IoT Paja -säätiö tukee start-up- ja pk-yrityksiä IoT-tuotteiden kehittämisessä

Esineiden ja asioiden internet- eli IoT-ala on yksi nopeimmin kehittyviä teknologia-alueita maailmanlaajuisesti. IoT Paja -säätiö on perustettu tukemaan suomalaisia startup- ja pk-yrityksiä IoT-tuotteiden kehityksessä, jotta ne pystyvät vastaamaan kasvavaan globaaliin kysyntään.
IoT Paja -säätiön tehtävä on auttaa yrityksiä konkretisoimaan tuoteideansa toimivaksi prototyypiksi.

Toimintansa käynnistävän IoT Paja -säätiön rooli on toimia ponnahduslautana alkuvaiheen laitekehityksessä. Säätiö tarjoaa vastikkeetta yritysten käyttöön tuotteistamiseen perehtyneen henkilöstönsä ja hyvin varustellun kehityslaboratorionsa.

”Suomalaisista yrityksistä löytyy alan innovaatioihin tarvittavaa osaamista, mutta idean muuntaminen prototyypiksi ja liiketoimintapotentiaalin osoittaminen on ollut monille vaikeaa. Meidän tehtävämme on auttaa yrityksiä konkretisoimaan tuoteideansa toimivaksi prototyypiksi”, kertoo säätiön toimitusjohtaja Matti Hellgrén. ”Uskomme, että yrityksen ideasta keskusteleminen tiimimme tuotteistamisen, elektroniikan, mekaniikan ja ohjelmistosuunnittelun asiantuntijoiden kanssa auttaa hiomaan ideoista entistäkin parempia.”

Säätiön perustamisen mahdollisti Microsoft, joka teki säätiöön 14 miljoonan Yhdysvaltain dollarin kertaluontoisen investoinnin osana Suomi100-juhlavuoden hankkeitaan. IoT Paja on voittoa tavoittelematon säätiö. Se toimii itsenäisesti, omalla henkilöstöllään ja tukee alan yrityksiä kehitysalustoista riippumatta.

Säätiön laboratorion asiakkaaksi voivat hakea kaikkialla Suomessa toimivat startup- ja pk-yritykset. Hakemuksen voi jättää osoitteessa www.iotpaja.fi. Mukaan valitut yritykset saavat säätiön laboratoriossa tarvitsemansa laitteet käyttöönsä sovituksi ajaksi. Edistyksellisillä laitteistoilla voidaan kehittää elektroniikkaa, mekaniikkaa sekä IoT-ohjelmistoratkaisuja.

Alkuvaiheen tuotekehitystuen lisäksi säätiön tavoitteena on luoda riippumaton IoT-yhteistyöverkosto, jossa yritykset, kaupungit ja oppilaitokset voivat löytää yhteistyökumppaneita. Tavoitteena on viedä IoT-alaa eteenpäin Suomessa mahdollisimman laajalla rintamalla.

Jatkossa säätiöltä voi mahdollisesti hakea myös rahallista tukea. Sen edellytyksistä ja kriteereistä tulee lisätietoa vuoden 2018 alkupuolella.

Säätiön antama tuki on vastikkeetonta eikä johda omistus- tai IPR-sitoumuksiin.

Säätiö aloitti toimintansa 1.8.2017, ja laboratorio avautui 29.8.2017. Säätiö on perustettu määräaikaiseksi, ja sen toiminta on suunniteltu viideksi vuodeksi. Säätiö ja sen laboratoriotilat sijaitsevat Espoossa Keilalahdessa. Säätiön palveluksessa tulee työskentelemään seitsemän henkilön tiimi. Säätiön hallituksessa ovat Vesa Leino (pj.), Max Mickelsson (vpj.) ja Juha Putkiranta.

www.iotpaja.fi

Matti Hellgrén, toimitusjohtaja
matti.hellgren@iotforge.fi
P. 040 5002882

IoT Paja -säätiö tukee startup- ja pk-yrityksiä IoT-tuotteiden kehityksessä.Säätiö tarjoaa yritykselle mahdollisuuden hyödyntää sen henkilöstön osaamista ja laboratoriota ideansa tuotteistamisessa. Jatkossa säätiöltä voi hakea myös taloudellista tukea. IoT Paja on voittoa tavoittelematon säätiö, joka toimii itsenäisesti, omalla henkilöstöllään ja tukee alan yrityksiä kehitysalustoista riippumatta. Säätiön antama tuki on vastikkeetonta eikä johda omistus- tai IPR-sitoumuksiin.

Johtavat vaikuttajat vetoavat voimakkaasti digitalisoitumisen puolesta: ”Olemme alisuoriutujia”, sanoo Business Finlandin Nina Kopola21.5.2021 14:15:12 EEST | Tiedote

Vetoomus: Pk-yritysten on herättävä digitalisoitumiseen – IoT 100 prosenttiin!21.5.2021 09:05:45 EEST | Tiedote

MEDIAKUTSU pe 21.5. klo 9 korkean profiilin verkkotapahtumaan: ”IoT – Yrityksesi vauhdilla menestykseen!” Luvassa merkittävä TKI-herätys19.5.2021 16:30:07 EEST | Kutsu