Inhimillinen johtaminen -podcast avaa modernia johtamista modernien johtajien suulla

”Jokainen johtamisen parissa työskennellyt tietää, ettei ihmisten johtaminen ole aina helppoa,” Ulla toteaa. Hänen juontamassa Inhimillinen johtaminen -sarjan ensimmäisessä jaksossa vieraana on start-up yrittäjä, hallitusammattilainen Ilkka Kaikuvuo.

Ilkka määrittelee johtamisen jalkapallo-esimerkin kautta: johtaminen on sitä, että pallon pudotessa pelikentälle ei odota, että joku muu ottaa pallon. Johtamisen ytimessä on halu tehdä asioita, tulla toimeen ihmisten kanssa ja olla joku käsitys – ei välttämättä edes oikea – siitä, mihin suuntaan palloa lähtee viemään.

Jaksossa myös määritellään, mitä johtaminen on ja kuinka johtaminen ja managerointi ovat kaksi eri asiaa. Johtamiseen liittyy se, että sinulla on mahdollisuus vaikuttaa asioihin.

Tiimin vetämisessä tarvitaan suunnan näyttämistä, kun taas manageritasolla ei välttämättä ole vaikutusta suuntaan. Lähijohtajien on silti kyettävä kommunikoimaan suunta, ja tuomaan strategia arjen tasolle, muuten se ei toteudu. Lähijohtajalla tai managerilla on mahdollisuus vaikuttaa tapaan, millä pyritään oikeaan suuntaan, vaikka siihen ei pysty sinänsä vaikuttamaan.

Keskustelussa pohdittiin myös lyhyesti nykypäivän strategian jalkauttamista ja kyseenalaistettiin, että onko se ihan tätä päivää enää, vai pitäisikö ihmisten pystyä vaikuttamaan myös itse strategian muodostamiseen.

Urheilun ystävänä ja urheilijana Ilkka pohti johtamista ja urheilua; onko joukkueurheilutaustasta hyötyä johtamisessa. Hän näkee johtamisen sekä yksilö- että joukkuelajina. Urheilussa yksilölajeissa suoritus yleensä tehdään yksin, ja harjoittelu porukassa. Liike-elämässä asiat tehdään yhdessä, mutta jokainen on lopulta vastuussa omasta suorituksestaan.

Kun henkilö kasvaa, kehittyy ja saa sopivan kokoisia haasteita työssä, se ruokkii ja motivoi. Ilkan mukaan pitäisi ehkä ymmärtää, mistä leipääntyminen syntyy ja sitä mukaa maalata tavoitteita, joita on mahdollista toteuttaa. Jos henkilö ei halua innostua tai ei kiinnostu mitään, ei työ voikaan olla palkitsevaa. Työntekijällä voi olla omassa elämässään jotain niin merkittävää, esimerkiksi parisuhde, harrastukset tai vaikkapa talonrakennus, joka vie kaiken mielenkiinnon myös työn kustannuksella. Myös hallinnan tunteen saaminen omassa työssä olisi tärkeää motivaation kannalta.

Ilkka on omien sanojensa mukaan kotoa saanut opin, että keskeyttäminen on pahinta. Väsymys tulee aikuisille muustakin kuin työstä. Kun kokonaiskuorma elämästä on liian kova, täytyy ymmärtää, että voi lopettaa. Hän itse on juossut usean maratonin ja tietää, että on ihan hyvä pitää taukoja - kunhan ei jämähdä paikalleen. Työelämässä pätee samat lainalaisuudet: aina voi pitää pienen tauon.

Ulla mainitsee, että työpäivät eivät ole pikajuoksuja. Pieni liike on tärkeämpi, kuin että mennään koko ajan täysillä. Molemmat jakavat aidon huolen työelämän tilasta ja ihmisten jaksamisesta. Erityisesti etätyön myötä organisaatioiden tuntuma siitä, miten organisaatio voi, on heikentynyt. Työterveyshuollon uusimpien havainnointien mukaan esimerkiksi tietotyöläiset kärsivät aivojen palautumisen vajeesta.

Lopuksi vielä jaetaan kuulijoille vinkki, joka kannattaa muistaa ihmisten johtamisen suhteen. Ilkka nostaa armollisuuden sekä itseä että muita kohtaan: jos joku tekee jotain väärin, täytyy muistaa, että hän ei tehnyt sitä tahallaan. Johtajanakin täytyy ymmärtää, että ihmisten käyttäytymiselle on aina joku syy taustalla. ”Eli olkaa armollisempia, etenkin itseänne kohtaan,” Ilkka Kaikuvuo kehottaa.

Seuraavissa Podit® Originals “Inhimillinen johtaminen” -jaksoissa kuullaan mm:

• Susa Nikula, ihmisistä ja kulttuurista vastaava johtaja LähiTapiola-ryhmässä, hankalista johtamistilanteista ja johtamislupauksista
  • Jarmo Puputti, hallitusammattilainen ja yrittäjä XD Solutionsilta, pörssiyrityksen johtamisesta
  • Kirsti Laasio, hallitusammattilainen ja asiakaskokemuksella johtamisen edelläkävijä, siilojen poistamisesta tiimien väliltä ja kansainvälisen organisaation johtamisesta.
  • Sanna Lindner, ihmisistä ja kulttuurista vastaava johtaja TietoEvry Connectilla, teknologiasta, johtamisesta sekä kestävästä työelämästä.

Kokeile 14 vuorokautta ilmaiseksi Suomen parasta business-podcastien ja -äänikirjojen palvelua.

Pääomasijoittajat ry:n toimitusjohtaja Pia Santavirran uudessa Podit® Originals podcast -sarjan ”Kasvupääoma” kuudennessa jaksossa vieraana on finanssiteknologiayritys Enfucen toimitusjohtaja ja perustaja Monika Liikamaa. Viime viikolla julkaistiin suomalaisen fintech-yhtiö Enfucen saama 45 miljoonan euron rahoitus. Pääsijoittajina tällä rahoituskierroksella oli eurooppalainen pääomasijoitusrahasto Vitruvian Partners, kiinalainen teknologiayhtiö Tencent, suomalainen Maki.vc sekä yhtiön aikaisempia sijoittajia.