Aidosti leveämmät hartiat

Ismo Apellin jouluviesti: Tue sinäkin tasa-arvoista elämää

Jos et voi puolustaa omia palveluitasi, kuka sen tekee puolestasi?
Ismo Apell

Näyttelijä ja kuntapäättäjä Ismo Apell muistuttaa videoviestissään joulun alla, kuinka sote-lakiluonnoksessa on unohdettu kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset.

Näillä ihmisillä voi olla kehitysvammadiagnoosi ja vakavia mielenterveysongelmia, erilaisia riippuvuuksia ja rikostaustaa, monia toimintakykyä heikentäviä diagnooseja tai he ovat asiakkaita, jotka tarvitsevat palvelua äidinkielellään ruotsiksi.

–Suomessa kaikilla ihmisillä ei ole samoja oikeuksia ja kaikki eivät pysty puolustamaan oikeuksiaan. Nämä ihmiset haluaisivat sanoa, että myös heillä on oikeus hyviin palveluihin, hyvään kotiin ja hyvään arkeen. Ennen kaikkea he haluaisivat kertoa, että myös heillä on oikeus hyvään elämään.

Apell kertoo videoviestissään Etevan, Vaalijalan ja Kårkullan kuntayhtymien kamppailusta säästää sote-lakiuudistuksessa kuntayhtymien valtakunnallisesti toimivat palvelut. Nämä kuntayhtymät haluavat säilyttää nykyiset palvelut ja toimia edelleen julkisena palvelun tuottajana. Sote-lakiluonnokseen halutaan kirjata näiden toimijoiden ylimaakunnallisuus sekä vaativampien ja ruotsinkielisten palveluiden osalta keskittämisasetus. Tämä päätös tarjoaisi hyvän elämän ainekset myös erityisen tuen ihmisille.
–Nyt on otettava järki käteen, sillä tällaisia palveluita ei saa hukata tai huonontaa. Sotelain valmisteluvaiheessa se on hukattu, mutta uskon vahvasti, että päättäjiltä löytyy tahtotilaa korjata tämä asia tulevaan sote-lakiin, Apell sanoo.

Apell itse lahjoittaa hyväntekeväisyystyöhön kuten nuorten ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhön, vammaistyöhön ja vähävaraisille perheille vuosittain isoja summia rahaa Rauhalahti ja Koljonvirta teattereidensa kautta.

–Me jotka pystymme auttamaan, voimme auttaa monella tavoin. Myös kaikenlainen taloudellinen tuki on tarpeen.

Apell korostaa, että auttaminen on aina lahja myös avunantajalle.

–Sen tuntee sydämessään, kun auttaa muita. Tasa-arvoisen elämän tukeminen on tärkeää.

Ismo Apell ja Juuso
Susanne Karlsson

Aidosti leveämmät hartiat

Eteva kuntayhtymä on yksi Suomen suurimmista vammaisalan osaamiskeskuksista. Tuotamme erityispalveluita kehitysvammaisille ja erityistä tukea tarvitseville henkilöille Etelä-Suomen alueella. Etevan omistaa 45 kuntaa. www.eteva.fi