Innon uutuuskirjoissa rangaistuspataljoonan vaiheita, Ruotsi-Suomen orjakauppaa ja kohtalokas tutkimusmatka

Mauri Paasilinna kuvaa jatkosodanaikaisen rangaistuspataljoonan vaiheita uutuuskirjassaan Mustan nuolen miehet. Jouko Aaltosen ja Seppo Sivosen teos Orjia ja isäntiä puolestaan valottaa, miten orjakaupan tarina on myös meidän tarinamme. Tämän lisäksi Aura Koiviston Mies ja merilehmä kertoo luonnontutkija Georg Stellerin huikean tutkimusmatkan Alaskaan. Käännöskirjallisuuden puolella John Seedin Ymmärrä Marxia (suom. Kalevi Suomela) syventyy tarkastelemaan ajattelijaa, jonka vaikutus historiaan ja akateemiseen maailmaan on valtava.

Kirjailija Mauri Paasilinna johdattelee meidät uutuuskirjassaan Mustan nuolen miehet alikersantti Aron johtamaan sotilasyksikköön, joka ei ole maineeltaan parhaasta päästä. Ryhmä on osa Mustan nuolen pataljoonaa, joka koostuu eturintamaan laitetuista, vankilasta värvätyistä murhamiehistä ja rintamakarkureista. Miehiä yhdistää hihamerkki, joka osoittaa heidän kuuluvan rangaistuspataljoonaan, jota muut vieroksuvat. Aron pohtiessa, kuinka hän selviytyy sodassa sellaisen rosvolauman kanssa, juna kulkee vääjäämättömästi kohti määränpäätään samalla kun sekä hänen että miesten tunnelmat synkkenevät.

Ensimmäisen kirjansa jo kymmenvuotiaana julkaisseen Aura Koiviston Mies ja merilehmä  puolestaan vie lukijansa intohimoisen saksalaisen tiedemies Georg Stellerin kohtalokkaalle tutkimusmatkalle 1700-luvulle. Steller purjehti 1740-luvulla Alaskaan legendaarisen Vitus Beringin retkikunnan jäsenenä. Tiesitkö, että matkan aikana Steller löysi lukuisia uusia eläin- ja kasvilajeja, muun muassa stellerinmerilehmän, jota kukaan muu tutkija ei koskaan nähnyt: laji kuoli sukupuuttoon vain 27 vuotta myöhemmin. Yksi luuranko on säilynyt meillä Suomessa, Helsingin Luonnontieteellisessä museossa.

Elokuvaohjaaja Jouko Aaltosen ja yleisen historian dosentti Seppo Sivosen uutuusteos Orjia ja isäntiä asettaa suurennuslasin ruotsalais-suomalaisen siirtomaaherruuden aikakaudelle. Vuonna 1784 kuningas Kustaa III hankki Kari­bialta pikku­riikkisen Saint-Barthélemyn kalliosaaren, josta tuli hyvän sataman ansiosta orjatalouden solmukohta. Tiesitkö, että saaren ylläpitämiseen osallistuivat myös suomalaistaustaiset kuvernöörit, sotilaat ja merimiehet? Onko orjakaupan tarina näin ollen myös meidän suomalaisten tarina? Tähän kysymykseen kirja tarjoaa näkökulmia.

Historiantutkija John Seedin Ymmärrä Marxia (suom. Kalevi Suomela) selvittää, mitkä olivat yhteiskuntafilosofi Karl Marxin keskeiset ajatukset. Miksi Marx ajatteli ja kirjoitti niin kuin teki? Mikä oli se maailma ja se poliittinen ympäristö, johon hän reagoi? Kirja avaa oleellisia näkökulmia, jotka auttavat sijoittamaan Marxin ajatukset poliittisen ajattelun historiaan ja tämän päivän yhteiskuntapoliittiisiin keskusteluihin.

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@intokustannus.fi

Into Kustannus on tieto- ja kaunokirjoja julkaiseva kustantamo, joka julkaisee uutta avaavaa ja näkökulmia avartavaa laadukasta kirjallisuutta yksin ja yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Innon toiminta on rohkeaa, kunnianhimoista ja tavoitteellista.

Odotettu Sankaritarinoita (kaikille) kertoo monipuolisia tositarinoita ja rikkoo ennakkoluuloja6.8.2019 09:57:35 EESTTiedote

Suomalaisista on moneksi! Sankaritarinoita (kaikille) – Kertomuksia uskomattomista suomalaisista Rudolf Koivusta Saara Aaltoon kertoo tositarinoita iltasatumuodossa eri vuosikymmeniltä. Kirja on jatkoa lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-ehdokkaalle ja yleisö-Finlandian voittaneelle Sankaritarinoita tytöille (ja kaikille muille) ja Sankaritarinoita pojille (ja kaikille muille). Sarjan kolmas teos sisältää 40 ihmeellistä tarinaa suomalaisista naisista, miehistä ja muunsukupuolisista värikkäin, voimaa säkenöivin kuvituksin. Nämä sankaritarinat ovat ihan kaikille!

Innon koulunavaus: sorrettujen pedagogiikkaa, peruskoulun alkuunpanijat ja Gandhin, Steinerin ja Arnedtin filosofiaa1.8.2019 12:44:33 EESTTiedote

Monet tuntevat Paulo Freiren Sorrettujen pedagogiikka -teoksen, mutta tunteeko kukaan kirjan kirjoittajaa? Tiesitkö, että suuren peruskoulu-uudistuksen takana ei ollut valtio vaan asialle vihkiytyneet kansalaisjärjestöt ja vapaaehtoiset? Mitä on sosiaalipedagoginen hevostoiminta? Mitä ratkaisuja 100 vuotta täyttävä steinerkoululiike voi tarjota digitalisaation ja monikulttuuristumisen esille tuomiin haasteisiin? Mitä Paulo Freire, Hannah Arendt ja Mahatma Gandhi oikeastaan halusivat sanoa? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin antaa vastauksia Innon syksyn kasvatuksen ja oppimisen käsikirjat.

Innon hyytävä valikoima koukuttavaa lukemistoa kesähelteisiin13.6.2019 09:12:00 EESTTiedote

Into julkaisee jännittävän sarjan koukuttavia kesäkirjoja: Antto Terras johdattelee uutuusteoksessaan "Tallinnan tappajat" juuri itsenäistyneen Viron kriminaaleihin kulisseihin. Terraksen True Crime -kirja julkistetaan 15.6. Dekkarilauantaissa Oodissa, jonne saadaan myös vieraaksi suoraan Narvikista kesän dekkarilanseerauksen "Meren aavet" kirjoittaja, uudeksi Jo Nesbøksikin tituleerattu Heine Bakkeid. Innon muita kesän käännösromaaneja ovat ruotsalaisen jännityksen mestarin Arne Dahlin "Äkkisyvä" ja Yksin Marsissa -tekijän Andy Weirin kuuhun sijoittuva uutuustrilleri "Artemis" sekä ylistetyn korealaisen Kyung-sook Shinin tuorein lukuromaani "Hovitanssija". Kesän kotimainen esikoinen on Eveliina Talvitien "Kovakuorinen": se tutkii naisten välistä ystävyyttä, jossa uskollisuuden ja petollisuuden rajat hämärtyvät.