Instru Optiikka Oy

Instru Optiikka Oy:n myynti kasvoi markkinoita kovemmin

Optisen alan vähittäiskaupan viime vuoden markkinaosuudet julkistettiin tänään torstaina.

Markkinajohtaja Instru Optiikka Oy kasvatti markkinaosuuttaan optisen alan ketjuista eniten, +1,8 prosenttiyksikköä. Yrityksen markkinaosuus on nyt 35,9 %. Optisten tuotteiden myynti Instru Optiikka Oy:n ketjuissa kasvoi markkinoita kovemmin ja ylsi 116 miljoonaan euroon. Kasvua edellisvuoteen nähden oli 6,7 %. Suurin osa oli vertailukelpoista kasvua, mutta myös uudet, vuoden aikana avatut myymälät onnistuivat hyvin.

Asiakkaat hakevat useampia ratkaisuja

Myös koko optisen alan vähittäiskauppa ylsi ennätyslukemiin324,2 miljoonan euron myynnillä. Kasvua edellisvuoteen nähden oli puolitoista prosenttia. Suurin osa liikevaihdosta koostuu silmälasien myynnistä. Tuloksessa näkyykin silmälasien kappalemäärien myynnin kasvu. Myös Instru Optiikan ketjujen myymälöissä asiakkaat hakevat nyt useampia näkemisen ratkaisuja kerralla.

− Vuosi 2017 oli yrityksellemme erittäin hyvä. Ketjuistamme Nissen on lähtenyt hyvään kasvuun. Kuluttajat ovat oppineet luottamaan Nissenin pysyvästi edullisiin hintoihin. Myös määrätietoinentyö esimerkiksi ketjun valikoiman eteen näkyi positiivisesti viime vuoden tuloksessa. Instrumentarium on puolestaan vahvistanut asemaansa asiantuntevana näönhuollon kumppanina. Valikoiman ja asiakaspalvelun lisäksi ketju on keskittynyt myös kehittämään näöntutkimusten palvelutarjontaa yhteistyössä silmälääkäreiden kanssa. Kattavat näönhuollon palvelut laajalle kanta-asiakaskunnallemme ovat olleet hyvän tuloksen perusta, Instru Optiikka Oy:n toimitusjohtaja Catarina Fagerholm kuvailee.

Näöntutkimusten merkitys kasvaa

− Optikon tekemien näöntutkimusten osuus optisen alan vähittäiskaupan markkina-arvosta tulee tulevaisuudessa kasvamaan. Kehitämme jatkuvasti toimintaamme, jotta voimme palvella asiakkaita kaikissa näönhuollon tarpeissa koko elinkaaren ajan. Tärkeä osa tätä on toimiva ja kehittyvä yhteistyö silmälääkäreiden kanssa, jotka vastaanottavat potilaita kaikissa myymälöissämme. Vuonna2017 aloitimme yhteistyön myös Silmäsairaala Valon kanssa. Tämä takaa asiakkaille helpon pääsyn vastaanotolle ja jatkohoitoon, Fagerholm kommentoi.

− Kattavan myymäläverkostomme ansiosta pystymme tarjoamaan palveluita siellä, missä asiakas niitä tarvitsee. Laaja palvelu- ja tuotevalikoima sekä niiden jatkuva kehittäminen takaavat, että pystymme vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin myös tulevaisuudessa, Fagerholm summaa.

Catarina Fagerholm, toimitusjohtaja Instru Optiikka Oy, puh. 0500 566 255

Instru Optiikka Oy
Sinimäentie 8, PL 6
02630 02630 Espoo