Intiimissä valossa: uutuuskirja Tero Puhan miesvalokuvista

Palkittu valokuvaaja ja visuaalinen taiteilija Tero Puha (s. 1971) on tullut tunnetuksi pop-kulttuurista ja kulutusestetiikasta muotonsa lainaavista valokuvistaan ja esineteoksistaan, joissa aiheena on usein ironisoitu ja voimakkaasti – paikoin lähes luonnottomaksi – estetisoitu miesvartalo.

Puha käsittelee taiteessaan ajankohtaisia teemoja, kuten kehokuvan ja sukupuolen ja problematiikkaa sekä kehoa sosiaalisena konstruktiona, ja hän on parantumaton kauneudenpalvoja. Nyt julkaistavassa Intiimi valo | Intimate Light -kirjassa miehisyyden monet muodot näyttäytyvät herkkinä ja haavoittuvina mutta toisinaan myös voimallisen ilakoivina. Nykymiehen identiteetin käsittely on ollut yksi Puhan taiteen kantavista teemoista koko hänen pitkän uransa ajan. Kirjan kuvissa esiintyy ammattimaisia kehonrakentajia mutta myös aivan tavallisia miehiä.

Kirjan julkistamisen yhteydessä järjestetään kaksi tilaisuutta, joissa kulttuuritutkija Antti Kauppinen haastattelee valokuvataiteilija Tero Puhaa.

– Valokuvagalleria Hippolyte (Yrjönkatu 8–10, Helsinki, sisäpiha), to 22.9. klo 17–19
– Helsingin keskustakirjasto Oodi (Saarikoski-matto, 3. krs), pe 7.10. klo 17–18

Tero Pyha – Intiimi valo | Intimate Light
Kirjoittajat: Antti Kauppinen, Juhani Brander
Kielet: suomi, englanti
Parvs 2022, 152 sivua

Tero Puha – Intiimi valo | Intimate Light, Parvs 2022
Tero Puha: Alex & Nicolas, Lontoo | London, 2006
Tero Puha: AcroArno, Pariisi | Paris, 2019
Tero Puha: Dorival, Lontoo | London, 2008
Tero Puha: Ferdinand, Helsinki, 1998
Tero Puha: Otto, Fiskars, 2021
Tero Puha: Benjamin, Pariisi | Paris, 2014
Tero Puha: Andy, Lontoo | London, 2008
Tero Puha: Ian, Praha | Prague, 2010
Tero Puha: Hersovyac, Pariisi | Paris, 2019

"Überhund – Taiteen kiehtovat koirat" -kirja on riemukkaan syvällinen esitys ihmisen parhaan ystävän eri rooleista taiteessa15.9.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Esinetaiteen elävän legendan, Marja Kolun tuotannosta kattava uutuuskirja11.8.2022 11:04:45 EEST | Tiedote

Taiteilija ja "esinepoeetta” Marja Kolu on 1980-luvulta alkaen kuulunut maamme huomattavimpiin esine- ja installaatiotaiteen pioneereihin, jonka taiteellinen polku on kulkenut dadaistien, surrealistien ja fluxuksen jalanjäljillä. Elämän absurdius ja musta huumori antavat lisämausteensa Kolun kantaaottaviin teoksiin. Uutuuskirja ”Marja Kolu – Materiaalin uudelleenajattelija | Nya tankar om material | Reincarnator of Materials” (Parvs 2022) on ensimmäinen kattava esitys Kolun 40-vuotisesta taiteilijanurasta, ja samalla se tarjoaa kiehtovaa ajankuvausta suomalaisen readymade-taiteen ennakkoluulottomille 1980- ja 1990-luvuille.