Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Islannin mallista Helsingin malliin – tiedon avulla johdettuja tekoja lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi

Jaa

Helsinki alkaa soveltaa niin kutsuttua Islannin mallia lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

Islannissa nuorten päihteidenkäyttö oli vakava ongelma, kunnes maassa tehtiin järeitä toimenpiteitä nuorten vapaa-ajanvieton muuttamiseksi. Lähtökohtana oli tutkimustieto: valvomaton vapaa-aika ja päihteitä käyttävät kaverit altistivat nuoria päihteidenkäyttöön, kun taas organisoitu vapaa-ajan toiminta ja perheen kanssa vietetty aika suojasivat nuoria päihteiltä.

Islanti alkoi vahvistaa suojaavia tekijöitä. Kaikille lapsille ja nuorille tarjottiin organisoitua vapaa-aikaa eli harrastuksia ammattivalmentajineen. Jokainen nuori sai 400 euroa vuodessa tukea harrastamiseen. Koska harrastaminen järjestettiin koulupäivän päätteeksi, nuorille vapautui iltaisin yhteistä aikaa omien vanhempien kanssa. Maa sääti myös lasten kotiintuloajat lastensuojelulakiin. Toimenpiteet olivat suuri menestys ja vähensivät kahdessa vuosikymmenessä islantilaisnuorten päihteidenkäyttöä Euroopan korkeimmalta tasolta maanosan matalimmalle.

Helsingin kaupunginhallitus päätti helmikuussa 2019, että nuorten syrjäytymistä ehkäisevän Mukana-ohjelman jatkotyössä selvitetään Islannin mallin soveltamista Helsingissä. Kaupunki lähetti Islantiin asiantuntijadelegaation osallistumaan työpajaan, jossa käsiteltiin perusteellisesti sitä, mistä Islannin mallissa on kyse ja miten huipputuloksiin on päästy. Islannin mallin soveltaminen käsiteltiin keväällä 2019 myös HYTE-ohjausryhmässä.

Mielenterveyden asiat ja yksinäisyys huolestuttavat

Helsingissä huolestuttavat tällä hetkellä eniten lasten ja nuorten mielenterveyden asiat, yksinäisyys, syrjäytyminen sekä perheiden eriarvoisuus.

- Mallin pilotointi Helsingissä Mukana-ohjelman puitteissa tarkoittaa ensisijaisesti sitä, että hyödynnämme Islannin tapaa kerätä ja jalkauttaa tietoa yhteisöihin sekä johtaa vielä paremmin tiedolla tekemistämme. Jaamme kerätyn tiedon myös vanhemmille ja mietimme yhdessä vanhempien kanssa sitä, mitä esiinnousseille, heidän lapsiaan koskeville haasteille pitäisi tehdä, Mukana-ohjelman projektipäällikkö Katja Rajaniemi kertoo.

Olemassa olevan tutkimustiedon käyttämisen lisäksi koululaisille toteutetaan syksyllä 2019 kysely, jonka tulosten perusteella palveluja kehitetään asiakaslähtöisesti paremmin lasten ja nuorten hyvinvointia edistäviksi.

- Meidän tulee tietää tarkasti, mitkä ovat ongelmakohtia juuri Helsingissä ja sen eri kaupunginosissa. Islannin toimenpiteitä ei voida kopioida suoraan Helsinkiin, koska yhteiskunnat ja ongelmat ovat erilaiset, Rajaniemi tarkentaa.

Harrastuksia koulupäivän päätteeksi

Tiedolla johtamisen ohessa Islannin mallin mukaisia toimenpiteitä eli harrastusten järjestämistä koulupäivän päätteeksi pilotoidaan eri puolilla Helsinkiä. Lisäksi vanhempien osallistumista lasten vapaa-aikaan vahvistetaan. Ensimmäiset systemaattiset toimenpiteet kohdentuvat Mellunkylään sekä Kannelmäen ja Malminkartanon alueille.

Toimenpiteistä syntyy Mukana-ohjelman vetovastuulla oma Helsingin malli, jonka vaikutuksia seurataan ja raportoidaan kaupunginhallitukselle. Tavoitteina ovat lasten ja nuorten yksinäisyyden vähentyminen, ylisukupolvisen syrjäytymiskierteen katkaiseminen, kiusaamisen ehkäiseminen sekä yleisen hyvinvoinnin lisääntyminen Helsingissä.

- Mielestäni kaikkein olennaisin oppi Islannista on se, että Helsingin mallin luominen ei voi olla projekti tai hanke. Se on sitoutumista yli valtuustokausien vaativa kulttuurinmuutos, jolla uudistetaan järjestelmällisesti tekemisen tapaa sekä kaupungin palvelurakenteita, Rajaniemi toteaa.

Helsingin malli kehitetään tiedon, tutkimuksen ja päätöksenteon jatkuvassa dialogissa.

Yhteyshenkilöt

Projektipäällikkö Katja Rajaniemi, puh. 09 310 23625, katja.rajaniemi@hel.fi
www.hel.fi/mukana

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Töysänkatu 2 D
00510 Helsinki

09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Päätöstiedote kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksesta 12.11.201912.11.2019 17:20:20 EETTiedote

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan tiistaina 12. marraskuuta pidetyn kokouksen päätöstiedote on toimialan verkkosivuilla. Lautakunta päätti muun muassa irtokalusteiden lisähankinnasta Jätkäsaaren peruskouluun. Kouluun hankitaan kolme tilaratkaisua, jotka mahdollistavat oppilaan yksilöllisistä tarpeista lähtevän oppimisen. Kokouksen esityslista on saatavilla toimialan verkkosivuilta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme