IoT Paja -säätiö on tarjonnut IoT-tuotteiden kehitystukea jo yli 80 yritykselle

Vuosi sitten perustettu IoT Paja -säätiö tukee suomalaisia startup- ja pk-yrityksiä IoT (Internet of Things/Esineiden internet) -tuotteiden tuotteistamisessa ideasta sen validointiin. Asiakasyrityksillä on mahdollisuus saada myös taloudellista tukea tuotteen alkuvaiheen kehitykseen kuten suunnitteluun, patentointiin sekä tuotantoon.

IoT Paja -säätiö on syyskuusta 2017 tarjonnut alan yrityksille mahdollisuuden työskennellä laboratoriossaan ja hyödyntää henkilöstönsä tuotteistamisosaamista. Ensimmäisenä toimintavuotena 82 yritystä eri aloilta ja 20 paikkakunnalta eri puolelta Suomea ovat löytäneet IoT Pajan palvelut.

”Innovaatioita on ollut hyvin monilta eri alueilta, esimerkkeinä automatisoitua kasvien kasvatusta, autonomisesti kulkevia autoja ja laivoja, olemassa olevien teollisuuslaitteiden digitalisointia sekä lääketeollisuuden erikoisratkaisuja, jotka ovat pohjautuneet yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimustyöhön”, kertoo IoT Paja -säätiön toimitusjohtaja Matti Hellgrén.

”On ollut ilo nähdä suomalaisyritysten kyky ja into innovoida ja olla mukana kehittämässä tuotetta ideasta prototyypiksi. Idean nopea validointi sekä keskustelut teknologiavaihtoehdoista tuovat näkyviin liiketoimintapotentiaalin asiakasyritykselle sekä mahdollisille rahoittajille. Olemme lyhentäneet alkuvaiheen kehitysaikaa useissa tapauksissa monilla kuukausilla”, Hellgrén jatkaa.

Säätiö tarjoaa yritysten käyttöön tuotteistamisen huippuosaajat ja hyvin varustellun kehityslaboratorionsa. Säätiön antama tuki on vastikkeetonta eikä johda omistus- tai IPR-sitoumuksiin.

Säätiön laboratorion asiakkaaksi voivat hakea kaikkialla Suomessa IoT-alalla toimivat startup- ja pk-yritykset. Hakemuksen voi jättää osoitteessa www.iotpaja.fi. Rahoitusta haetaan erillisellä lomakkeella, jonka yritys saa laboratoriossa työskennellessään.

Alkuvaiheen tuotekehitystuen lisäksi säätiön tavoitteena on luoda riippumaton IoT-yhteistyöverkosto, jossa yritykset, kaupungit ja oppilaitokset voivat löytää yhteistyökumppaneita. Tavoitteena on viedä IoT-alaa eteenpäin Suomessa mahdollisimman laajalla rintamalla.

Matti Hellgrén, toimitusjohtaja
matti.hellgren@iotforge.fi
P. 040 500 2882

IoT Paja -säätiö tukee startup- ja pk-yrityksiä IoT-tuotteiden kehityksessä.Säätiö tarjoaa yritykselle mahdollisuuden hyödyntää sen henkilöstön osaamista ja laboratoriota ideansa tuotteistamisessa. Jatkossa säätiöltä voi hakea myös taloudellista tukea. IoT Paja on voittoa tavoittelematon säätiö, joka toimii itsenäisesti, omalla henkilöstöllään ja tukee alan yrityksiä kehitysalustoista riippumatta. Säätiön antama tuki on vastikkeetonta eikä johda omistus- tai IPR-sitoumuksiin.Säätiö ja laboratoriotilat sijaitsevat Espoossa Keilalahdessa. www.iotpaja.fi

Matti Hellgrén, IoT Paja -säätiön toimitusjohtaja.

Lue lisää julkaisijalta IoT Paja -säätiö