventuella skattejusteringarna i höst i enlighet med regeringsprogrammet. Det finns ingen marginal i den kommunala ekonomin, utan resurserna är fortsättningsvis knappa och vi har bland annat stigande investeringsbehov framför oss, sade Koskinen.

Balansen i den kommunala ekonomin hotad

Kommunernas ekonomi balanserades i fjol, men i år är läget ett annat. På grund av beslut i anslutning till konkurrenskraftsavtalet förutspås avkastningen på kommunalskatten gå på minus och statsandelarna sjunka med rentav fyra procent.

– Lyckligtvis var början av året ganska gynnsamt och främst kommunernas inkomster av samfundsskatten har hittills ökat mer än väntat, vilket balanserar situationen en aning. Regeringen bör genom sina åtgärder säkerställa en hållbar och stabil kommunal ekonomi.

Lokala avtal i stället för likriktning

Jari Koskinen påminde de närvarande om att strukturerna inom ekonomin och verksamheten varierar runt om i landet.

– För att man på bästa sätt ska kunna säkerställa en regional helhet, finns det skäl att allt kraftigare beakta de regionala skillnaderna. Eftersom variationerna kan vara stora också inom en region, behövs allt fler lokala avtal och mindre likriktning som styrs från statens centralförvaltning.

Jari Koskinen, verkställande direktör, Kommunförbundet, tfn 044 976 4225

09 7711http://www.kunnat.net

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Forskningsprojektet Utilis Sanitas: Den hälsonytta som produceras inom vården bör följas upp1.12.2017 12:04Tiedote

– Det finns redan rikligt med information om den hälsonytta som såväl offentliga som privata vårdproducenter åstadkommer. Det krävs ändå arbete för att göra informationen jämförbar och en nationellt enhetlig uppföljning av hälsonyttan saknas, säger Ilkka Vohlonen, professor emeritus vid Östra Finlands universitet, som lett forsknings- och utvecklingsprojektet Utilis sanitas.

Arkitekturarbeten årets bästa gradu-arbeten om kommunen23.11.2017 09:08Tiedote

Finlands kommunstiftelse har premierat arkitekten Esko Härkönens arbete "Ennakoiva suunnittelu- ja rakentamisprosessi julkisissa rakennushankkeissa” (En föregripande planerings- och byggprocess i offentliga byggnadsprojekt) som förra årets bästa pro gradu-avhandling med kommunal inriktning. Dessutom får två avhandlingar hedersomnämnanden. Med anledning av Finlands jubileumsår belönas årets pro gradu-avhandlingar med kommunal inriktning med större prissummor än vanligt.