Itä-Suomessa hiv-tartuntojen määrä edelleen nousussa – ilmaisia hiv-kotitestejä jaossa Vartiuksen raja-asemalla 15.-16.6

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen suosituksen mukaan jokaisella tulisi halutessaan olla oikeus päästä anonyymiin hiv-testiin julkisessa terveydenhuollossa. Tämä toteutuu kuitenkin monilla edelleen huonosti. Etenkin pienemmillä paikkakunnilla voi olla vaikeaa päästä nimettömänä testiin. Suuremmissa kaupungeissa on tarjolla myös testiin pääsyä helpottavia matalan kynnyksen palveluita mm. Hivpointin ja Suomen Punaisen Ristin järjestäminä. Vuonna 2018 myyntiin tuli hiv-kotitesti, joka tuo anonyymin testauksen suomalaisten ulottuville ympäri maata.

Anonyymin testauksen tarve on huomattu Hivpointin ja Punaisen Ristin testaustapahtumissa Venäjän rajalla. Vuodesta 2000 lähtien lähes 60 suomalaista miestä on saanut hiv-tartunnan Venäjällä.

– Kohdennettu hiv-testaus Venäjän rajalla on selkeästi tärkeää, sillä monet rajatestauksessamme käyneistä miehistä eivät ole ennen käyneet hiv-testissä, sanoo Hivpointin seksuaalineuvoja Mervi Valjus.

– Yksi syy tähän on se, että anonyymin hiv-testin saaminen on vaikeaa. Julkisen terveydenhuollon olisi tärkeää tarkistaa käytäntöjään ja varmistaa, että oikeus nimettömään hiv-testaukseen toteutuu, toteaa Valjus.

Hän myös rohkaisee käymään testissä.

– Testiin hakeutumista ei kannata pelätä, saat siitä itsellesi mielenrauhan, Valjus kannustaa.

Tänä vuonna Hivpoint ja Suomen Punainen Risti järjestävät useampia rajatestauksia kuin edellisvuosina. Raja-asemilla tarjotaan testauksen lisäksi neuvontaa ja turvaseksipakkauksia. Jokaisena testauspäivänä jaetaan myös ilmaisia hiv-kotitestejä muistuttamaan säännöllisen testauksen tarpeellisuudesta ja mahdollisuudesta tehdä testi nimettömästi.

Ensi viikonloppuna turvaseksikiertue päivystää Vartiuksen raja-asemalla lauantaina 15.6. klo 14-18 ja sunnuntaina 16.6. klo 12-18.

Loppukesän rajatestaustapahtumat järjestetään Niiralassa 24.-25.8 ja Nuijamaalla 31.8.-1.9.

Lisätietoja:

Mervi Valjus, Hivpointin seksuaalineuvoja, suunnittelija - aluetyö, 0207 465 784, mervi.valjus@hivpoint.fi

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin (ent. Hiv-tukikeskus) tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden, tartunnasta huolestuneiden ja heidän läheisten tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen.

Hivpoint toivottaa hiv-estolääkityksen tervetulleeksi - prepin käytöstä nyt kansallinen ohjeistus ja edullisemmat rinnakkaisvalmisteet markkinoille17.4.2019 06:00:00 EESTTiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen uusi ohje suosittaa hiv-estolääkitystä henkilöille, joilla on korkea riski saada hiv-tartunta. Prep-estolääke on osana kokonaisvaltaista ennaltaehkäisyä vähentänyt hiv-tartuntoja kaikissa maissa, joissa se on saatavilla. Oikein käytettynä lääkitys antaa jopa 99 prosentin suojan hiv-tartuntoja vastaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtama kansallinen hiv- ja hepatiittiasiantuntijaryhmä julkaisee koko Suomen terveydenhuoltoa koskevan suosituksen prep-hoidosta tänään 17.4.2019.