Iso riski: Kaksi kolmesta ei suojaa saataviaan

Luottovakuutuksiin erikoistuneen Atradius Suomen maajohtaja Juhani Laitala haluaa herätellä vientiyrityksiä riskeistä, joihin ne eivät ole lainkaan varautuneet.

Taustalla on syyskuussa julkaistu pk-yritysbarometri, jonka mukaan vientiyrityksistä 65 prosenttia ei suojaa myyntisaataviaan. Luottotappiot uhkaavat, mikäli asiakasyritys ei kykene tai halua maksaa laskujaan.

- Intoa on tällä hetkellä enemmän kuin tietoa, Laitala sanoo.

Hänen mukaansa kasvua hakevien yritysten aika kuluu uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen sekä niiden myyntiin ja myyntikanavien etsimiseen. Aikaa ei enää riitä riskienhallintaan.

- Läheisilläkin kauppakumppaneilla on aiempaa enemmän vaikeuksia selvitä maksuistaan. Ruotsissa ja Tanskassa maksukyvyttömien yritysten määrä kasvaa tänä vuonna arviolta 7-8 prosenttia. Myös norjalaisilla ja sveitsiläisillä yrityksillä on suomalaisyrityksiä heikompi maksumoraali, Laitala kertoo.

Tilastot ovat peräisin Atradiuksen elokuussa julkaisemasta yritysten maksukykyä selvittäneestä barometrista. Suurin syy pitkittää maksuaikoja on kassavarojen puute.

Laitala kaipaa, että suomalaiset vientiyritykset tekisivät ensimmäisenä toimenpiteenä riskiarvion asiakkaistaan.

- Kuinka paljon riskiä voidaan ottaa yhdestä asiakasyrityksestä, jos se ei pysty maksamaan laskujaan? Jossain vaiheessa riski realisoituu joka tapauksessa. Kyse on vain siitä, miten siihen on varautunut, Laitala sanoo.

Atradius toimii 52 maassa ja yhtiöllä on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksutapakäyttäytymisestä.