Intohimoa herättävä aloite etenee – suomalaismepeille vahva rooli kellojen siirtelyn lopettamisessa

Kellojen siirtelyn lopettamiseen tähtäävä lakialoite etenee Euroopan parlamentissa. Suomalaismepit nousevat käsittelyssä keskeiseen rooliin, kun europarlamentaarikot Miapetra Kumpula-Natri (sd.), Liisa Jaakonsaari (sd.) ja Merja Kyllönen (vas.) saavat valiokunnissaan vastuulleen toimia ryhmiensä neuvottelijoina.

Euroopan komissio antoi lopullisen direktiiviehdotuksensa syyskuussa. Komissio esittää, että kellonaikojen siirtäminen EU:n jäsenmaissa päätyisi vuonna 2019. Esityksessä jäsenmaat saisivat itse päättää kumpaan aikaan haluaisivat jäädä uudistuksen astuttua voimaan.

Mepit korostavat, että kansalaiset ovat niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa tuoneet selkeästi esille tahtonsa luopua viisareiden kääntämisestä: EU:n kyselyssä yli 80 prosenttia 4,6 miljoonasta vastaajasta halusi kellojen siirtelyn päättyvän.

– Lakiuudistus on kansalaispalautteen perusteella poikkeuksellisen tärkeä, suomalaismepit katsovat.

Ihmisten intohimosta asiaa kohtaan kertoo myös Suomen liikenne- ja viestintäministeriön otakantaa.fi-sivustolla järjestämä kysely, jossa tiedusteltiin, tulisiko Suomen valita pysyväksi ajakseen talvi- vai kesäaika. Sivusto kaatui heti ministerin kerrottua asiasta julkisuuteen. Sittemmin äänestys saatiin toimimaan ja sen päättyessä jopa 677 337 suomalaista oli käynyt antamassa äänensä. Kesä- ja talviaikaa kannatettiin varsin tasaisesti.

– Asiantuntijat ovat huomauttaneet, miten ajan siirtely lisää liikenneonnettomuuksia ja on haitallista jopa terveydelle.

Direktiivin pääkäsittely on parlamentissa Merja Kyllösen edustamassa liikenne- ja matkailuvaliokunnassa. Lakiesitykseen ottavat kantaa myös Miapetra Kumpula-Natrin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta sekä Liisa Jaakonsaaren edustama sisämarkkinoita ja kulutussuojaa käsittelevä valiokunta. Suomalaismepit ovat kussakin valiokunnassa vastuussa omien poliittisien ryhmiensä kantojen muodostumisesta.

Asiaa käsitellään nyt parlamentissa ripeällä aikataululla. Mikäli uudistus halutaan voimaan jo ensi vuonna, pitää Euroopan parlamentin ja neuvoston hyväksyä se viimeistään maaliskuussa. Komissio ehdottaa, että kukin jäsenmaa antaa puolestaan viimeistään huhtikuussa 2019 tiedoksi, aikooko se noudattaa pysyvästi kesä- vai talviaikaa.

– Jotta kansalaisten toiveet saadaan toteutettua, pitää nyt kääriä hihat, suomalaismepit painottavat yhdessä tuumin ja ovat valmiita nopeaan työskentelyyn.

Lisätietoja:

Miapetra Kumpula-Natri +358 505113004
Liisa Jaakonsaari +358 505113036
Merja Kyllönen +358 40485161

Meppi Miapetra Kumpula-Natri: Rahanpesu ja veronvälttely saatava kuriin – Eurooppaan perustettava uusi poliisiyksikkö suitsimaan talousrikoksia4.3.2019 18:17:03 EETTiedote

Tiedotusvälineiden tänään paljastamat uudet tiedot useita eurooppalaisiakin pankkeja koskettavasta rahanpesuskandaalista osoittavat jälleen, että Euroopalla on todellisia ongelmia rahanpesun ja veropetosten valvomisessa. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri vaatii Euroopan unioniin perustettavaksi yhteistä poliisiyksikkö valvomaan talousrikoksia.

”Verovälttely aiheuttaa vuosittain kymmenien ja taas kymmenien miljardien eurojen menetykset” – Kumpula-Natri toivottaa komission esityksen tervetulleeksi15.1.2019 17:16:58 EETTiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri toivottaa tervetulleeksi komission esityksen, jolla tähdätään yksimielisyysperiaatteesta luopumiseen verotuksiin liittyvissä EU-säädöksissä. Toteutuessaan komission keskustelunavaus tarkoittaisi, että yksittäisen jäsenmaan vastustus ei voisi jatkossa torpata enemmistön kannattamia verouudistuksia.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: Tutkimus- ja tiederahoituksessa miljardien vaje9.1.2019 12:29:18 EETTiedote

Suomessa tiede, tutkimus ja koulutus ovat liian pitkään joutuneet kärsimään valtiontalouden sopeuttamistoimista. Ryhtiliikettä kaivataan myös EU:ssa. Europarlamentti haluaakin kasvattaa yliopistoille ja tutkimuslaitoksille suunnattua Horisontti-ohjelman rahoitusta 120 miljardiin nykyisestä noin 80 miljardista vuosille 2021-27, kertoo europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.).

EU:lta liikenemässä yli 40 miljardia liikenne-, energia- ja digi-infroihin – Kumpula-Natri: Suomen pääradalla mahdollisuus päästä rahoituksen piiriin12.12.2018 20:19:31 EETTiedote

Euroopan parlamentti antoi keskiviikkona Strasbourgin täysistunnossa kantansa verkkojen Eurooppa -ohjelmasta, jossa päätetään yli 42 miljardin euron julkisista investoinneista vuosille 2021-27 eurooppalaiseen rajat ylittävään liikenne-, energia- ja digi-infraan. Osana ohjelmaa Suomen päärata on pääsemässä eurooppalaisen rahoituksen piiriin.

Lehdistökutsu: Katowicen jälkilöylyt 17.12.12.12.2018 09:24:00 EETKutsu

Lehdistökutsu Katowicen jälkilöylyt Eduskunnan kansalaisinfo maanantaina 17.12. klo 12.30-14.30 Miten Katowicen ilmastokokouksessa kävi ja mitä se tarkoittaa ilmastotyölle Suomessa, EU:ssa ja globaalisti? YK:n ilmastosopimuksen osapuolet kokoontuvat neuvottelemaan Pariisin sopimuksen toimeenpanosta ja uusista ilmastonmuutoksen torjuntakeinoista Puolan Katowiceen 2.-14.12. Katowicen ilmastokokous on kriittinen askel vuonna 2020 voimaan astuvan Pariisin sopimuksen täytäntöönpanemiseksi. Kokoukselta odotetaan yhteisiä linjauksia siitä, miten päästöt ja päästövähennykset lasketaan ja raportoidaan Pariisin sopimuksen puitteissa. Lisäksi maailman mailta odotetaan vastauksia siihen, miten maapallon keskilämpötilan nousu saadaan pidettyä alle 1,5 asteessa. Syksyllä julkaistu IPCC:n ilmastoraportin ja tutkijoiden viesti on selvä: Jotta tavoitteeseen päästään, ilmastotoimia on kiristettävä viipymättä. Tilaisuudessa puheenvuorot käyttävät mm. Euroopan parlamentin delegaatiossa kokoukseen osallist