IT i kommunerna: Strategiskt viktigt för kommunerna att främja digitaliseringen – tilläggsinvesteringar behövs

Utgående från resultaten i kartläggningen som Kommunförbundet låtit göra ser kommunerna idag digitaliseringen som det viktigaste sättet att uppnå de uppställda målen.

– Enligt kartläggningen uppgår kommunernas och samkommunernas totala utgifter för informationsteknik just nu till cirka en miljard euro per år, säger Tommi Karttaavi, direktör för informationssamhället vid Kommunförbundet.

Sammanlagt 31 procent av kommunerna och samkommunerna som svarat bedömde att bristande anslag var den största utmaningen i främjandet av digitaliseringen.  Dessutom ansåg 25 procent att beroendet av gammal programvara var ett mycket stort problem.

– Svaren visar tydligt att digitaliseringen ses som strategiskt mycket betydelsefullt i kommunerna. Detta syns emellertid inte i investeringarna i IKT, förutom i de största städerna. Utgående från resultaten finns det mycket att utveckla också i hur man mäter nyttan och de eventuella inbesparingar som digitaliseringen för med sig, säger Karttaavi.

– Av kommunernas och samkommunernas totalutgifter utgör informationstekniken endast cirka två procent. Med tanke på den pågående utvecklingen i digitaliseringen är kostnadsutvecklingen återhållsam jämfört med kartläggningen år 2013, säger Susanna Hyvärinen, sakkunnig.

Kommunförbundets IT-kartläggning besvarades av 79 kommuner och 28 samkommuner. Svarsprocenten för kommunernas del var 25 vilket täckte 3,2 miljoner invånare.

Övergripande arkitektur är vanligare i stora kommuner

Av de kommuner och samkommuner som svarat på enkäten har mer än 60 procent av vidtagit åtgärder inom den övergripande arkitekturen. Arbete med den övergripande arkitekturen är vanligare i de stora kommunerna. Bland kommunerna med över 40 000 invånare har 75 procent vidtagit åtgärder.

– Arbetet med den övergripande arkitekturen har ökat cirka tio procentenheter jämfört med den förra kartläggningen för fem år sedan, säger Jari Ylikoski, sakkunnig vid Kommunförbundet.

– I de kommuner där användningen ökat främjas helheten av att man samarbetar inom IKT och helhetsarkitekturen och skapar gemensamma spelregler och arbetsrutiner. Nyttan av arbetet med den övergripande arkitekturen märks i synnerhet när verksamhetsmiljön för IKT splittras och när man använder sig av externa tjänster som till exempel molntjänster, säger Ylikoski.

Kommunerna ser potential i artificiell intelligens och robotik

Av de nya teknologierna är den vanligaste 3D-modellering som används av 25 procent av dem som svarat. Cirka var tionde har programrobotik till sitt förfogande. Övrig teknologi, så som artificiell intelligens och förstärkt verklighet, används av mindre än tio procent av uppgiftslämnarna.

– De som svarat såg mest nyttopotential i robotiken och särskilt inom programrobotik. En tredjedel uppgav att de har pilotprojekt på gång inom 3D-modellering, sakernas internet (IoT), drönare och spelifiering, säger Susanna Hyvärinen.

Tommi Karttaavi,
direktör, informationssamhället, tfn 050 563 3935
Susanna Hyvärinen, sakkunnig, tfn 050 3637410
Jari Ylikoski, sakkunnig, tfn 050 572 9820
Jarno Parviainen, forskare, FCG Konsultointi Oy, tfn 050 4361473

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.