Intrumin tutkimus: Yritykset varautuvat taantumaan kustannuksia leikkaamalla

Yritysten maksukäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia mittaava Intrum European Payment Report -kyselytutkimus toteutettiin helmi-huhtikuussa 2020. Kyselyyn vastasi 10000 yrityspäättäjää 29 Euroopan maasta. Suomessa kyselyyn vastasi 500 talouspäättäjää eri toimialoilta. Tutkimuksesta nousi esille yksi havainto yli muiden: yrityspäättäjät uskoivat jo silloin taantuman olevan käsillä ja sen aiheuttavan vakavia vaikutuksia yritysten toimintaan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Tuskin kukaan osasi tuolloin kuitenkaan ennustaa koronakriisin historiallisiin mittasuhteisiin nousevia vaikutuksia. Valtiovarainministeriön kesäkuisen talousennusteen valossa Suomen bruttokansantuote alenee 6,0 prosenttia vuoden 2020 aikana.

European Payment Reportin mukaan jopa 44 prosenttia suuryrityksistä sanoo suunnittelevansa kustannusten leikkauksia. Pk-sektorilla vastaava luku on 31 prosenttia. Varovaisuuteen lainanotossa sanoo ryhtyvänsä 34 % pk-yrittäjistä, suuryrityksistä 26 prosenttia. Vaikutukset heijastuvat luonnollisesti työllisyyteen ja yritysten rekrytointitarpeisiin. 28 prosenttia pk-sektorin yrityksistä sanoo vähentävänsä uuden työvoiman hankkimista, suuryrityksissä luku on lähes sama.

– Yritykset varautuvat laajamittaisesti taantumaan ja tekevät useita samanaikaisia varotoimenpiteitä selvitäkseen sen yli. Maksuliikenteen käynnissä pitäminen olisi kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, sillä se auttaa torjumaan yritysten likviditeettipulaa. Maksujen lykkääminen pahentaa entisestään yritysten vaikeaa tilannetta ja pidentää kriisistä selviytymistä”, Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja toteaa.

Linkit raportteihin:

EPR 2020, Euroopan tulokset

EPR 2020, Suomen tulokset

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 9 229 11 623, sähköposti: leena.rindel@intrum.com

Maksuviiveet keskittyvät nyt tietyille yrityksille, vaikka yleinen talouden hidastuminen on vähentänyt maksuviiveellisten yritysten suhteellista osuutta20.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrum julkaisee neljännesvuosittain yritysten maksuviiveiden kehitystä kuvaavan raportin. Kolmannen vuosineljänneksen raportista nähdään, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on pienentynyt, mihin vaikuttaa osaltaan taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen koronapandemiasta johtuen. Intrumin omasta datasta on kuitenkin nähtävissä, että kumulatiivisesti yritysten välisten perintätoimeksiantojen määrä on hieman viime vuotta korkeammalla tasolla, mikä kertoo maksuviiveiden kertymisestä tietyille yrityksille.

Intrumin tutkimus: Korona räjäytti maksuajat Suomessa1.10.2020 07:00:00 EESTTiedote

Koronakriisi on tuonut erittäin paljon epävarmuutta yritysten maksukäyttäytymiseen Suomessa, mikä näkyy sekä maksuehtojen että todellisten maksuaikojen pidentymisenä. Jos vuonna 2019 kuluttajille (B2C) myönnetty maksuehto oli keskimäärin 12 päivää, on se tänä vuonna jo 21 päivää. Yritysten välisessä kaupassa keskimääräinen maksuehto on venynyt 21 päivästä 47 päivään ja julkisella puolella 20 päivästä 60 päivään. Tulokset selviävät Intrumin vuosittain julkaisemasta European Payment Report:sta.

Intrumin maksuviivetutkimus Q2 2020: Korona pysäytti talouden rattaat, mikä näkyi yritysten maksuviiveiden suhteellisena laskuna edellisvuoteen verrattuna31.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yritysten maksuviiveet keskimäärin vähenivät 6,5 prosenttia vuoden toisella kvartaalilla verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2019. Todennäköisin selitys maksuviiveiden määrän laskuun löytyy siitä, että covid-19-pandemian pysäyttäessä talouden rattaat laskutus väheni. Näin ollen myöskään maksuviiveitä ei pääse syntymään. Maksuaikojen pidennykset ja suorat tuet yrityksille ovat osaltaan hillinneet maksuviiveiden syntymistä.

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.