Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Itäbaanan rakentaminen ja suunnittelu käynnissä

Jaa

Itäbaana on tulevaisuudessa pyöräilyn pääväylä keskustasta itään, aina Sipoon rajalle asti. Itäbaana on osa baanaverkkoa, joka muodostaa Helsingin pyöräliikenteen laadukkaan reittiverkoston. Nyt Itäbaanaa suunnitellaan parhaillaan Herttoniemen kohdalla. Puistosuunnitelma Herttoniemen Oravapuistossa, kohdassa Suunnittelijankatu – Valurinkatu, on nähtävillä 8.9. asti. Itäbaanaan liittyviä, jo valmistuneita osuuksia on jo mm. Kulosaaren sillalla ja Gotlanninkadulla Itäkeskuksessa.

Havainnekuva Herttoniemen Oravapuistosta, Konemestarinkadun alikulun kohdalta. Kuva: WSP.
Havainnekuva Herttoniemen Oravapuistosta, Konemestarinkadun alikulun kohdalta. Kuva: WSP.

Itäbaana täydentyy osuus kerrallaan

Itäbaanan suunnittelu ja toteutus etenevät vaiheittain. Helsingin keskustassa Itäbaanaa suunnitellaan käynnissä olevan Kaisaniemenpuiston suunnittelun yhteydessä, jossa mm. Kaisaniemenranta on osa Itäbaanaa. Kaisaniemen osuuden suunnitelmat valmistuvat arviolta syksyksi 2021. Pitkänsillan ja Kulosaarensillan välinen Itäbaanan osuus rakennetaan muiden isojen hankkeiden kuten Hakaniemen sillan, Kruunusiltojen ja Hanasaaren voimalaitoksen ympäristön uudelleen rakentamisen yhteydessä.

Kulosaaren sillalla on jo valmista baanaa, joka liittyy Kulosaaren puistotien käynnissä olevaan urakkaan. Kulosaaren puistotie muutetaan pyöräkaduksi Tupasaarentielle asti ja urakan tulisi olla valmis alkuvuonna 2021. Tupasaarentien ja Hiihtomäentien välisen osuuden suunnittelu käynnistetään tänä vuonna.

Herttoniemen aseman seudulla Itäbaana rakentuu alueen muun rakentamisen yhteydessä. Ajankohtainen puistosuunnitelma Herttoniemen Oravapuistosta on nähtävillä parhaillaan. Valurinkatu – Roihuvuorentie väliselle osuudelle suunnitellaan nykyisen pyöräreitin parannuksia ja osin mahdollisesti uutta linjausta.

Roihuvuorentie – Marjaniementie välinen osuus otetaan tarkempaan suunnitteluun arviolta vuonna 2022-2023. Gotlanninkadulla Itäkeskuksessa on jo valmista baanaa. Itäkeskuksesta itään päin baanan suunnittelua tulee tehdä ensin yleissuunnittelun tasolla, jonka jälkeen tehdään tarkempaa suunnittelua.

Herttoniemen Oravapuiston ajankohtainen suunnitelma nähtävillä

Herttoniemen Oravapuistossa baana rakennetaan uusittavan metron meluesteen viereen. Tavoitteena on rakentaa Itäbaanaa ja meluestettä samanaikaisesti, jolloin rakentamisen haitta ympäristölle olisi mahdollisimman lyhyt. Rakentaminen voisi alkaa vuonna 2021.

Suunnittelijankadun ja Konemestarinkadun alikulun välillä jalkakäytävä ja baana pyritään rakentamaan vierekkäin, jotta viheralueet säilyvät mahdollisimman yhtenäisinä. Nykyinen yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie säilytetään jalkakäytävänä. Konemestarinkadun alikulkukäytävän kohdalla baana rakennetaan sillalle.

Pyörätien, jalkakäytävän ja meluesteen rakentamisen takia puistoalueelta joudutaan kaatamaan puita. Pyörätien ja jalkakäytävän puiston puolelle istutetaan uusia puita ja pensaita korvaamaan poistettavaa kasvillisuutta. Puistosuunnitelmaan voi tutustua tarkemmin kaupungin verkkosivuilla 8.9. asti.

Herttoniemen yritysalueella uudistetaan myös muita katuja lähivuosina. Ensimmäisenä työn alle tulevat Suunnittelijankatu ja Laivalahdenkadun eteläpääty. 

Tavoitteena 130 kilometriä pitkä baanaverkko

Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava laadukkaiden pyöräteiden – baanojen – verkko. Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin. Ne mahdollistavat nopean, suoran ja tasavauhtisen pyöräliikenteen. Baanaverkko koostuu sekä uusista osuuksista että parannettavista nykyisistä pyöräteistä. Suunniteltu baanaverkko on kokonaisuudessaan 130 kilometrin pituinen.

Pyöräliikennettä edistetään Helsingissä, koska sillä saavutetaan aikasäästöjä, tehokkaampaa tilankäyttöä, terveyshyötyjä, ympäristöetuja, taloudellisia hyötyjä ja liikenneturvallisuuden parantumista. Pyöräliikenteen edistäminen ei ole itseisarvo, vaan keino turvallisemman, viihtyisämmän ja toimivamman kaupungin luomiseen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Itäbaanan suunnittelu
Ilari Heiska
Liikenneinsinööri
Liikenne- ja katusuunnittelu
puh. 09 310 37220
ilari.heiska@hel.fi

Oravapuiston suunnittelu
Heidi Piiroinen
Projektijohtaja
Liikenne- ja katusuunnittelu
puh. 09 310 23137
heidi.m.piiroinen@hel.fi

Kuvat

Havainnekuva Herttoniemen Oravapuistosta, Konemestarinkadun alikulun kohdalta. Kuva: WSP.
Havainnekuva Herttoniemen Oravapuistosta, Konemestarinkadun alikulun kohdalta. Kuva: WSP.
Lataa
Suunniteltu baanaverkko.
Suunniteltu baanaverkko.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 22.9.202022.9.2020 17:13:09 EESTTiedote

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan päivän kokouksen päätöstiedote on julkaistu sivuillamme. Päätöstiedote 22.9.2020 Pöytäkirja korvaa esityslistan ja päätöstiedotteen, kun pöytäkirja on tarkastettu. Lisää tietoa kaupunkiympäristölautakunnan toiminnasta voit lukea sivuiltamme osoitteesta: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/kaupunkiymparistolautakunta/ https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/kaupunkiymparistolautakunta/

Helsinki vaatii katutyömailta parempaa laatua ja koko alan asennemuutosta22.9.2020 09:15:00 EESTTiedote

Helsinki palkkasi kesäksi 25 laaduntarkkailijaa, joiden tehtävänä oli tehdä havaintoja siitä, miten maailman toimivin kaupunki toimii. Katutöitä havainnoi kymmenen tarkkailijaa, jotka löysivät työmailta monia epäkohtia. Merkittävimpiä näistä olivat luvattomat työmaat ja työmaakylttien puuttuminen yli puolelta työmaista. Lisäksi työmailta löytyi vaarallisia kulkureittejä sekä puutteita opastuksessa, työmaiden rajaamisessa ja esteettömyydessä.

Asukkaat paljastivat lukuisia hiljaisia keitaita ympäri Helsinkiä22.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Kuluneen kevään ja kesän aikana monet ovat ulkoillessaan kiinnittäneet huomiota kaupungin äänimaisemaan. Ympäri kaupunkia löytyy paljon hiljaisiksi ja rauhallisiksi koettuja paikkoja, kuten Helsingin kaupungin viime vuonna tekemän kyselyn tulokset osoittavat. Kyselyn mukaan noin puolet paikoista sijaitsi samassa kaupunginosassa kuin vastaajan koti. Reilu kolmannes vastaajista kertoi käyvänsä hiljaisessa paikassa viikoittain.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme