Intrumin tutkimus: eurooppalaiset yritykset varautuvat historialliseen taantumaan

Intrumin tänään julkaisema European Payment Report -julkaisu paljastaa, kuinka järisyttäviä vaikutuksia koronakriisillä on ollut Euroopan talouksille ja liiketoiminnalle. Monissa maissa puhutaan jopa historiallisesta taantumasta.

Lähes kuusi kymmenestä kyselyyn vastanneesta yrityspäättäjästä nostaa Euroopan laajuisen taantuman kolmen suurimman tekijän joukkoon, kun puhutaan asiakkaiden ajallaan maksamiseen vaikuttavista haasteista.

- Yritykset varautuvat koronakriisin aiheuttamaan taantumaan. Kutistuvat tulot vähentävät yritysten sisään tulevaa kassavirtaa, mikä puolestaan näkyy maksamisen viiveinä. Koronakriisin vaikutukset maksamiseen Euroopassa ovat dramaattisia, sanoo Mikael Ericson, Intrumin pääjohtaja.

Maksuviiveet vaikeuttaneet eniten kiinteistöliiketoimintaa ja rakentamista

Koronakriisin aiheuttama taantuma iskee toimialoihin eri tavoin. Tutkimuksemme mukaan kiinteistö- ja rakennusteollisuudessa maksuviiveet kurittavat alan yrityksiä ankarasti. 41 prosenttia alan yrityksistä kertoo hyväksyneensä pidemmät maksuehdot välttääkseen konkurssin, kun vastaava luku kaikkien toimialojen osalta EU:ssa on 35 prosenttia.

Samaan aikaan matkailu- ja vapaa-ajan yritykset kamppailevat hallitusten asettamien toiminnan rajoitusten kanssa monissa maissa ympäri Eurooppaa. Kyseisellä sektorilla neljä kymmenestä (42 prosenttia) vastaajasta sanoo, että taantumalla tulee olemaan vakavia vaikutuksia heidän liiketoiminnalleen. Se on korkein luku 11 tutkitusta toimialasta.

Kulujen leikkauksia, rekrytointien vähentämistä

Raportista nousee selkeästi esille kaksi keinoa, joihin yritykset ovat turvautuneet taantumaan varautuessaan. 38 prosenttia vastaajista kertoo leikkaavansa kuluja, kun taas 35 prosenttia sanoo olevansa entistä varovaisempi lainanotossa. 29 prosenttia sanoo vähentävänsä rekrytointeja varautuakseen taantumaan, kun vastaava luku vuonna 2019 oli 18 %.

Kuilu eräpäivän ja todellisen maksupäivän välillä levenee

Useampi kuin neljä kymmenestä vastaajasta (43 %) näkee velallisiin liittyvien riskien kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana. 19 prosentin mielestä kyseinen riski tulee kasvamaan merkittävästi. Likviditeetin vähentyminen jättää monet yritykset etsimään vaihtoehtoisia keinoja käteisen vapauttamiseksi ja lisää paineita talouden tasapainottamiseksi.

Lähes puolet (46 prosenttia) sanoo, että maksuehdon ja todellisen maksuajan välisen  kuilun leveneminen on todellinen uhka kestävälle kasvulle. Koronapandemian aikana useampi kuin joka toinen (51 prosenttia) vastaajista sanoi, että maksuviiveet ovat muodostaneet uhkan yrityksen eloonjäämiselle. Ennen pandemiaa näin koki 35 prosenttia.

Liiketoiminnot pyrkivät priorisoimaan maksukäytäntöjään löytääkseen ratkaisuja. Ponnisteluista huolimatta, ero annetun maksuehdon ja todellisen maksuajan  välillä on kasvamassa kaikkialla Euroopassa. Tämä on kasvava huolenaihe, joka asettaa yritysten talouden vaikeaan tilanteeseen. Mikäli asialle ei tehdä mitään, eurooppalaisilta yrityksiltä kestänee pidempään elpyä kuin eurooppalaisilta hallituksilta, Mikael Ericson sanoo.

Intrum on kerännyt tutkimustietoa 9,980 yrityksestä 29 Euroopan maasta kattaen 11 toimialaa. Tutkimus toteutettiin helmi-toukokuussa 2020 (koronapandemiaa ennen ja sen aikana).

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
puh: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Maksuviiveet keskittyvät nyt tietyille yrityksille, vaikka yleinen talouden hidastuminen on vähentänyt maksuviiveellisten yritysten suhteellista osuutta20.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin. Kolmannen vuosineljänneksen raportista nähdään, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pienentynyt, mihin vaikuttaa osaltaan taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen koronapandemiasta johtuen. Intrumin omasta datasta on kuitenkin nähtävissä, että kumulatiivisesti yritysten välisten perintätoimeksiantojen määrä on hieman viime vuotta korkeammalla tasolla, mikä kertoo maksuviiveiden kertymisestä tietyille yrityksille.

Intrumin tutkimus: Yritykset varautuvat taantumaan kustannuksia leikkaamalla5.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksukäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia mittaava Intrum European Payment Report -kyselytutkimus toteutettiin helmi-huhtikuussa 2020. Kyselyyn vastasi 10000 yrityspäättäjää 29 Euroopan maasta. Suomessa kyselyyn vastasi 500 talouspäättäjää eri toimialoilta. Tutkimuksesta nousi esille yksi havainto yli muiden: yrityspäättäjät uskoivat jo silloin taantuman olevan käsillä ja sen aiheuttavan vakavia vaikutuksia yritysten toimintaan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Intrumin tutkimus: Korona räjäytti maksuajat Suomessa1.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Koronakriisi on tuonut erittäin paljon epävarmuutta yritysten maksukäyttäytymiseen Suomessa, mikä näkyy sekä maksuehtojen että todellisten maksuaikojen pidentymisenä. Jos vuonna 2019 kuluttajille (B2C) myönnetty maksuehto oli keskimäärin 12 päivää, on se tänä vuonna jo 21 päivää. Yritysten välisessä kaupassa keskimääräinen maksuehto on venynyt 21 päivästä 47 päivään ja julkisella puolella 20 päivästä 60 päivään. Tulokset selviävät Intrumin vuosittain julkaisemasta European Payment Report:sta.

Intrumin maksuviivetutkimus Q2 2020: Korona pysäytti talouden rattaat, mikä näkyi yritysten maksuviiveiden suhteellisena laskuna edellisvuoteen verrattuna31.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksuviiveet keskimäärin vähenivät 6,5 prosenttia vuoden toisella kvartaalilla verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2019. Todennäköisin selitys maksuviiveiden määrän laskuun löytyy siitä, että covid-19-pandemian pysäyttäessä talouden rattaat laskutus väheni. Näin ollen myöskään maksuviiveitä ei pääse syntymään. Maksuaikojen pidennykset ja suorat tuet yrityksille ovat osaltaan hillinneet maksuviiveiden syntymistä.

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.