Innovaatioita palkittiin Laureassa

Laurean BIB-hanke huipentui Vuoden 2017 Innovaatioiden palkitsemiseen 14.11.2017. Tekes-rahoitteisen BIB-hankkeen aikana kehitettiin korkeakoulun tutkimustulosten kaupallistamiseen suunnattua innovaatioprosessia ja luotiin innovaatioiden kaupallistamismallia. Hankkeessa sekä luotiin uusia innovatiivisten ideoiden kehittämisen työkaluja että hyödynnettiin jo olemassa olevia, kuten palvelumuotoilun työkaluja ja Lean-ajattelua.

Boosting Innovations into Business eli BIB-hankkeen loppuseminaari pidettiin 14.11.2017 Laurean Leppävaaran kampuksella. Paikalla olivat lähes kaikki hankkeessa mukana olleet innovaattorit, hankkeen projektiryhmä, ohjausryhmän edustajia sekä vieraita.

Seminaarin aikana yleisö tutustui Laureassa syntyneisiin innovaatioihin ja he myös äänestivät sitä innovaatiota, jonka kaupalliseen menestykseen he uskoivat eniten. Paikalla olleista innovaatioesittelyistä yleisöäänestyksen voitti Kidous – innovaattorinaan Päivi Marjanen, Rob Moonen, Heikki Seppälä, Lauri Majuri, Manoi Sharma ja Anna Kivilehto.

Yleisö ja hankkeessa mukana olleet innovaattorit haastettiin pelaamaan hankkeen myötä syntynyttä BIB Business Innovation -peliä. Pelaamisen tarkoituksena oli yhteiskehittää ja jatkojalostaa innovatiivisten ideoiden kaupallistamispelin protomallia.

”Päätöksen teko oli erityisen vaikeaa, koska vuoden aikana oppi tuntemaan uskomattoman upean kirjon Laureassa syntyneitä innovatiivisia ideoita. Me yhteiskehitimme hankkeessa innovatiivisten ideoiden BIB-tuloskortin, jota protypoitiin vuoden innovaation valinnassa", kuvasi BIB-hankkeen projektipäällikkö Krista Keränen vuoden 2017 innovaation palkitsemisen päätöksentekoa.

"Voittajan valinnassa painotimme tuloskortin lisäksi innovatiivisen idean kehittämisen aktiivisuutta vuoden 2017 aikana ja lisäksi katsottiin, kuinka vahva kaupallistamisnäkökulma idean innovaattoreilla oli. Tärkeänä nähtiin myös mahdollisuus laajentaa liiketoiminta kansainväliseksi.”

Vuoden 2017 Innovaatio -palkinnon jaetun ensimmäisen sijan voittivat (aakkosjärjestyksessä):

• BorderPad – innovaattoreina Laura Tarkkanen ja Harri Ruoslahti
  • Motivoimalla muutokseen -menetelmä – innovaattoreina Ossi Salin ja Soile Juujärvi
  • WordyNerdy – innovaattorina Asko Mononen

Voittajat saavat palkinnoksi ammattimaisesti tuotetun videoinnin innovaationsa kaupallistamisen edistämiseksi.

Vuoden 2017 Innovaatio -palkinnon jaetun toisen sijan voittivat (aakkosjärjestyksessä):

• Aistien tila – innovaattoreina Minttu Räty ja Tiina Wikström
  • Kidous – innovaattorina Päivi Marjanen, Rob Moonen, Heikki Seppälä, Lauri Majuri, Manoi Sharma ja Anna Kivilehto
  • Moniaistinen kieltenopetus – innovaattorina Sari Myréen

Toiselle sijalle tulleet saavat palkinnoksi Slush-liput. Slush-tapahtuman toivotaan tuovan lisävirikkeitä heidän innovaationsa jatkokehittämiseen ja kaupallistamiseen.

projektipäällikkö Krista Keränen, krista.keranen@laurea.fi,