AddSecure

”Iso kuva on kamala” – Kokoomus, SDP ja keskusta yksimielisinä vanhushoivasta: ”Meillä ei ole varaa olla hyödyntämättä digitaalisia palveluja”

Digitaaliset ratkaisut on otettava laajasti käyttöön hoivan tueksi, oli niin kokoomuksen, SDP:n kuin keskustankin edustajien viesti tulevalle hallitukselle. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Mia Laiho (kok) painottaa, että digitaaliset ratkaisut mahdollistavat ikäihmisten hyvän asumisen kotona mahdollisimman pitkään. Keskeisessä roolissa voi olla tekoäly. ”Tekoäly voi seuloa datasta tietoa, jolla saadaan parempaa hoivaa yksilöille ja yhteiskunnan tasolla parempaa suunnittelua”, kiteytti AddSecuren johtaja Timo Halima eduskunnan Pikkuparlamentissa.
Hoiva ja raha puhuttivat eduskunnassa pidetyssä keskustelutilaisuudessa. Paneelissa oikealta kansanedustajat Kim Berg (sd), Mia Laiho (kok) ja Markus Lohi (kesk) sekä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelutuotannon johtaja Matias Pälve ja AddSecuren johtaja Timo Halima. Keskustelun moderoi (vasemmalla) toimitusjohtaja Jussi Seppälä, strateginen viestintätoimisto Hopiasepät. Kuva: AddSecure

Lehdistötiedote 22.2.2023

Eduskunnan Pikkuparlamentista saatiin tulevalle hallitukselle yllättävänkin yksituumaiset terveiset koskien vanhushoivan turvaamista ja kehittämistä. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi (kesk) tiivisti vanhenevan väestörakenteen ydinongelman.

”Pian on puolet hoitajia ja puolet hoidettavia, jos ei tehdä jotain radikaalia”, latasi Lohi arvovaltaiselle ja monipuoliselle yleisölle sote-alan vaikuttajia, asiantuntijoita ja mediaa.

Valiokunnan varapuheenjohtaja Mia Laiho (kok) piti virheenä, että esimerkiksi digitaalisuutta hyödyntäviä turvapalveluja ei ole saatu kirjattua lakiin.

”Meillä ei ole varaa olla hyödyntämättä digitaalisia palveluja. On huolehdittava siitä, että ikäihmiset voivat asua kotona hyvin mahdollisimman pitkään… Pitää turvata hoiva ja täytyy lähteä mittaamaan laatua. Digitaaliset ratkaisut ovat tärkeä osa laatumittareita ja laadun kehittämistä”, arvioi Laiho.

Vaikuttajaseminaarille latasi kansantalouden ja tuottavuuden madonluvut ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju. Kangasharjun mukaan Suomi on uralla, jossa rahat ja ihmiset loppuvat kesken.

”Iso kuva on kamala… Vaikka saataisiin digitalisaatio ja teknologia todella hyvin avuksi soten tuottavuutta nostamaan, tarvitaan Suomeen silti lähivuosikymmeninä yli 400 000 ihmistä, jotta työt saadaan tehtyä. Kyse ei siis ole vain sotealan työntekijäpulasta, vaan työntekijäpulasta kautta linjan. Tähän voi auttaa vain maahanmuutto, ja maahanmuuttajien määrä pitäisi vuosittain ainakin kolminkertaistaa 44 000:een”, perusteli Kangasharju digitalisaation välttämättömyyttä.

Lakimuutos, data ja tekoäly fokukseen – 5 500 000 puhelua valtava sampo oikeaan hoitoon

Sosialidemokraattien Kim Berg, myöskin sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen, oli samoilla linjoilla kokoomuksen Laihon ja keskustan Lohen kanssa digitaalisuuden tarpeesta.

”Digitalisaatiota ja apuvälineitä on lisättävä. Silloin ne, jotka haluavat käyttää digipalveluja vapauttavat resursseja niille, jotka oikeasti tarvitsevat kasvokkaisia palveluja”, arvioi Berg.

Suomen Yrittäjien elinkeinopoliittinen johtaja Harri Jaskari listasi kattavasti digitalisaation mahdollisuuksia ja välttämättömyyttä. Jaskarin mukaan moottorina ovat yritykset.

”Me emme voi jättää käyttämättä digitalisaation tuomia ratkaisuja, niitä on valtavasti: Tekoälyratkaisut, lääkkeiden annosteluautomaatit, siivousrobotiikka, etävastaanotot, paikantavat sensorit ja rannekkeet, turvapuhelimet, terveysdatan mittaus ja niin edelleen”, luetteli Jaskari.

Yli 40 000 seniorille digitaalisesti tuetut turvapuhelinpalvelut tarjoavan AddSecuren johtaja Timo Halima antoi kouriintuntuvan esimerkin datan ja tekoälyn mahdollisuuksista.

”Suomessa soitetaan vuosittain turvapuhelimiin noin 5 500 000 kertaa. Tästä kertyvä valtava datamäärä pitää saada käyttöön. Tekoäly voi seuloa datasta tietoa, jolla saadaan parempaa hoivaa yksilöille ja yhteiskunnan tasolla parempaa suunnittelua. Jotta tämä onnistuu, tarvitsemme lakimuutoksen. Lakimuutoksessa pitäisi lisäksi saada esimerkiksi turvapalveluiden henkilökunta osaksi sotemitoitusta, koska muuten ei saada hoitajia sinne missä hoitajia eniten tarvitaan”, analysoi tiedolla johtamiseen erikoistunut Halima.

Keskustelutilaisuuden kokoon kutsunut Mia Laiho painotti Pikkuparlamentissa, että vahvasti dataan ja sen hyödyntämiseen liittyvä yksityisyydensuoja ei saisi nousta hoidettavien hoitotarpeiden edelle.

”Miten pystytään kotihoitoa parantamaan, lisäämään kotiin tukea? Nyt monet ovat oman onnensa nojassa, silloin kun ei ole hoitajaa paikalla. Omaiset voivat tuoda valvontalaitteita, mutta järjestelmälle se ei ole sallittua. Yksityisyydensuojaa on tulkittu liian tiukasti. Kaikessa ei riitä turvaranneke, tarvitaan enemmän. Lakimuutos tarvitaan”, vaatii Laiho, joka on koulutukseltaan lääketieteen tohtori.

Kim Berg korosti juridiikan ongelmallisuutta ongelmien ratkaisussa.

”Yksityisyydensuojan problematiikkaa on pohdittu valiokunnassa paljon. Kun jokin maalaisjärjellä toimiva ratkaisu tulee vastaan, niin kun juridiikka tuodaan mukaan niin huomataan, ettei se onnistukaan. Ei tarkoita sitä, että hanskoja pitää lyödä tiskiin. Meidän pitää mahdollistaa se, että ihmiset jotka haluavat asua edelleen kotona, voivat niin tehdä.”

Lisätiedot:

Mia Laiho, kansanedustaja, StV vpj (kok), 050 433 6461, mia.laiho@eduskunta.fi

Timo Halima, Vice President, AddSecure, 040 702 8800, timo.halima@addsecure.com

Kuvat

Lataa
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtaja Mia Laiho (kok) pitää digitaalisia ratkaisuja välttämättöminä hoivan parantamiselle. Kuva: AddSecure
Lataa
ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju pitää Suomen nykyistä kurssia erittäin huolestuttavana. Kuva: AddSecure
Puhujavuorossa Suomen Yrittäjien johtaja Harri Jaskari. Kuva: AddSecure

AddSecure
Hiomotie 32

010 408 8117https://www.addsecure.fi/

AddSecure tarjoaa turvallisuusteknologioihin perustuvia palveluja. Palvelumme avulla tiedetään, missä apua tarvitaan. AddSecuren palveluja käytetään muun muassa digitaalisen hoidon parissa, turvallisuus- ja pelastusalalla, kiinteistöjen turvallisuus- ja automaatiotehtävissä sekä kuljetusalalla. AddSecuren ratkaisut auttavat pelastamaan ihmishenkiä, suojaamaan omaisuutta ja tärkeitä yhteiskunnallisia toimintoja sekä edistämään liiketoimintaa. AddSecuren turvapuhelinpalvelut kuluttajille on esitelty sivustolla turvallisestikotona.fi.

AddSecure on yksi Euroopan johtavista suojattujen IoT-yhteysratkaisujen toimittajista keskittyen kriittiseen viestintään ja turvalliseen dataan. Jo yli 50 000 asiakasta turvaa elintärkeät ja liiketoiminnan kannalta kriittiset sovelluksensa AddSecuren IoT-ratkaisuilla.

Tukholmassa sijaitsevan päätoimipaikan lisäksi toimistoja on eri puolilla Eurooppaa. Yhtiön palveluksessa on yli 1000 henkilöä 16 maassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta AddSecure

"Mainio tilaisuus vanhushoivan parantamiseen” – Hyvinvointialueista yli 70 % myönteisiä markkinoiden mahdollisuuksille, laatu hintaa tärkeämpi (Tilaisuus Pikkuparlamentissa ke 22.2. klo 8.15-9.30)22.2.2023 08:15:00 EET | Tiedote

Hyvinvointialueet aikovat hyödyntää aiempaa enemmän yksityistä sektoria hoivan parantamiseksi. Hyvinvointialueiden ylimmälle johdolle suunnatun kyselyn mukaan yli 70 % järjestää palveluja suunniteltaessa markkinavuoropuhelun useimmiten tai aina. ”Kyselyn tulokset voisi tiivistää: Vanhushoiva on kriisiytymässä, mutta markkinoiden kyky auttaa ymmärretään yhä paremmin”, analysoi AddSecuren johtaja Timo Halima. Erityisen lupaavaa on, että kokonaisedullisuutta pidetään (yli 70 %) hintaa tärkeämpänä. ”Palveluista kertyvällä datalla voidaan parantaa laatua”, sanoo Kainuun hyvinvointialueen johtaja Jukka Lindberg.

”Vanhushoiva kriisiytymässä” – Jopa 20 % hoitajavajetta ennakoidaan hyvinvointialueilla laajalti, 70 % johdosta ei usko resurssien riittävän4.1.2023 00:01:00 EET | Tiedote

Yli 70 prosenttia hyvinvointialueiden ylimmästä johdosta arvioi, että alueiden taloudelliset resurssit vanhushoivalle eivät ole riittävät. Lähes puolet tuoreeseen kyselyyn vastanneista johtajista ennakoi alueelleen 10-20 % hoitajavajetta ja yli kolmasosa alle 10 % vajetta. ”Ennuste on huono, lähes kaikki hyvinvointialueiden ylimmät johtajat (95 %) arvioivat hoitajien ylikuormittuvan”, arvioi AddSecuren johtaja Timo Halima. Kyselytutkimus ennakoi, että resurssivaje lisää panostuksia vanhusten digitaalisesti tuettuihin palveluihin.

”Kyllä oli henki kyseessä” – Eksynyt vanhus löytyi metsästä ojan pohjalta turvarannekkeen avulla: ”Miksei näitä ole jo kaikilla?”5.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Seinäjoella on pelastettu turvarannekkeen avulla eksynyt iäkäs muistisairas mies. Turvapuhelinpäivystäjä sai rannekkeella paikannettua vanhuksen ja oli häneen sen kautta puhelinyhteydessä, samalla kun opasti auttajan paikalle. ”Ei olisi muuten tiheän metsän keskeltä mitenkään ojasta löytynyt”, kertoo turvapuhelinpäivystäjä Oscar Lyytikäinen AddSecurelta. Johtaja Tarja Palomäki Seinäjoen kaupungilta on tyytyväinen. ”Olemme onnellisia, että ikäihmiselle tarjoamamme palvelu on pelastanut ihmishengen.”

”Jaksamispommia” yritetään purkaa: ”Teknologia vapauttaa hoitajat hoivatyöhön ja auttaa seniorien omaisten jaksamista”, sanoo 1,5 miljoonaan turvapuheluun vuodessa vastaavan AddSecuren johtaja29.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueet törmäävät heti käynnistyessään sote-resurssien niukkuuteen. ”Ministeri Lindénin mukaan hoitajavaje on jo kokoluokkaa 10-15 000. Teknologioilla kuten turvapuhelimella voidaan merkittävästi auttaa”, painottaa AddSecuren johtaja Timo Halima. AddSecure tuottaa teknologian avulla hoivaa tukevia palveluita suuressa mittakaavassa. ”Vastasimme turvapuhelinkeskuksessamme viime vuonna 1,5 miljoonaan senioripuheluun, joiden perusteella toteutettiin 300 000 asiakaskäyntiä”, avaa Halima apua käytännön tasolla.