Isännöintipalvelujen laskutus on epäselvää taloyhtiöille

Taloyhtiöissä on runsaasti epävarmuutta liittyen isännöintipalvelujen laskutukseen. Kiinteistöliitto Uusimaa ry:n jäsenilleen tekemän kyselyn perusteella vain joka viides oli täysin tyytyväinen laskutuksen selvyyteen ja joka neljäs melko tai hyvin tyytymätön.

Varsinaisiin ongelmiin laskutuksessa joko paljon tai satunnaisesti oli törmännyt 37 prosenttia vastaajista. Runsaasta avoimesta palautteesta käy ilmi, että vastaajat pitivät erityisen hankalina kuukausipalkkion lisäksi laskutettavia niin sanottuja erillisveloitettavia töitä. Helmikuussa päättyneeseen kyselyyn vastasi 2005 taloyhtiön edustajaa Uudenmaan alueelta.

Laskujen hyväksyntäkierto on hoidettu kehnosti

Lähes puolessa vastaajayhtiöistä isännöitsijä saa maksaa kaikki laskut ilman erillisiä hallituksen hyväksymismenettelyjä. Vain alle puolessa yhtiöistä oli käytäntö, jossa isännöintiyritykselle itselleen suoritettavat maksut kulkivat hallituksen hyväksynnän kautta.

”Pelkästään inhimillisten erehdysten välttämiseksi olisi todella tärkeää, että ainakin kaikki arkirutiineista poikkeavat laskut kulkisivat myös hallituksen jäsenen tai puheenjohtajan kautta ennen maksamista”, toteaa Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä. ”Erityisesti korjaushankkeisiin voi liittyä riskejä vääristä tai perusteettomista laskuista”, Heikkilä jatkaa.

Prosenttiperusteiset isännöintipalkkiot tuntemattomia yli puolelle

Vastaajista 63 prosenttia ilmoitti, että heidän yhtiössään ei veloiteta prosenttiperusteisia isännöinnin palkkioita. Sen sijaan 32 prosenttia ilmoitti, että heidän taloyhtiössään tällaisia veloituksia on käytössä isommissa korjaushankkeissa ja reilut 4 prosenttia ilmoitti näitä olevan käytössä kaikissa palkkioissa. Prosenttiperusteinen isännöintipalkkio kasvaa korjauksen tai hankinnan arvon mukaan.

”Todella monet vastaajat olivat kirjoittaneet kitkerää palautetta prosenttipalkkioiden perusteettomuudesta ja epäreiluudesta. Heidän mukaansa korjaushankkeen laskua maksavan isännöitsijän työmäärä ei kasva sen mukaan, onko esimerkiksi pihan asvalttia hankittu sata vai tuhat neliötä. Prosenttiperusteisessa palkkiomallissa erillisveloitus saattaa tällaisessa tapauksessa kymmenkertaistua pelkästään hankinnan arvon vuoksi,” toteaa Heikkilä.

Isännöintiyrityksen yhteistyösopimuksia ei tunneta

Vain vajaa viidennes vastaajista oli tietoinen isännöintiyrityksen muiden palvelutuottajien kanssa tekemistä puite- tai yhteistyösopimuksista. Noin 40 prosenttia vastaajista epäili tällaisia sopimuksia olevan ja saman verran oli tietämättömiä kyseisten sopimusten olemassaolosta. ”Saatujen vastausten perusteella valtaosa taloyhtiöistä ei ole ymmärtänyt oikeuttaan saada tietää yhteistyösopimuksista, eikä isännöintiyritys ole viestinyt niistä asiakkailleen. Isännöintiyrityksen tulee aktiivisesti kertoa taloyhtiölle kaikista sellaisista yhteistyösopimuksista, joilla voi olla vaikutusta taloyhtiöiden asioiden hoitoon suoraan tai välillisesti ”, Heikkilä kiteyttää.

Isännöintipalvelut taloyhtiöissä -kysely:

Kiinteistöliitto Uusimaa toteutti taloyhtiöiden puheenjohtajille ja hallituksen jäsenille kohdistetun kyselyn helmikuussa 2022. Tarkoituksena oli kysyä vastaajien näkemyksiä muun muassa isännöintipalvelujen ostamisesta, laadusta, yhteistyöstä, laskutuksesta, sopimusten päättämisestä sekä mahdollisista ongelmista. Kyselyyn vastasi 2005 jäsenyhtiön edustajaa, joista 75 prosenttia oli taloyhtiön hallituksen puheenjohtajia. Osa kyselyn tuloksista julkaistaan myöhemmin.

Mika Heikkilä, toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Uusimaa puh: 050 591 0995

Taloyhtiö – tarkkana sopimushintojen korotusilmoitusten kanssa!15.6.2022 19:19:59 EEST | Tiedote

Ukrainan sodan seurauksena ovat hyödykkeiden ja palveluiden kustannukset nousseet. Tämä näkyy etenkin polttoaineiden sekä erilaisten materiaalien ja raaka-aineiden hinnannousuna. Taloyhtiöitäkin lähestytään sopimuskumppanien taholta erilaisilla hinnankorotusilmoituksilla. Tällöin on hyvä muistaa, että hintojen korotus ei ole automaatio, eikä sitä tarvitse suoralta kädeltä hyväksyä.

Turvallisuudesta taloyhtiössä tulisi huolehtia8.4.2022 09:35:49 EEST | Tiedote

Viime aikojen tapahtumat, pidentynyt pandemia ja sota Ukrainassa ovat nostaneet turvallisuuden keskiöön myös taloyhtiöiden yhtiökokouksissa ja asukkaiden keskuudessa. Väestösuojan kunto ja pelastussuunnitelman ajantasaisuus sekä niihin liittyvät vastuut ovat olleet paljon kysytty aihe myös Kiinteistöliitto Uusimaan puhelinneuvonnassa. Asumisen turvallisuuteen kuuluu myös monia muita normaaliin elämiseen liittyviä tilanteita.