Insinööriliitto: Nokia jatkaa irtisanomisten tiellä

Insinööriliitto on pettynyt Nokian tasaisin väliajoin toistuviin irtisanomisiin Suomessa. Tänään yhtiö ilmoitti noin 170 työntekijän vähennyksestä, josta suurin osa kohdistuu Espoon toimipisteeseen.

– Nokia on vuosien ajan ollut suomalaisen yhteistoimintamenettelyn suurkäyttäjä. Yt-neuvottelut ja isot irtisanomiset ovat seuranneet toisiaan tahdilla, joka tekee lähes kansallisomaisuutena pidetystä yrityksestä suomalaisen insinööriosaamisen kerskakuluttajan, Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo sanoo.

Salon mukaan Nokian nousu perustui yritykselle edulliseen insinööriosaamiseen, jonka saatavuudesta suomalainen yhteiskunta on huolehtinut. Yrityskauppojen myötä Nokian toimintakulttuuri on muuttunut koko ajan kovemmaksi.

– Lain mukaan yhtiön tulisi harkita henkilöstön uudelleensijoittamista vaihtoehtona irtisanomisille. Pitää kysyä, onko Nokiassa riittävän kattava ja järjestämällinen henkilöstön koulutusohjelma ottaen huomioon teknologiayrityksen kokoluokan ja henkilöstön vaihtuvuuden, hän kysyy.

Tälläkin irtisanomiskierroksella Nokia suunnittelee tarjoavansa henkilöstölle irtisanomisten vaihtoehtona vapaaehtoisia taloudellisia tukipaketteja, joiden määrä riippuu työsuhteen pituudesta. Yhtiön ”kädenojennus” ei ole ongelmaton, sillä käytännössä yhteinen työsuhteen päättösopimus muun muassa vie työntekijältä yhteiskunnan rakentaman muutosturvan.

Nokia Solutions and Networksin Espoon ylempien toimihenkilöiden luottamushenkilö, Insinööriliiton varapuheenjohtaja Lasse Laurikainen kutsuu tukipaketteja 2000-luvun anekaupaksi.

– Nokian taloudellinen tukipaketti ei tue valtion työstä työhön -sijoittumisstrategiaa. Sen on myös koettu passivoivan jäsenistöä siinä vaiheessa, kun heidän tulisi keskittyä täydellä tarmolla oman työllisyyssuunnitelman tekoon ja aktiiviseen työnhakuun, Laurikainen toteaa.

Irtisanomisten yhteydessä Nokia jatkaa yhtiön hyväksi koettua Bridge-ohjelmaa. Laurikainen antaa tunnustusta ohjelmalle. Hänen mukaansa tukiohjelma helpottaa uuden alun etsinnässä olevia ja on oiva apu etenkin pitkän työuran tehneille.

Lisätietoja: puheenjohtaja Samu Salo 040 184 2280

varapuheenjohtaja Lasse Laurikainen 040 502 5205

Insinööriliitto IL ry on akavalainen ammattijärjestö, johon kuuluu jäsenjärjestöjen kautta 70 000 jäsentä. Jäsenet ovat insinöörejä ja muita tekniikan asiantuntijoita sekä insinööriopiskelijoita. Insinööriliitto tekee työtä parempien työpäivien puolesta.