Isot askeleet kohti TKI-tavoitteita ovat vielä edessä

Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry kiittää Marinin hallituksen vuoden 2023 budjettia siitä, että se jatkaa keväällä 2022 sovittuja toimia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan edistämiseksi. Vaikuttavampiakin askeleita kohti tavoitetta olisi voinut ottaa jo nyt. Korkeatasoinen tutkimus on koko TKI-järjestelmän ja koulutusjärjestelmämme perusta. Tutkimusrahoitus on saatava aidosti kasvu-uralle.

Kaikessa TKI-toiminnassa tulee korostaa kansainvälisesti korkeaa laatua ja vaikuttavuutta.Unifi haluaakin kiinnittää huomiota korkeatasoisen tutkimuksen ja koulutuksen tarvitsemiin resursseihin. Siksi Business Finlandin rahoituksen lisäksi myös Suomen Akatemian rahoitus on saatava nopealle kasvu-uralle kohti 4 % TKI-tavoitetta. Näin turvataan edellytykset Suomen tulevaisuutta rakentavalle osaamiselle ja huippututkimukselle.

Sekä parlamentaarisen TKI-työryhmän työssä että Suomen Akatemian ja Business Finlandin arvioinneissa on nostettu esille TKI-järjestelmä kokonaisuutena ja sen jatkumo. Myös Suomen Akatemian Lippulaivaohjelman väliarviointi tuo konkreettisesti esiin yliopistojen ja yritysten yhteistyön vaikuttavia tuloksia.

Osaajapula ei saa muodostua innovaatiotoiminnan esteeksi, mikä vaatii koulutuksesta, tutkimuksesta ja opiskelijoista huolehtimista. TKI-panostusten vaikuttavuuden edellytys ovat osaavat ihmiset. Julkisen yliopistorahoituksen kehitys tuleekin nostaa verrokkimaiden tasolle, ja yliopistojen rahoituksen tulisi seurata opiskelijamäärien kasvua.

Matkalla kohti 4 prosentin TKI-tavoitetta ei ole varaa pitää välivuosia.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Tanja Risikko, Unifi, p. 040 195 2037

Eurooppa tarvitsee huippuosaamista, tieteen vapautta ja avoimuutta26.9.2022 10:27:34 EEST | Tiedote

Pohjoismaisten yliopistojen rehtorit kokoontuvat Nordic University Days 2022 (NUD2022) -tapahtumaan Brysseliin 26.–27.9.2022. Yli 60 rehtoria ja yliopistojohdon edustajaa vie EU-päättäjille viestiä tieteen ja koulutuksen merkityksestä sekä yliopistojen roolista Euroopan tulevaisuuden rakentamisessa. Suomi ja Eurooppa pärjäävät globaalissa osaamiskilpailussa vain yliopistoissa tehtävän tutkimuksen, koulutuksen ja näistä syntyvien innovaatioiden avulla.