Intiimi vulvan alueen kipu vaikuttaa elämään kokonaisvaltaisesti

Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry järjestää 7.–13.11.2022 valtakunnallisen tietoisuuden lisäämiseen keskittyvän Vulvodyniaviikon. Vaikka vulvan alueen kivusta kärsiviä on Suomessa jopa 200 000, vulvodynia tunnetaan yhä huonosti. Teemaviikon aikana nostetaan esiin intiimiin kipuun liittyviä moninaisia vaikutuksia, kannustetaan hakeutumaan rohkeasti hoitoon ja puhumaan avoimesti gynekologisesta oireyhtymästä.

Vulvodyniaksi kutsutaan kroonista, yli kolme kuukautta kestänyttä vulvan alueen kipua. Jopa 8–16 % vulvallisista on kärsinyt erilaisista ulkosynnyttimien kiputiloista. Vulvodynia voi vaikuttaa hyvin kokonaisvaltaisesti ihmissuhteisiin, seksuaalisuuteen ja kehonkuvaan. Kivun kanssa eläminen kuormittaa myös mieltä ja voi näkyä työelämässä ja opinnoissa jaksamisessa. Vuoden 2022 Vulvodyniaviikolla keskitytään erityisesti vulvodynian vaikutuksiin elämän eri vaiheissa.

Vulvodynia jaetaan usein kahteen eri päätyyppiin, paikalliseen vulvodyniaan ja neuropaattiseen vulvodyniaan. Paikallinen vulvodynia eli vestibulodynia tarkoittaa kosketuksen provosoimaa kiputilaa, joka on yleisintä nuorilla. Kipu paikallistuu emättimen suulle, jolloin kipukokemus on usein vahvimmillaan penetraation yhteydessä. Laukaisevana tekijänä saattaa olla esimerkiksi varhain aloitettu tai pitkään jatkunut yhdistelmäehkäisyn käyttö, toistuvat tulehdukset, jännittyneet lantionpohjanlihakset tai traumaattinen kokemus. Yleistynyt eli neuropaattinen vulvodynia on vulvodynian harvinaisempi muoto, jossa kipu on hermoperäistä ja esiintyy laajemmalla alueella. Tätä muotoa sairastavat ovat iältään usein yli 40-vuotiaita.

Vulvodyniaviikon aikana Korento järjestää verkossa monipuolisesti erilaista ohjelmaa asiantuntijaluennoista vertaistukeen. Vulvodyniasta on tärkeää levittää tietoa, jotta jokainen intiimistä kivusta kärsivä osaisi kääntyä terveydenhuollon ammattilaisen puoleen. Myös vertaistuella on merkittävä rooli, sillä intiimistä kivusta on usein vaikea puhua läheisille tai edes ammattilaisille.

Teemaviikon asiantuntijaluennon pitää verkossa ti 8.11. TtT, fysioterapeutti ja seksuaaliterapeutti Minna Törnävä klo 17:00–18:00. Luennon aiheena on “Lantionpohjan fysioterapia vulvodynian hoidossa – mitä se on ja millaiseen kipuun se tehoaa?” Vulvodyniaviikon koko ohjelma: korento.fi/toimintaa/teemaviikot/vulvodynia/.

Kauttamme voi mielellään pyytää haastateltavia kertomaan kokemuksistaan vulvodyniasta. Lue lisää vulvodyniasta: korento.fi/tietoa/vulvodynia/

Lisätietoja, haastattelupyynnöt ym.

Elina Purho, toiminnanjohtaja
elina.purho@korento.fi
tavoitettavissa normaalisti arkisin virka-aikaan

PCOS on muutakin kuin munasarjojen monirakkulaisuutta30.8.2022 14:29:23 EEST | Tiedote

Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry järjestää vuoden 2022 kansallisen PCOS-viikon 5.-11.9.2022. Teemaviikon aikana lisäämme tietoisuutta munasarjojen monirakkulaoireyhtymä PCOS:stä ja rohkaisemme jokaista, jota oireyhtymä koskettaa, puhumaan asiasta avoimesti ja ilman häpeää. Teemaviikon aikana jaetaan tietoa oireyhtymästä ja sen oireista, jotta jokainen saisi tarvitsemaansa hoitoa. Teemaviikon aikana järjestetään useita erilaisia verkkotapahtumia.

Endometrioosin moninaiset vaikutukset näkyvät myös työelämässä15.3.2022 12:12:46 EET | Tiedote

Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry järjestää valtakunnallisen Endometrioosiviikon 21.-27.3.2022. Teemaviikon tavoitteena on rohkaista jokaista puhumaan avoimesti ja ilman häpeää gynekologisen sairauden ja sen oireiden kanssa elämisestä. Endometrioosi on yleinen sairaus, jonka kanssa elää noin 200 000 suomalaista. Yleisyydestään huolimatta sairauteen ja sen hoitoon liittyy kuitenkin monia haasteita ja diagnoosiviive on edelleen 6–9 vuotta. Sairaus voi vaikuttaa sen kanssa elävän arkeen monin eri tavoin ja myös työelämään liittyvät vaikutukset voivat olla suuria. Teemaviikon aikana jaetaan tietoa sairaudesta ja sen oireista, jotta jokainen osaisi hakeutua ajoissa hoitoon ja oireet saataisiin hallintaan mahdollisimman nopeasti. Teemaviikon aikana järjestetään useita, pääasiassa verkossa olevia tapahtumia.

Potilasjärjestön kehittämä mobiilisovellus lisää ymmärrystä kuukautiskiertoon liittyvien oireiden moninaisuudesta17.4.2020 12:09:43 EEST | Tiedote