IT-alan ammattilaiset huolissaan osaamisensa vanhenemisesta

”IT-alan asiantuntijat kaipaisivat työnantajalta enemmän tukea oman osaamisen kehittämiseen, sillä alalla osaaminen vanhenee nopeasti. Asiantuntijat saattavat olla täystyöllistettyjä vanhenevan järjestelmän kanssa, ja yhtäkkiä tulee uusi järjestelmä sekä uudet osaajat, jolloin pahimmassa tapauksessa vanhan järjestelmän osaajilta lähtee työpaikka alta. Vaikuttaa myös siltä, että joissain yrityksissä tai tehtävissä olevia työntekijöitä ei edes haluta kouluttaa, koska heidän pelätään siirtyvän kilpailijalle uusi arvokas osaaminen taskussaan. Jos tällaisia karkaamispelkoja on, niin työnantajan kannattaisi tarkistaa, ovatko työsuhteen ehdot ja työnteon puitteet riittävän houkuttelevat”, sanoo YTN Tietotekniikan palvelualan vastaava asiamies Björn Wiemers.

Kysely toteutettiin huhti- ja toukokuussa 2018 ja siihen vastasi yli 800 Suomessa työskentelevää IT-alan ammattilaista. Vastaajista 95 % työskenteli toistaiseksi voimassa olevassa kokopäiväisessä työsuhteessa IT-alan yrityksessä tai -tehtävissä. Vastaajat kokivat, että työelämää tulisi kehittää erityisesti osaamisen ylläpitämisen ja kehittämisen (47% vastaajista), työssä jaksamisen ja omien työtehtävien (46%) sekä työajan hallinnan ja työaika-asioiden kuten esimerkiksi etätyön ja työaikajoustojen (45%) osalta. Etätyömahdollisuuksien epätasa-arvo nousi yli muiden erityisesti kyselyn avoimissa vastauksissa.

”Alan etätyökäytännöt ovat kirjavia. Toisissa yrityksissä etätöihin jopa kannustetaan ja toisissa taas etätyönteko voi olla kokonaan kielletty. Käytännöt vaihtelevat jopa saman firman sisällä ja etätyömahdollisuudet voivat riippua esimerkiksi asiakkaasta tai esimiehestä. Yllättävän usein esteenä voivat olla asiat, jotka eivät suoranaisesti edes liity työtehtävien suorittamiseen, vaan kyse on enemmänkin keksityistä esteistä etätyölle”, sanoo Tietoalan puheenjohtaja Jyrki Kopperi.

Kouluarvosanaksi edunvalvonnan onnistumisesta kyselyyn vastanneet antoivat kahdeksan. Vastaajat kuvailivat alan edunvalvontaa tärkeäksi ja vastuulliseksi.

YTN Tietotekniikan palveluala ja Tietoala ry neuvottelevat alan työehtosopimuksen. Ne edustavat yhdessä työntekijöitä, jotka kuuluvat esimerkiksi Insinööriliittoon, Tekniikan akateemiset TEKiin ja Tradenomiliittoon. Työnantajia neuvotteluissa edustaa Teknologiateollisuus. Alalla työskentelee lähes 60 000 henkilöä esimerkiksi ohjelmistokehityksen ja -konsultoinnin, palvelin- ja tietokantaratkaisujen, mobiilisovellusten, pelisuunnittelun ja -tuotannon sekä virtuaalitodellisuuden ja keinoälyn parissa. Alan suurimpia työllistäjiä Suomessa ovat mm. CGI, Tieto, F-Secure, Fujitsu, Rovio, Accenture, Supercell ja Digia. Alalla on kattava ja yleissitova työehtosopimus, joka on voimassa 1.11.2017 - 31.10.2020.

Björn Wiemers
vastaava asiamies, neuvottelija