Intohimoa herättävä aloite etenee – suomalaismepeille vahva rooli kellojen siirtelyn lopettamisessa

Kellojen siirtelyn lopettamiseen tähtäävä lakialoite etenee Euroopan parlamentissa. Suomalaismepit nousevat käsittelyssä keskeiseen rooliin, kun europarlamentaarikot Miapetra Kumpula-Natri (sd.), Liisa Jaakonsaari (sd.) ja Merja Kyllönen (vas.) saavat valiokunnissaan vastuulleen toimia ryhmiensä neuvottelijoina.

Euroopan komissio antoi lopullisen direktiiviehdotuksensa syyskuussa. Komissio esittää, että kellonaikojen siirtäminen EU:n jäsenmaissa päätyisi vuonna 2019. Esityksessä jäsenmaat saisivat itse päättää kumpaan aikaan haluaisivat jäädä uudistuksen astuttua voimaan.

Mepit korostavat, että kansalaiset ovat niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa tuoneet selkeästi esille tahtonsa luopua viisareiden kääntämisestä: EU:n kyselyssä yli 80 prosenttia 4,6 miljoonasta vastaajasta halusi kellojen siirtelyn päättyvän.

– Lakiuudistus on kansalaispalautteen perusteella poikkeuksellisen tärkeä, suomalaismepit katsovat.

Ihmisten intohimosta asiaa kohtaan kertoo myös Suomen liikenne- ja viestintäministeriön otakantaa.fi-sivustolla järjestämä kysely, jossa tiedusteltiin, tulisiko Suomen valita pysyväksi ajakseen talvi- vai kesäaika. Sivusto kaatui heti ministerin kerrottua asiasta julkisuuteen. Sittemmin äänestys saatiin toimimaan ja sen päättyessä jopa 677 337 suomalaista oli käynyt antamassa äänensä. Kesä- ja talviaikaa kannatettiin varsin tasaisesti.

– Asiantuntijat ovat huomauttaneet, miten ajan siirtely lisää liikenneonnettomuuksia ja on haitallista jopa terveydelle.

Direktiivin pääkäsittely on parlamentissa Merja Kyllösen edustamassa liikenne- ja matkailuvaliokunnassa. Lakiesitykseen ottavat kantaa myös Miapetra Kumpula-Natrin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta sekä Liisa Jaakonsaaren edustama sisämarkkinoita ja kulutussuojaa käsittelevä valiokunta. Suomalaismepit ovat kussakin valiokunnassa vastuussa omien poliittisien ryhmiensä kantojen muodostumisesta.

Asiaa käsitellään nyt parlamentissa ripeällä aikataululla. Mikäli uudistus halutaan voimaan jo ensi vuonna, pitää Euroopan parlamentin ja neuvoston hyväksyä se viimeistään maaliskuussa. Komissio ehdottaa, että kukin jäsenmaa antaa puolestaan viimeistään huhtikuussa 2019 tiedoksi, aikooko se noudattaa pysyvästi kesä- vai talviaikaa.

– Jotta kansalaisten toiveet saadaan toteutettua, pitää nyt kääriä hihat, suomalaismepit painottavat yhdessä tuumin ja ovat valmiita nopeaan työskentelyyn.

Lisätietoja:

Miapetra Kumpula-Natri +358 505113004
Liisa Jaakonsaari +358 505113036
Merja Kyllönen +358 40485161

MEP Eero Heinäluoma parlamentin demariryhmän johtoon19.6.2019 17:39:53 EESTTiedote

Vastavalittu Euroopan parlamentin jäsen Eero Heinäluoma (sd.) valittiin tänään yksimielisesti Sosialistien & Demokraattien -ryhmän taloudenhoitajaksi ja byroon jäseneksi. Heinäluoma nousee näin parlamentin toiseksi suurimman poliittisen ryhmän johtoryhmään ja yhdeksi parlamentin vaikutusvaltaisimmista suomalaisista. - Uutena meppinä olen iloinen, että minut on nimitetty tähän vastuulliseen tehtävään ja pääsen heti kiinni Euroopan parlamentin poliittisen toiminnan ytimeen, toteaa Heinäluoma. - Vastuullinen varainhoito on vastuullista EU-politiikkaa. On tärkeää, että EU:n resurssit tukevat kestävää kehitystä ja oikeudenmukaista ja solidaarista Eurooppaa. 156 jäsenisen S&D-ryhmän johtoryhmään kuuluu ryhmän puheenjohtajaksi eilen valittu espanjalainen Iratxe García Pérez, yhdeksän varapuheenjohtajaa sekä taloudenhoitaja. Johtoryhmä vastaa S&D-ryhmän politiikasta ja toiminnasta seuraavien vuosien aikana. Äänikuninkaaksi noussut Heinäluoma valittiin Euroopan parlamenttiin toukokuussa 2019. H