Itä-Suomessa maanteitä päällystetään kolmannes vähemmän kuin vuosi sitten

Tämänhetkisen päällystysohjelman mukaan maanteitä päällystetään vuonna 2023 Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa yhteensä noin 240 kilometrin matkalla. Päällystystyöpituus on noin 120 kilometriä lyhyempi kuin edellisenä vuonna.

Pohjois-Savon ELY-keskus käyttää vuonna 2023 päällystetyn tieverkon päällysteiden ja tiemerkintöjen ylläpitoon Itä-Suomen maakunnissa Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Savossa yhteensä noin 28 miljoona euroa. Käytettävissä oleva rahoitus on noin 7 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2022.

Päällysteiden uusimismäärän vähenemiseen vaikuttavat vähenevä rahoitus sekä viimeisten vuosien aikana tapahtunut raaka-aineiden ja energian hinnannousu. Korjausvelan hillitsemiseksi alueella pitäisi pystyä päällystämään maanteitä noin 500 km vuosittain.

Päällystetyn tieverkon ylläpitotyöt muodostuvat teiden uudelleenpäällystystöistä, päällysteiden paikkauksista sekä tiemerkintöjen kunnostamisesta. Päällystystöiden yhteydessä tehdään muutamilla kohteilla myös pieniä tierakenteen parantamistoimenpiteitä.

Tänä vuonna Itä-Suomen alueen tieverkolla huonokuntoisten päällysteiden määrä lisääntyy noin 70 km edellisestä vuodesta. Maanteillä arvioidaan olevan vuoden lopussa noin 1 230 km huonokuntoiseksi luokiteltuja päällysteitä. Mikäli tulevaisuudessa rahoitus ja päällystystöiden kustannukset pysyvät nykyisen suuruisina, huonokuntoisten päällysteiden määrän arvioidaan lisääntyvän tieverkolla noin 100-150 km joka vuosi.

Tulevaisuuden kuntotilan kehittymisessä on huomionarvoista, että kolmasosa päällystetystä tieverkosta on jo luokiteltu tyydyttäväkuntoiseksi ja niiden määrä lisääntyy myös vuosittain. Päällysteiden kunnon heikkeneminen näkyy tienkäyttäjille merkittävästi heikentyneenä palvelutasona seutu- ja yhdystieverkolla.

Merkittävimpiä päällystettäviä tieosuuksia tulevana kesänä

Pohjois-Savo:
- Vt 5 Kuopio-Pöljä, 31 km

Pohjois-Karjala:
- Vt 6 Niittylahti-Hukanhauta 8,5 km

Etelä-Savo:
- Mt 453 Pieksämäki-Jäppilä, 15 km

Vuoden 2023 alustavat päällystystyökohteet:

Alustava päällystysohjelma, kartta

Muutokset ovat vielä mahdollisia kartalla esitettyihin kohteisiin.

Ylläpitovastaava Kimmo Tiikkainen, Pohjois-Savon ELY-keskus, puh. 0295 026 766, kimmo.tiikkainen(at)ely-keskus.fi

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.