Intrumin tutkimus: suomalaisilla Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, laskuja kasautuu silti stressiksi asti

Intrumin European Consumer Payment -raportissa vertailtiin 24 Euroopan maan kuluttajien taloudellisen hyvinvoinnin tilaa neljän osa-alueen - maksukyvyn, velkaantumisen, säästämisen ja taloudenlukutaidon - suhteen. Suomi sijoittui Taloudellisen hyvinvoinnin barometrin kokonaistuloksissa viidenneksi, kun edellä mainittujen osa-alueiden pisteet laskettiin yhteen.

"Onko sinulta jäänyt yksi tai useampi lasku maksamatta eräpäivään mennessä viimeisten 12 kuukauden aikana?"

Parhaat pisteet suomalaiset saivat nimenomaan Talouslukutaidoista. Tässä kategoriassa suomalaiset sijoittuivat Euroopan maista kärkeen. 82 % kyselyyn vastanneista suomalaisista osasi yhdistää oikein kyselyssä esitetyt taloustermit ja niiden määritelmät, kun EU:n keskiarvo tähän kysymykseen oli 63 %. Suomalaisista vanhemmista 92 % kertoo yrittävänsä opettaa lapsilleen järkevää rahankäyttöä - tulos oli korkein koko Euroopassa.

– Tästä tuloksesta suomalaiset perheet, koulut ja koko yhteiskunta saavat olla ylpeitä. Mutta hyvä talouslukutaito ei vielä yksinään ole riittävä suoja ylivelkaantumista vastaan. Maailma on muuttunut epävarmemmaksi paikaksi, silloin taloudellisten puskurien merkitys korostuu, Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja toteaa. Tällä hän viittaa maksukyvystä huolehtimiseen.

Maksukyvyllä mitattuna suomalaiset kuluttajat sijoittuivat seitsemänneksi muiden Pohjoismaiden sijoittuessa viiden parhaan maan joukkoon. Maksukyvyllä tarkoitetaan tässä kotitalouden käytettävissä olevia tuloja laskujen maksun jälkeen kuukausitasolla. Saksalaisilla kuluttajilla on tämän tutkimuksen valossa Euroopan paras maksukyky. Suomalaisilla on enemmän vaikeuksia maksaa laskut eräpäivään mennessä kuin Euroopassa keskimäärin. Esimerkiksi joka viidennes suomalainen kertoi maksaneensa 2-4 laskua eräpäivän jälkeen viimeisen 12 kuukauden aikana, kun EU:n keskiarvo oli 13 %.

Säästämisen suhteen suomalaiset sijoittuivat Euroopan keskiarvon alapuolelle. 37 prosenttia suomalaisista vastaajista sanoi, ettei säästä lainkaan. Toisaalta 55 % vastaajista sanoi olevansa tyytymätön summaan, jonka pysyy kuukausittain säästämään.

– Vaikka suomalaiset sijoittuivat taloudenlukutaidoilla mitattuna Euroopan kärkeen, lähes puolet (49 %) kyselyyn vastanneista suomalaisista kuluttajista vastasi, että laskujen lisääntyminen vaikuttaa negatiivisesti heidän hyvinvointiinsa. Siksi katseet kääntyvät nyt entistä voimakkaammin suomalaisten säästämisen ja kuluttamisen sekä luotonoton väliseen balanssiin. Taloudellinen turvallisuus syntyy siitä, kun nämä ovat tasapainossa. Vahvempi maksukyky myös nopeuttaa maksuaikoja, Iskala huomauttaa.

Suomalaisista kyselyyn vastanneista kuluttajista 34 prosenttia oli samaa mieltä väittämän kanssa, että ”Minun täytyy lainata rahaa voidakseni maksaa yllättäviä arjen kuluja, kuten esimerkiksi auton korjaus”. Yhtä lailla 43 % vastaajista oli samaa mieltä väittämän kanssa, että ”Laskujeni määrät kasvavat nopeammin kuin tuloni”.

– European Consumer Payment -raportti on erinomainen julkaisu kuluttajien maksukäyttäytymisen kokonaiskuvan hahmottamiseen. Mielestämme on tärkeää pitää yllä keskustelua kuluttajien maksukäyttäytymisestä sekä vastuullisen luotonmyöntämisen ja
-ottamisen pelisäännöistä, sillä se vie meitä kohti terveemmän talouden ja luottoyhteiskunnan rakenteita”, Iskala sanoo.

Lataa European Consumer Payment Report, Suomen tulokset

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, Intrum Oy, viestintäpäällikkö
puh: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tietoja European Consumer Payment Report -julkaisusta
Intrum on kerännyt tietoja 24,004 kuluttajalta 24 Euroopan maasta saadakseen käsityksen eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväisestä elämästä, heidän kulutustottumuksistaan ja kyvystään hallita kotitaloutta kuukausitasolla. 2019 raportti julkaistaan 28.11.2019 osoitteessa www.intrum.com/ecpr2019

"Oletko samaa vai eri mieltä väittämistä?"

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.