Insinöörit ovat joutuneet tottumaan yt-neuvotteluihin

Monilla insinöörien työpaikoilla on viime vuonna leikattu työsuhteen etuja ja käyty yt-neuvotteluita. Useassa paikassa puhutaan jo tasaisin välein toistuvista ”kvartaali-yt:istä”, ilmenee Insinööriliiton tekemästä 2016 työmarkkinatutkimuksesta.

Yt-neuvotteluista on tullut lähes säännöllinen ilmiö. Insinööreistä 41 prosenttia työskentelee yrityksissä, jotka järjestivät tuotannollis-taloudelliset yhteistoimintaneuvottelut viimeisen vuoden aikana.

Lähes joka neljäs insinööri oli itse yt-neuvottelujen piirissä. Neuvottelujen päättymisen jälkeen kolmella neljästä insinööristä työsuhde jatkui ennallaan. Noin kolmella prosentilla insinööreistä työsuhde päättyi, ja noin joka kymmenes insinööri lomautettiin. Noin kuusi prosenttia kertoi työsuhteen ehtojen muuttuneen.

Insinööriliiton tutkimuspäällikkö Aila Tähtitanner on huolissaan toistuvien yt-neuvottelujen vaikutuksesta. Jatkuva epävarmuus kuormittaa henkilöstöä.

– Kannattaisiko joskus kokeilla, nousisiko tuottavuus jo sillä, että annettaisiin ihmisten hoitaa työnsä rauhassa ilman jatkuvaa pelkoa työn menetyksestä, hän kysyy.

Työsuhteen etuja on leikattu

Etuja on leikattu monella työpaikalla. Insinööreistä 42 prosenttia kertoi, että työsuhteen etuja on heikennetty viimeisen kahden vuoden aikana.

Yleisin heikennys oli lomarahojen vaihto vapaaksi tai ne oli jätetty maksamatta. Henkilökuntaetuuksien heikennys tai poisto oli myös yleinen. Tyypillisesti vähennettiin liikunta- ja kulttuuriseteleitä.

Myös talon tarjoamista hedelmistä, kahvista, kotiin maksetusta internetyhteydestä, pikkujouluista ja joululahjoista oli luovuttu. Tingitty oli myös työterveyshuollon tasosta, työhyvinvointipäivistä ja muusta tyky-toiminnasta.

– Monissa yrityksissä tehdään työhyvinvoinnin eteen vain se mikä on pakko. Tämä on henkilöstön jaksamisen kannalta huolestuttavaa, Tähtitanner sanoo.

Palkkojen nousu maltillista

Ansiokehitys elpyi vuonna 2016 hieman edellisestä vuodesta. Vastavalmistuneiden ansiot eivät kasvaneet, mutta työllisyystilanne oli hieman edellisvuotta parempi.

Koko insinöörikunnan mediaanipalkka kasvoi 3 992 euroon. Keskiarvopalkaksi tuli 4 211 euroa. Mediaanipalkka kasvoi 2,4 prosenttia ja keskiarvopalkka 1,2 prosenttia lokakuusta 2015 viime lokakuuhun.

– Nousu ei ole kuitenkaan tapahtunut tasaisesti eri henkilöiden ja eri ryhmien kohdalla, Tähtitanner sanoo.

Palkkojen yleiskorotukset ovat insinööreillä olleet maltillisia, yleisimmin noin 0,4 prosenttia. Ne ovat auttaneet palkkojen ostovoiman säilyttämisessä, mutta ansiotason parantaminen on edellyttänyt insinöörin omaa aktiivisuutta, kuten työtehtävien muuttamista tai työpaikan vaihtamista.

Insinööriliiton työmarkkinatutkimus tehtiin vuoden 2016 lopulla. Kyselyyn vastasi noin 9 300 insinööriä.

Lisätietoja: Insinööriliiton tutkimuspäällikkö Aila Tähtitanner, p. 040 589 6360

Insinööriliitto IL ry on akavalainen ammattijärjestö, johon kuuluu jäsenjärjestöjen kautta 70 000 jäsentä. Jäsenet ovat insinöörejä ja muita tekniikan asiantuntijoita sekä insinööriopiskelijoita. Insinööriliitto tekee työtä parempien työpäivien puolesta.