Instagram tuo jonoja aikuisten oikomishoitajan ovelle – ”Myös miehet kiinnittävät huomiota hampaidensa estetiikkaan”, hammaslääkäri paljastaa

Useimpien purentavirheistä tai vinoista hampaista kärsivien suomalaisten hymyt oiotaan suoriksi jo kouluiässä. Kuitenkin myös aikuisten oikomishoidot ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan. Yhtenä tekijänä aikuisten oikomisintoa lisää sosiaalinen media, joka korostaa ulkonäön merkitystä.

Hampaiden oikomishoitoa voidaan tehdä myös huomaamattomilla läpinäkyvillä oikomiskalvoilla, jotka voi itse milloin tahansa tarvittaessa poistaa.

”Nykyisin räpsitään ahkerasti kuvia someen. Tapaan vastaanotollani paljon ihmisiä, joita harmittaa se, miltä heidän hampaansa näyttävät some-kuvissa”, kertoo oikomishoidon erikoishammaslääkäri Anu Kentala Oral Hammaslääkäreiltä.

Asiantuntijan mukaan suomalaisten kynnys hoidattaa esteettisiä haittoja on madaltunut. Ulkonäköön panostamista ei enää koeta turhamaiseksi.

”Oikomishoitoon tulee kaiken ikäisiä aikuisia; ei ainoastaan kolme-nelikymppisiä uraohjuksia, vaan myös vanhempaa väkeä. Naisten lisäksi myös miehet kiinnittävät nykyisin huomiota hampaidensa estetiikkaan ja moni mies hakeutuukin oikomishoitoon”, Kentala kertoo.

Kentalan mukaan monet aikuiset heräävät tarkastelemaan omien hampaidensa tilaa siinä vaiheessa, kun omat lapset aloittavat oikomishoidon.

”Siinä alkaa miettiä, että pitäisikö itsekin.”

Ei pelkkää estetiikkaa

Oikomishoidolle aikuisiässä löytyy ulkonäkösyiden lisäksi myös terveydellisiä perusteita.

”Meidän kaikkien leuat muokkaantuvat läpi elämän. Vanhemmalla iällä alahampaat alkavat näkyä enemmän kuin ylähampaat. Vaikka omaan suuhun olisi nuoruudessa tehty oikomishoito, hampaat ovat iän myötä saattaneet ahtautua uudelleen”, Kentala selventää.

Ahtaus suussa vaikeuttaa hampaiden puhdistamista ja lisää tulehdusriskiä. Lisäksi ahtaalla olevat tai siirtyneet hampaat saattavat hankaloittaa syömistä tai puhumista.

Moderni oikominen: teknologiaa ja personointia

Oikomiseen on nykyisin useita erilaisia vaihtoehtoja perinteisistä hammasraudoista näkymättömiin kalvoihin kuten esimerkiksi Invisalign-menetelmä. Kullekin sopivin ratkaisu täsmentyy yksilöllisen hoitosuunnitelman myötä.

”Oikomishoidon aloittamisessa tärkeintä on hoitosuunnitelma, joka perustuu hammaslääkärin tekemään tutkimukseen ja röntgenkuvista tehtäviin analyyseihin”, Kentala kertoo.

Suunnitelman luomiseksi voidaan hyödyntää 3D-suuskanneria, jonka avulla suusta tehdään digitaalinen mallinnos.

”Se on kuin videosimulaatio, joka havainnollistaa, miten hammas liikkuu ja miltä lopputulos tulee näyttämään. Omaa oikomisprosessia voi seurata OmaOral-verkkopalvelusta, joka myös muistuttaa vastaanottokäynneistä”, täsmentää Kentala.

Sitoutuminen kaiken A ja O

Käytetäänpä oikomiseen sitten näkymättömiä kalvoja tai perinteisiä rautoja, hoito vaatii potilaalta sitoutumista.

”Hampaan siirtämistä ei pysty nopeuttamaan millään poppaskonsteilla – se vie aina oman aikansa. Tekniikasta riippumatta hoito vaatii säännöllisiä kontrollikäyntejä noin puolentoista kuukauden välein ja tarkkaa huolehtimista omasta suuhygieniasta”, Kentala muistuttaa.

Toisin kuin moni luulee, oikomishoito ei pääty siihen, kun hampaat on saatu suoriksi. Tästä alkaa ylläpitovaihe, jonka tarkoituksena on estää hampaiden palautuminen vääriin asentoihin.

”Ylläpitovaihe kestää oikeastaan loppuelämän. Palautumistaipumus on todella yksilöllistä, mutta palautumista voi ehkäistä käyttämällä hampaisiin näkymättömästi kiinnitettävää ohutta lankaa tai ylläpitokalvoja. Lisäksi säännöllisessä hammastarkastuksessa käyminen auttaa havaitsemaan muutokset”, kertoo Kentala.

”Ei tarvitse nolostella!”

Oikomishoidon tarve ja kesto ovat siis todella yksilöllisiä. Erikoishammaslääkäri Kentala kuitenkin painottaa, että kynnystä selvittää omaa tarvetta oikomishoidolle aikuisiällä ei kannata nostaa liian korkeaksi.

”Jos aihe vähänkin mietityttää, kannattaa tulla rohkeasti konsultaatiokäynnille selvittämään vaihtoehtoja. Ei tarvitse nolostella, vaikka olisi pienikin asia joka häiritsee itseä!”

Oikomistekniikat vertailussa – Millaisin eri tavoin hampaita voidaan oikoa?

Kiinteä oikomiskoje eli hammasraudat

Hampaiden ulkopintaan asennetaan kiinnikkeet, jotka voivat olla vaalean läpikuultavat keraamiset tai metallinväriset. Hampaita siirretään kiinnikkeissä kulkevan kaarilangan avulla. Kaarilanka on vaaleaksi pinnoitettu tai metallin värinen.

”Näkymättömät” Invisalign-kalvot

Invisalign-menetelmässä hampaista tehdään digitaalinen mallinnos, jonka perusteella valmistetaan tarvittu määrä läpinäkyviä kalvoja, jotka ohjaavat hampaita siirtymään haluttuun suuntaan. Hoidon edetessä käyttäjä itse vaihtaa uudet kalvot edellisten tilalle, mutta oikojan tarkastuskäyntejä tarvitaan säännöllisesti. Toisin kuin kiinteä oikomiskoje, Invisalign-kalvon poistetaan suusta esimerkiksi ruokailun ajaksi.

Kielenpuoleinen oikominen eli linguaalitekniikka

Linguaalitekniikassa oikomiskoje sijaitsee huomaamattomasti kielen puolella. Hampaiden pinnalle kiinnitetään metallisen väriset tai valkean läpikuultavat keraamiset kiinnikkeet, joihin sidotaan kaarilanka, joka siirtää hampaita. Linguaalitekniikan menetelmiä ovat muiden muassa Incognito ja Forestadent.

viestintäjohtaja

Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva suun terveydenhoitopalveluita tuottava yhtiö, jossa työskentelee yli 1700 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 88,5 miljoonaa euroa. Oral toimii noin 80 toimipisteessä ympäri Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj:n omistaa Colosseum Dental Group. Sillä on yhteensä lähes 300 hammaslääkäriasemaa Suomessa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Tanskassa. Colosseum Dentalin taustalla toimii edunsaajana kansainvälinen Jacobs Foundation -hyväntekeväisyyssäätiö, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä maailmanlaajuisesti.

Jarkko Jokinen Oral Hammaslääkärit Oyj:n liiketoimintajohtajaksi ja varatoimitusjohtajaksi20.2.2019 10:00:00 EETTiedote

Lehdistötiedote 20.2.2019. MBA Jarkko Jokinen on nimitetty Oral Hammaslääkärit Oyj:n (”Oral”) liiketoimintajohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 2.4.2019 alkaen. Jokinen vastaa tehtävässään yhtiön hammaslääkäriasemien verkoston kasvusta ja tuloksesta sekä asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydestä. Jokinen toimii myös yhtiön varatoimitusjohtajana ja raportoi tehtävässään Oralin toimitusjohtajalle.