Inkerinsuomalaisista kertova tietokirja ehdolla Vuoden historiateokseksi

Kahden toimittajan Santeri Pakkasen ja Lea Pakkasen kiitetty tietokirja Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen (Gummerus) on valittu Vuoden historiateos -palkintoehdokkaaksi. Historian Ystäväin Liitto on palkinnut mielenkiintoisia historiateoksia jo vuodesta 1973 alkaen. Voittaja julkistetaan 6.2.2021 Suomalaisilla historiapäivillä Lahden Sibelius-talossa.

Lea Pakkanen ja Santeri Pakkanen (kuva: Marek Sabogal)

Se tapahtui meille kertoo inkerinsuomalaisten vaietusta historiasta 1600-luvulta tähän päivään. Vainoa, karkotuksia, vankileirikokemuksia, venäläistämistä ja paluumuuttoa käsitellään sekä kirjailijoiden oman suvun kautta että yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Samalla teos venyttää totuttuja käsityksiä suomalaisuudesta ja valottaa sellaista kaistaletta Suomen historiassa, joka on jäänyt vähälle huomiolle.

Vuoden historiateos -palkinto myönnetään kirjalle, joka on erittäin ansiokkaasti edistänyt historiallisen tietämyksen laajenemista ja syvenemistä suomalaisen yleisön keskuudessa. Palkintolautakunnan jäsenet ovat professori Aura Korppi-Tommola, lehtori Vuokko Aromaa ja opetusneuvos Ville Marjomäki.

Lea Pakkanen
Lea Pakkanen (s. 1983) on toimittaja sekä sosiaali- ja kulttuuriantropologi, joka on työssään käsitellyt sotien ja konfliktien vaikutusta siviileihin. Hän tuli Suomeen 7-vuotiaana paluumuuttajana vuonna 1991.

Santeri Pakkanen
Santeri Pakkanen (s. 1950) on toimittaja, joka oli keskeisesti mukana, kun inkeriläisten oli jälleen mahdollista järjestäytyä ja aktivoitua Neuvostoliitossa 1980-luvulla. Hän muutti Suomeen 1991.

Lea Pakkanen ja Santeri Pakkanen (kuva: Marek Sabogal)
Se tapahtui meille: Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Kaarlen palkinnot Esa Sirénille, Eeva Kolulle ja Sarianna Silvoselle27.1.2021 13:58:44 EETTiedote

Kaarlen palkinto kaunokirjailijalle myönnetään Esa Sirénille romaanista Sissiosasto Hirvelä. Kaarlen palkinnon tietokirjailijalle saa Eeva Kolu teoksestaan Korkeintaan vähän väsynyt – Eli kuinka olla tarpeeksi maailmassa, jossa mikään ei riitä. Suomentaja Sarianna Silvonen saa Kaarlen palkinnon kääntäjälle. Kaarlen palkinnot on nimetty Gummeruksen vuonna 1872 perustaneen Kaarle Jaakko Gummeruksen mukaan.

Palkitun Vegetaristi-romaanin kirjoittaneen Han Kangin uutuus on viiltävän kaunis kuvaus surusta22.1.2021 09:52:52 EETTiedote

Eteläkorealaisen Han Kangin Valkoinen kirja (Gummerus) on kaunis ja tarkkanäköinen tutkielma valkoisesta väristä ja surusta. Se on samalla rakkaudentunnustus kertojan isosiskolle, joka kuoli vain muutaman tunnin ikäisenä. Osin omaelämäkerrallinen Valkoinen kirja oli Booker-palkintoehdokkaana. Kriitikot ovat ylistäneet romaania, joka yhdistää taidokkaasti tekstiä ja valokuvia.

Feministisiä novelleja, tanssin pyörteitä, auringonsäteitä ja juhlapainos - Alkuvuoden käännöskirjat tarjoavat hyvän mielen nautintoja talvipäiviin13.1.2021 10:29:18 EETTiedote

Tuoreen leivän tuoksua Cornwallissa ja tanssin pyörteitä Roomassa. Suositut brittikirjailijat Jenny Colgan ja Kate Eberlen tarjoilevat uutuuksissaan hyvän mielen nautintoja pimeisiin talvipäiviin. Lisäksi Gummerus julkaisee vuoden alkajaisiksi menestyskirjailija Cecelia Ahernilta voimaannuttavia novelleja ja romanttisen viihteen kiistattomalta kuningattarelta Nora Robertsilta juhlapainoksen 40-vuotisen kirjailijanuran kunniaksi.

Tammikuun ei tarvitse olla tipaton – Ruotsalainen uutuuskirja Kohtuudella opettaa juomaan maltillisesti26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Miten kieltäytyä lasillisesta synttäreillä tai afterworkeilla? Miten onnistua alkoholin kohtuukäytössä? Alkoholi liitetään usein yhdessäoloon ja juhlapäiviin, eikä sen käytön haitoista ole helppo puhua. Anders Hammarbergin ja Karin Rombergin Kohtuudella – Opas maltilliseen alkoholinkäyttöön (Gummerus) opettaa juomaan vähemmän ja pidättäytymään alkoholista useammin ilman että alkoholinkäytöstä on luovuttava kokonaan.

Vähintään vartti omaa aikaa joka päivä – Hyvä terveys vaatii päivittäistä rentoutumista, sanoo BBC:n asiantuntijalääkäri uutuuskirjassaan26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Mistä tunnistat sokeririippuvuuden? Miksi aamuvalo on tärkeää? Terveys tasapainoon – 4 avainta parempaan elämään (Gummerus) on BBC:n asiantuntijalääkärin Rangan Chatterjeen opaskirja, joka lähestyy terveyttä kokonaisvaltaisesti. Chatterjee nostaa rentoutumisen yhdeksi terveyden peruspilariksi ravinnon, liikunnan ja unen oheen. Kirja sisältää runsaasti parempaan oloon tähtääviä, konkreettisia vinkkejä, jotka on helppo sovittaa omaan elämäntilanteeseen.