Innohoiva OyInnohoiva Oy

Innohoiva tuo markkinoille maailman pienikokoisimman motorisoidun liikkumisen apuvälineen. Tek RMD:een avulla pyörätuolissa istuva voi nousta seisoma-asentoon ja liikkua sisätiloissa helposti. Laitteella on myös terveydellinen vaikutus

Hoivateknologiaan erikoistunut Robokeskus Oy:n osasto Innohoiva lanseeraa perjantaina 28.11.2014 Robottiviikoilla Matia Robotics:in valmistaman TEK Robotic Mobilization Device -apuvälineen Suomeen.

Selkäydinvammaiset tai alaraajahalvaantuneet henkilöt pystyvät laitteen avulla lukemattomiin erilaisiin päivittäisiin toimintoihin joihin he eivät ole ennen pystyneet. Käyttäjä voi asettua siinä joko istuvaan tai seisovaan asentoon ja liikkua laitteen avulla sisätiloissa. Käyttäjän kädet vapautuvat erilaisiin toimiin ja hän ylettyy kurkottamaan vaikka hyllyille, laittamaan ruokaa ja siivoamaan seisovassa asennossa.

Yllämainitut toiminnot mahdollistaa neljä avainominaisuutta:

1) laitteen käyttäjä voi kutsua sen luokseen kaukosäätimen avulla

2) käyttäjä voi siirtyä laitteeseen itsenäisesti ja turvallisesti

3) laitteen kaasujousi avustaa käyttäjän seisomaan hellävaraisesti vetäen

4) sen vakaajat varmistavat käyttäjän tasapainon estäen samalla mahdolliset hallitsemattomat liikkeet ja vapauttaen kädet päivittäisiin askareisiin.

Laitetta ohjataan pienellä joystickillä. Näppärän kokonsa ansioista sillä voi liikkua ahtaissakin paikoissa.

Alaraajahalvaantuneille suositellaan 1-2 tunnin päivittäistä seisomista. Näin verenkiertojärjestelmä ja luusto pysyvät kunnossa. TEK RMD toimii tässä harjoitus-laitteena.

EU:n robottiviikot järjestetään 24.11 - 30.11.2014 Robottilaaksossa - Vanhan kaupunginlahdella: osoitteessa Viikintie 1, Helsinki. TEK RMD:n ensiesittely tapahtuu perjantaina 28.11. klo 14. Tuotelanseeraus tallennetaan Innohoivan kotisivuille myöhempää käyttöä varten.

Matiarobotics on vuonna 2006 perustettu yritys. Sen perustajat ovat tiedemiehiä ja robotiikan asiantuntijoita joiden tavoitteena on luoda uudenlaisia ja innovatiivisia, liikkumisen apuvälineitä. Yrityksen tuotanto on Istanbulissa, Turkissa. Sen rahoittajina toimivat kansainväliset sijoittajat.

Robokeskus Oy on vuonna 2004 perustettu yritys, joka tuo maahan kotitalousrobotteja. Innohoiva on yrityksen vuonna 2012 perustama aputoimini, joka keskittyy innovatiivisiin hoiva-alan tuotteisiin. Sen edustamista tuotteista suurin osa liittyy robottiteknologiaan.Robokeskus Oy tekee yhteistyötä mm. hollantilaisen Focal Meditechin, japanilaisen AIST:in ja ranskalaisen Aldebaran Roboticsin kanssa.

www.robokeskus.fi

www.innohoiva.fi