Inwido palkkaa lähes 140 kesätyöntekijää

Suomen suurin ikkuna-ja ovivalmistaja Inwido palkkaa tulevana kesänä kolmelle tehtaalleen lähes 130 kesätyöntekijää. Lisäksi Seinäjoen asuntomessuille avautuu heinäkuussa kuukauden ajaksi kymmenkunta työpaikkaa Inwido-konserniin kuuluvien Tiivin ja Pihlan messuosastoille.
Sauli Myllylahti oli viime kesänä yksi Inwidon Haapajärven tehtaan kesätyöntekijöistä. Tulevana kesänä Haapajärvelle palkataan 45 kesätuuraajaa, konsernin kolmelle tehtaalle ja asuntomessuille yhteensä avautuu kesän ajaksi kaikkiaan liki 140 työpaikkaa. Kuva: Petteri Kivimäki.

”Tiukkoja koulutusvaatimuksia meillä ei ole, tärkeintä että hakija on reipas ja työmotivaatio korkealla. Silloin meillä pärjää ja oppii työtehtävät”, Inwidon Haapajärven tehtaan johtaja Reijo Vähätiitto kertoo.

Pirkanmaalla Ruoveden ikkuna- ja ovitehtaalle palkataan noin 50 kesätyöntekijää, Pohjois-Pohjanmaalla Haapajärvelle 45 ja Keski-Pohjanmaalla Kannuksen tehtaalle kolmisenkymmentä kesälomittajaa. Kaikilla tehtailla on tarjolla erilaisia tuotannon ja kunnossapidon työtehtäviä.

”Kesä on ikkuna- ja ovituotannossa vilkasta aikaa, joten kesätyöntekijöiden merkitys on meille suuri”, Ruoveden tehtaan johtaja Anu Ukkonen sanoo.

Inwido on Euroopan suurin ikkunoiden ja ovien valmistaja. Suomessa Inwido myy kehittää ja valmistaa ikkunoita ja ulko-ovia TIivi, Pihla ja Eskopuu -tuotemerkeillä.

Inwido Finland Oy:n liikevaihto on noin 140 miljoonaa euroa ja yritys työllistää Suomessa 630 henkilöä. Koko Inwido-konsernissa työskentelee 3 400 henkeä ja yhtiön liikevaihto on noin 560 miljoonaa euroa.

Edellytyksenä 18 vuoden ikä

Edellytyksenä kesätyöpaikalle on 18 vuoden ikä. Kesätöihin haetaan sähköisellä lomakkeella verkkosivujen kautta ja valinnat tehdään huhtikuun puoliväliin mennessä. Ennen valintoja ehdokkaat haastatellaan joko kasvokkain tai puhelimitse.

Haapajärven tehtaalla rekrytoinnissa ovat työntekjiät, jotka voivat työskennellä koko kesälomakauden toukokuun puolivälistä aina elokuun puoliväliin saakka. Kannuksen ja Ruoveden tehtaille palkataan kesätyöntekijöitä myös lyhyemmillä sopimuksilla.

Asuntomessuilla pesti kestää Seinäjoen Pruukinrannan messujen koko aukioloajan eli 8.7.–7.8. ”Messutyö on erinomainen mahdollisuus omien vuorovaikutustaitojen kehittämiseen”‚ Tiivin brand manager Antti Jaatinen sanoo.

Turvallisuus korostuu perehdytyksessä

Kesätyöntekijät perehdytetään tehtäviin huolellisesti töiden alkaessa. Sama koulutus käydään läpi vaikka aiempaakin kokemusta samalta työpaikalta olisi.

”Työnantajan vastuu korostuu teollisuustyössä, joten perehdytyksessä turvallisuusasiat ovat erityisen tärkeitä”, Inwido Finlandin henkilöstöjohtaja Marko Kohvakka kertoo.

Tyypillinen kesätyöntekijä on tuotannossa töissä kahtena–kolmena kesänä peräkkäin. Monella Inwidon työntekijällä kesätyöpaikka on ollut lähtökohta uralle ikkuna- ja oviteollisuuden palveluksessa.

”Ainakin kymmenellä prosentilla nykyisistä työntekijöistä ensimmäinen kontakti on tullut kesätöistä, niin minulla itsellänikin”, Kannuksen tehtaan johtaja Ilpo Nissi kertoo.

Ruoveden tehdas, Anu Ukkonen, puh. 040 9030 730
Kannuksen tehdas, Ilpo Nissi, puh. 044 7844 222
Haapajärven tehdas, Reijo Vähätiitto, puh. 040 8322 767
Inwido Finland, henkilöstöjohtaja Marko Kohvakka, puh. 050 4015023

Pihla-ikkunoiden kotipaikkakunnalle Ruovedelle aukeaa kesäksi viitisenkymmentä työpaikkaa ikkuna- ja ovivalmistukseen ja kunnossapitoon. Tehdastyössä perehdytykseen ja työturvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Ruoveden tehtaalla Ikkunaa lasittamassa Kaisa Ekmark, lasista heijastuu Rinna Toukkari. Kuva: Petteri Kivimäki.

Inwido on Euroopan suurin älykkäiden ikkunoiden ja ovien valmistaja. Toiminnassaan Inwido ottaa huomioon ympäristöarvot. Kuluttajat ostavat vuosittain yli kaksi miljoonaa Inwidon valmistamaa tuotetta noin 15 eri markkina-alueella. Inwido Finland Oy:n liikevaihto on noin 140 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on Suomessa kaikkiaan 630. Koko Inwido-konsernissa työskentelee 3 300 henkeä ja liikevaihto oli vuonna 2015 on noin 560 miljoonaa euroa.