Intrumin tulos 2021

- Kausiluonteisesti vahva viimeinen vuosineljännes, omikron ei vaikuttanut liiketoimintaan - Jatkuva myönteinen talouskehitys inflaatiopaineista ja toimitusketjujen haasteista huolimatta - Merkittäviä asiakkuuksia ja asiakkuusvoittoja, mukaan lukien mullistava CMS-sopimus Isossa-Britanniassa - Tärkeimpien painopisteiden toteuttaminen; muutosohjelma ja orgaaninen kasvu - Toimeksiantojen siirtojen nopeuttaminen sekä lisääntynyt globaalien palvelukeskusten käyttö - Toimintajärjestelmän skaalautuvuus näkyy vahvana liikevaihdon kasvuna ja vakaana kustannuskehityksenä, mikä edistää kannattavuuden kasvua.

Taloudellinen tulos lyhyesti, loka-joulukuu 2021 (loka-joulukuu 2020):

• Oikaistu liikevoitto kasvoi 2 355 miljoonaan kruunuun (1 611)
  • Cash EBIT kasvoi 2 171 miljoonaan kruunuun (1 523)
  • Osakekohtainen tuotto (Q4) kasvoi 13,93 kruunuun (9,00)
  • Sijoitetun pääoman tuotto (Q4) nousi 12,0 prosenttiin (8,7)
  • Käytettävissä oleva likviditeetti oli vuosineljänneksen lopussa 19,5 miljardia kruunua (17,1)

Koko vuosi 2021 (koko vuosi 2020)

• Oikaistu liikevoitto kasvoi 7 014 miljoonaan kruunuun (5 738)
  • Cash EBIT kasvoi 6 343 miljoonaan kruunuun (5 580)
  • Osakekohtainen tuotto kasvoi 28,98 kruunuun (25,28).
  • Sijoitetun pääoman tuotto kasvoi 8,9 prosenttiin (7,7).
  • Nettovelka / Cash EBITDA (2021) oli 3,9x (4,0x)

Ehdotus osinkojen jakamisesta

Intrum AB:n hallitus ehdottaa, että yhtiökokous jakaa osakkeenomistajille osinkoa 13,50 kruunua osakkeelta (12,00), mikä vastaa yhteensä 1,631 miljoonaa kruunua (1,450).

Pääjohtaja Anders Engdahl:

"Vuonna 2021 näimme liikevaihtomme kasvavan 4 prosenttia. Tätä kasvua edisti myös kausiluonteisesti vahva viimeinen vuosineljännes, johon koronaviruspandemian omikron-variantti ei vaikuttanut. Samalla ajanjaksolla cash EBITDA kasvoi 6 prosenttia ja cash EBIT 14 prosenttia, mikä osoittaa liiketoiminnan operatiivisen skaalautuvuuden.

Uusien toimeksiantojen tulon myötä Luotonhallintapalvelut-segmentin asteittainen normalisoituminen jatkui vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä ja parani kautta linjan, myös arvoltaan suurempien rahoituspalvelusaatavien osalta, ja suuntaus jatkunee myös vuonna 2022. Keskittymällä asiakkaille antamaamme arvolupaukseen ja aktiivisella kaupallisella toiminnalla olemme pystyneet voittamaan uusia avainasiakkaita ja säilyttämään tärkeitä nykyisiä asiakkaita. Intrum UK sai muun muassa merkittävän vähittäispankin toimeksiannon, joka kattaa pankin perintätoimintojen ulkoistamisen.

Strategisilla markkinoillamme on havaittavissa laaja-alaista ja jyrkkää elpymistä pandemiasta, ja loppuvuosi 2021 oli erittäin vahva. Espanjassa erityisesti kiinteistötoimintamme onnistui hienosti, sillä viimeisellä vuosineljänneksellä jälleenmyynti oli 3,7 miljardia kruunua ja koko vuonna 2021 se oli 12,8 miljardia kruunua, mikä vastaa noin 2,4 prosenttia maan kaikesta käytettyjen kiinteistöjen myynnistä. Italiassa olemme nähneet oikeusjärjestelmän tehokkuuden normalisoituneen vuoden viimeisen neljänneksen aikana, ja meillä on merkittäviä mahdollisuuksia lisäkasvuun erityisesti ”todennäköisesti maksukyvyttömien” (Unlikely to Pay, "UtP") -tilanteissa, ja vuonna 2021 uudelle alustallemme lisätään 53 miljardia kruunua rahoituksessa hallinnoitavia varoja. Kreikassa vahva tuloskehitys jatkuu.

Portfolioinvestointien bruttokassavirta oli ennätykselliset 11,8 miljardia kruunua (11,0), ja sijoitetun pääoman kasvu 8,1 miljardiin kruunuun (5,1) toi houkuttelevia tuottoja vuonna 2021. Vuoden aikana odotukset tässä segmentissä ovat ylittyneet merkittävästi. Odotamme jatkavamme pääoman hyödyntämistä kaksinumeroisen orgaanisen kasvutavoitteemme mukaisesti.

Muutosohjelmamme kohti ONE Intrumia on edennyt merkittävällä operatiivisella vaikutuksella. Resurssien kohdentamisen optimointi ja keskittyminen nykyaikaisiin, yhteisiin alustoihin on mahdollistanut liikevaihdon 10 prosentin kasvun verrattuna pandemiaa edeltävään tasoon, samalla kun kulut pysyivät ennallaan vuosina 2019-2021. Vuoden 2021 lopussa meillä on neljä globaalia palvelukeskusta, jotka kattavat 15 markkina-aluetta ja maailmanlaajuisesti noin 16 prosenttia kaikista Intrum-puheluista kuukaudessa. Vuoden 2021 aikana olemme myös nopeuttaneet toimeksiantojen siirtämistä uudelle alustalle, joka on nyt suurin perintäjärjestelmämme ja edustaa noin 20 prosenttia kaikista Intrumin toimeksiannoista.

Vastuullisuusohjelmamme etenee kohti strategisia tavoitteita. Olen iloinen voidessani todeta, että sekä Intrumin asiakastyytyväisyysindeksi että työntekijöidemme sitoutumisindeksi ovat nousseet kolmena peräkkäisenä vuotena ja saavuttaneet tähän mennessä korkeimman tason. Syksyn aikana saimme päätökseen ihmisoikeuksia koskevan due diligence -tarkastuksen, joka on yhdenmukainen Yhdistyneiden Kansakuntien yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevien ohjaavien periaatteiden kanssa, ja määrittelemme nyt toimia riskien lieventämiseksi.

Vuonna 2022 kaksi tärkeintä painopistealuettamme pysyvät muuttumattomina - jatkamme muutostyötä ja orgaanista kasvua. CMS-segmentin odotetaan normalisoituvan entisestään, kun vuoden 2021 kaupalliset menestyksemme alkavat tuottaa tulosta ja kun ONE Intrum -alustan etuja hyödynnetään. Vuonna 2022 odotamme palaavamme normaaliin kausikuvioon, jossa ensimmäinen ja kolmas vuosineljännes ovat suhteellisesti heikompia ja toinen ja neljäs vuosineljännes vahvempia."

Michael Ladurner, Chief Financial Officer
ir@intrum.com

Nämä tiedot ovat sellaisia, jotka Intrum AB (publ) on velvollinen julkistamaan EU:n markkinoiden väärinkäyttöä koskevan direktiivin mukaisesti. Tiedot on annettu julkaistavaksi edellä mainitun yhteyshenkilön välityksellä 27. tammikuuta 2022 klo 07.00 CET.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 24 markkinoilla Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä maksuviiveiden kanssa, Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2021 liikevaihto oli 17,8 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Intrum AB – Interim results January-March 202229.4.2022 08:25:46 EEST | Tiedote

- Strong delivery in seasonally slower first quarter, with no direct impact from the war in Ukraine · Macro challenges expected to further drive demand for Intrum services - Delivery on key priorities, transformation program and organic growth – all segments positively contributing to 10 per cent cash revenues growth compared to first quarter 2021 - ONE Intrum program remains fully on track, the new global operating platform is now covering 20 per cent of all cases and global front offices are now serving 16 Intrum markets

Osa nuorista putoamassa velkakuoppaan. Kansainvälinen rahaviikko 21.-25.3.2022: Miten auttaa nuorta navigoimaan talouden turbulenssissa?22.3.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuore Taloudellisen hyvinvoinnin barometri antaa kuvan eurooppalaisten kuluttajien kyvystä hoitaa henkilökohtaista talouttaan. Suomi on sijoittunut kokonaistuloksissa perinteisesti kymmenen parhaan joukkoon. Kiihtyvä inflaatio, suomalaisten kotitalouksien lisääntynyt epätasa-arvo sekä nuorten vaikean velkaantumisen kasvu luovat kuitenkin synkkiä näkymiä Suomen talouden ylle. Harmaista pilvistä huolimatta on tärkeää, että nuorten velanhoitokykyä vahvistetaan ja heillä säilyy usko paremmasta tulevaisuudesta.

Analyysi: Pohjoismaissa 20 prosenttia vähemmän perintätapauksia pandemian aikana4.2.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuoreesta analyysista käy ilmi, että huolimatta pandemian aikana tapahtuneista supistuksista ja työttömyyden lisääntymisestä, valtaosalla pohjoismaisista kotitalouksista ja yrityksistä maksukyky on vahvistunut koronaepidemian puhkeamisen jälkeen. Perintätapausten määrä ja koko olivat joulukuun 2021 lopussa keskimäärin 20 prosenttia pienempiä verrattuna pandemian alkuun. Myös taantuma oli lievempi ja elpyminen on ollut nopeampaa kuin euroalueella keskimäärin. Tulevaisuudessa haasteena ovat kuitenkin inflaatio, korkojen nousu sekä pohjoismaisten kotitalouksien korkea velkaantumisaste.

Tutkimus: noin joka kolmannella suomalaisella laskujen määrä ja velanotto lisääntyneet pandemian aikana8.12.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisten kuluttajien usko oman talouden nykytilasta on valoisa. Silti 35 prosenttia suomalaisista sanoo laskujen määrän kasvaneen kuluvan vuoden aikana tuloja nopeammin ja kolmannes on lainannut rahaa tai ylittänyt luottokorttinsa limiitin maksaakseen laskunsa. Nähtäväksi jää miten paljon joulusesonkiin panostetaan rahallisesti ja kuinka vahvasti kestävän kehityksen trendi tulee näkymään siinä.