IQM:n kvanttitietokonekeskukselle 35 miljoonan euron laina EIP:ltä

Euroopan investointipankki (EIP) on myöntänyt IQM Quantum Computers -yritykselle 35 miljoonan euron lainan tukemaan sen kvanttiprosessorien kehittämistä ja kaupallistamista. Prosessorit valmistetaan yrityksen Espoon toimipisteessä, joka on Euroopan ensimmäinen kvanttiteknologiaan erikoistunut tuotantolaitos. Laina on yksi Euroopan takuurahaston venture debt -rahoitustuotteista, joilla pyritään parantamaan koronapandemiasta kärsineiden pienten ja keskisuurten yritysten maksuvalmiutta.

Tämä lehdistötiedote sisältää multimediaa. Katso koko julkaisu täällä: https://www.businesswire.com/news/home/20220428005544/fi/

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä mms.businesswire.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

IQM Quantum Computer (Graphic: Business Wire)

Lisäksi IQM sai EIP:n rahoitushakemuksen valmisteluun tukea pankin neuvontapalveluista.

IQM ilmoitti Espoon tuotantolaitoksensa avaamisesta marraskuussa. EIP:n lainan ensimmäinen erä käytetään laitoksen laajentamiseen, materiaalitutkimuksen vauhdittamiseen sekä kvanttiprosessorien kehittämiseen.

Ensimmäistä EIP-lainaa vastaanottaessaan IQM:n toimitusjohtaja Jan Goetz sanoi: ”Vallitseva sirupula on tuonut esiin maailman riippuvuuden Aasian puolijohdevalmistajista. Kvanttiprosessorien avulla voimme ottaa tästä oppia kehittyäksemme ensin omavaraisiksi ja sitten globaaleiksi kvanttisirujen toimittajiksi. EIP:n laina auttaa meitä rakentamaan Eurooppaan entistä tasapainoisempaa ja muutosjoustavampaa kvanttiteollisuutta. Teemme jo nyt työtä Euroopan edistyneimmän kvanttiteknologian parissa, ja tämä laina auttaa meitä luomaan uuden sukupolven täysin eurooppalaisen kvanttiekosysteemin.”

EIP:n pääjohtaja Werner Hoyer sanoi: ”Kvanttilaskenta on vielä alkuasteella. Jatkossa se voi kuitenkin mullistaa monia aloja aina lääke- ja rokotekehityksestä kyberturvallisuuteen. Kvanttilaskennan valtavan potentiaalin vuoksi alan globaali kilpailu on erittäin kovaa. IQM:n kaltaisten yritysten riittävän rahoituksen takaaminen on avainasemassa, kun haluamme kehittää Euroopasta maailmanlaajuisen teknologiajohtajan.”

EIP:n varapääjohtaja Thomas Östros lisäsi: ”Kvanttilaskenta on meille strategisen tärkeä sektori, ja olemme iloisia saadessamme tukea suomalaista IQM-yritystä. Samalla kun pankin rahoitus säilyttää ja luo työpaikkoja erittäin innovatiivisella toimialalla, asetumme avoimesti edistämään eurooppalaista teknologiaosaamista. Euroopan kvanttitutkimuksella on vahvat perinteet. IQM:n rahoitus varmistaa, että tutkimuksen tulokset siirtyvät käytäntöön tosielämän innovaatioina.”

Rahoitusuutisten lisäksi IQM on ollut julkisuudessa kvanttiprosessorien suunnitteluun tarkoitetun, avoimen lähdekoodin KQCircuits-ohjelmistotyökalun kehittäjänä, supertehokkaiden tietojenkäsittelykeskusten (HPC) kvanttilaskentaa nopeuttavan Q-Exa-hankkeen toteuttajana sekä kvanttituotantolaitoksen perustajana. Rahoituksen avulla IQM pystyy hallitsemaan kvanttiprosessorien kehitystä ja lujittamaan alansa eurooppalaista johtajuutta.

Taustatietoa

Euroopan investointipankki (EIP) on pitkäaikaisia lainoja myöntävä Euroopan unionin rahoituslaitos, jonka omistavat EU:n jäsenvaltiot. Se antaa pitkäaikaista rahoitusta terveen liiketoiminnan edellytykset täyttäviin investointeihin, jotka edistävät EU:n toimintapoliittisten päämäärien toteutumista.

IQM on Euroopan johtava kvanttitietokoneiden kehittäjä. IQM toimittaa kvanttitietokoneita supertietokonekeskuksiin ja tutkimuslaboratorioihin sekä tarjoaa täyden pääsyn laitteiston eri tasoille. Teollisuusasiakkaille IQM tarjoaa kvanttihyötyä räätälöimällä prosessoreja yksilöllisesti tiettyjä sovelluksia varten yhdessä asiakkaan kanssa.

IQM valmistaa Suomen ensimmäistä kaupallista 54-kubittista kvanttitietokonetta yhdessä VTT:n kanssa. Lisäksi IQM:n johtama konsortio Q-Exa on rakentamassa kvanttitietokonetta Saksaan. Tietokone integroidaan suuren suorituskyvyn supertietokoneympäristöön vauhdittamaan tulevaa tieteellistä tutkimusta. IQM:llä on yli 160 työntekijää ja toimipisteet Pariisissa, Bilbaossa, Münchenissä ja Espoossa.

Kristiina Randmaa, mediakonsultti
k.randmaa@ext.eib.org, puh.: +352 4379 72894
Internet: www.eib.org/press – Lehdistötoimisto: +352 4379 21000 – press@eib.org

Raghunath Koduvayur, IQM:n markkinointi- ja viestintäjohtaja