Itäbaanan reitti tarkistettu Herttoniemen teollisuusalueella – uutta suunnitelmaa esitellään yleisötilaisuudessa
Itäbaana muodostaa valmistuessaan pyöräliikenteen keskeisen yhteyden keskustan ja Itäkeskuksen välillä jatkuen myöhemmin edelleen kohti Östersundomia. Tällä hetkellä laaditaan yleissuunnitelmaa osuudesta, joka ulottuu Valurinkadun pohjoispäässä sijaitsevasta Itäväylän alikulusta Virvatulentien kohdalle. Suunnitelmassa määritetään baanan linjaus, alustavat suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja suunnitelman vaikutukset. Itäbaanan muut osuudet suunnitellaan ja toteutetaan erikseen.
Itäbaana kulkee Herttoniemen teollisuusalueella Mekaanikonkatua pitkin
Herttoniemen teollisuusalueelle on suunnittelun aikana tarkasteltu kolmea eri reittivaihtoehtoa: Itäväylän varressa kulkeva reitti, Mekaanikonkatua kulkeva reitti ja Sahaajankatua kulkeva reitti. Näistä kolmesta vaihtoehdosta Mekaanikonkatua kulkeva reitti on valittu Itäbaanan yleissuunnitelman linjaukseksi.
Sahaajankatu oli alustavasti valittu soveltuvimmaksi reitiksi Itäbaanalle, mutta suunnittelun edetessä on todettu,että baanatasoinen yhteys Sahaajankadulla olisi vaikea toteuttaa. Osuudella on suuri määrä tonttiliittymiä ja alueella pysäköinti tonttien rajavyöhykkeellä heikentää pyöräliikenteen ja jalankulun turvallisuutta. Myös asukkaiden ja muiden sidosryhmien palaute vaikutti siihen, että vaihtoehtoiset linjaukset otettiin uudelleen tarkasteluun.
Mekaanikonkatua kulkeva reitti tarjoaa suorimman yhteyden alueen läpi. Osuus on itsessään tasainen, mutta Valurinkadulla ja Roihuvuorentiellä jää merkittävät nousut reitin varrelle. Itäbaanan linjauksen myötä Mekaanikonkadulta tullaan poistamaan kadun varren pysäköintipaikat välillä Valurinkatu – Roihuvuorentie.
Roihuvuorentien ja Virvatulentien välinen ns. Itäpolun osuus kulkee Itäväylän vieressä. Roihuvuoresta tulevaa Itäväylän ramppia lyhennetään ja muokataan turvallisemmaksi ja Itäväylän nopeusrajoitusta lasketaan baanalinjauksen läheisyydessä nykyisestä 80 km/h:sta 60 km/h:n. Suunnittelussa selvitetään myös, onko Itäpolun osuudella tarvetta puiden kaatamiselle.
Baana voisi kulkea Itäväylän varrella tulevaisuudessa
Itäväylän varrella kulkeva reitti on esitetty baanan linjaukseksi vuonna 2014 laaditussa Itäbaanan alustavassa yleissuunnitelmassa. Yhteys on toimiva, mutta sen kustannukset ovat korkeat. Erityisen hyvää tässä reitissä on sen tasaisuus ja se, että pyöräliikenne ei risteä teollisuusalueella muun liikenteen kanssa.
Alustavassa yleissuunnitelmassa linjattu reitti Itäväylän varressa on tunnistettu parhaaksi vaihtoehdoksi, mutta korkeiden kustannusten sekä alueen kehityksen epävarman aikataulun vuoksi kaupunki lähtee edistämään Mekaanikonkadun linjausta. Mekaanikonkadun linjauksen edistämisellä taataan pyöräliikenteen reittien laatu ja jatkuvuus. Itäväylän varressa oleva linjaus on kuitenkin tavoitteena ja otetaan lähtökohdaksi, kun maankäyttö ja Itäväylä alkavat rakentua yleiskaavan mukaisesti.
Tervetuloa yleisötilaisuuteen 29. marraskuuta
Nyt suunniteltavaa osuutta esitellään tiistaina 29. marraskuuta 2022 klo 17.00–18.30 Stadin ammattiopistolla, osoitteessa Prinsessantie 2. Kaupunki toivottaa tervetulleeksi kaikki alueen asukkaat, yrittäjät sekä ohikulkijat tutustumaan suunnitelmaan ja keskustelemaan sen sisällöstä.
Suunnitelmaluonnoksiin voi tutustua ennakkoon ja ne julkaistaan 22. marraskuuta osoitteessa: https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pyoraily/pyorateiden-rakentaminen (kohdassa Katuosuudet, joita suunnittelemme parhaillaan)
Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava baanaverkko. Baanat ovat laadukkaita pyöräliikenteen pääreittejä, jotka mahdollistavat suoran ja sujuvan pyöräliikenteen. Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jenni Huovinen
suunnittelija
liikenne- ja katusuunnittelu
kaupunkiympäristön toimiala
jenni.huovinen@hel.fi
09 310 37461
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 28.3.202428.3.2024 19:30:31 EET | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 28.3.2024 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 11.4.2024
Uuden Kulosaarensillan suunnittelu etenee28.3.2024 09:50:31 EET | Tiedote
Huonokuntoinen Kulosaarensilta Kalasataman ja Kulosaaren välillä uusitaan. Silta puretaan, ja samalle paikalle tulee uusi silta, jonka rakentamisen on suunniteltu alkavan vuonna 2027. Uuden sillan katusuunnitelmaluonnokset ovat esillä 9. huhtikuuta asti.
Pääkaupunkiseudun opastetuilla luontoretkillä tarjolla 130 maksutonta retkeä keväästä syksyyn27.3.2024 13:47:15 EET | Tiedote
Opastetut luontoretket pääkaupunkiseudun luontokohteisiin on taas koottu kuntien yhteiseen luontoretkikalenteriin. Vuoden 2024 retkistä kertovat kalenterit ovat jaossa kirjastoissa ja asiakaspalvelupisteissä huhtikuun alusta alkaen.
Guidade naturutflykter i huvudstadsregionen – 130 avgiftsfria utflykter från våren till hösten27.3.2024 13:44:14 EET | Tiedote
Guidade naturutflykter till huvudstadsregionens naturobjekt har åter samlats i kommunernas gemensamma naturutflyktskalender. Kalendern om utflykterna 2024 delas ut i bibliotek och vid kundtjänsterna från början av april.
Säsongen för elsparkcyklar börjar i Helsingfors den 28 mars – nya områden med begränsningar kring stationerna27.3.2024 12:07:01 EET | Tiedote
Från och med våren 2024 regleras parkeringen av allmänna elsparkcyklar och cyklar kring metro- och tågstationer utanför Helsingfors centrum. Nya områden med begränsningar införs bland annat i Böle, Hagnäs, Sörnäs och Fiskehamnen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme