Italia ja Orientti lumosivat Sinebrychoffin taidemuseossa

”Kertakaikkisen kaunis näyttely! Olisin itkenyt, jos olisin kehdannut.”

Ippolito Caffi (1809–1866)
Venetsia: Vanha satama (Molo) auringonlaskun aikaan. 1864
2017 © Photo Archive - Fondazione Musei Civici di Venezia.
Ippolito Caffi (1809–1866) Venetsia: Vanha satama (Molo) auringonlaskun aikaan. 1864 Fondazione Musei Civici di Venezia. Galleria Internazionale d’Arte Moderna di Ca’ Pesaro 2017 © Photo Archive - Fondazione Musei Civici di Venezia.

Näyttelyn aikana museossa vieraili yhteensä 32 800 Italian ja Orientin ystävää. Helmikuussa avautunut näyttely Italian ja Orientin lumo - Ippolito Caffi (1809-1866) esitteli italialaisen Ippolito Caffin tuotantoa ensimmäistä kertaa näin laajasti Pohjoismaissa. Näyttely kuratoitiin ja toteutettiin yhteistyössä Fondazione Musei Civici di Venezian kanssa ja se oli esillä ainoastaan Helsingissä Sinebrychoffin taidemuseossa.

Näyttely tarjosi kiehtovan aikamatkan Italian historiaan, kulttuuriin ja vei katsojan Venetsiaan, Roomaan, Ateenaan, Konstantinopoliin ja muihin Orientin kaupunkeihin. Näyttely onkin museon yksi kaikkien aikojen suosituimmista.

Näyttelyvieraidemme tunnelmia:

”Aivan ihana näyttely, tutut maisemat, matkat Italiaan tulee eletyksi uudestaan.”

”Hieno näyttely, oli mukava tutustua taiteilijaan joka on entuudestaan tuntematon.”

”Mukava vertailla osin tuttujakin paikkoja ja niiden ilmettä nykyaikaan.”

”Ihana ja mieltä kohottava käynti!”

”Lumoava näyttely nimensä mukaan. Hieno, kuin olisin ollut Välimeren ympärimatkalla.”

”Kertakaikkisen kaunis näyttely! Olisin itkenyt, jos olisin kehdannut. Sieluni kiittää tästä sykähdyttävästä hetkestä.”

Museon suosituimmat näyttelyt TOP3:

Etruskit (2003): 42 600

Italian ja Orientin lumo - Ippolito Caffi (2018): 32 800

Minä en ole minä - Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia (2017): 29 588

Yhteystiedot: Sinebrychoffin taidemuseo, Bulevardi 40, 00120 Helsinki, p. 0294 500 460, www.siff.fi

Kirsi Eskelinen
museonjohtaja
kirsi.eskelinen@siff.fi

Ippolito Caffi (1809–1866)
Venetsia: Vanha satama (Molo) auringonlaskun aikaan. 1864
2017 © Photo Archive - Fondazione Musei Civici di Venezia.

Lucas Cranachin näyttely vihdoin Suomeen23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Tiedote 23.5.2019. Lucas Cranach − Renessanssin kaunottaret -näyttely avautuu Sinebrychoffin taidemuseossa syyskuun loppupuolella 2019. Näyttely on suuren saksalaisen renessanssimestari Lucas Cranach vanhemman (1472-1553) ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Sinebrychoffin taidemuseon tuottamaan ja vain Helsingissä nähtävään näyttelyyn tulee esille maalauksia ja grafiikkaa, noin 30 teosta, eurooppalaisten museoiden kokoelmista. Puulle maalatut, jo 500-vuotiaat teokset ovat museoidensa aarteita ja harvoin lainattavissa. Näyttely on esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 26.9.2019-5.1.2020.

Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely Sinebrychoffin taidemuseossa 28.3.-25.8.201926.3.2019 14:00:00 EETTiedote

TIEDOTE 26.3.2019, klo 14.00. Sinebrychoffin taidemuseon Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely kertoo kullan ja sinisen värin kiehtovan tarinan maalausten, veistosten ja esineiden kautta aina keskiajalta nykyaikaan saakka. Kullan takia on ryövätty, sodittu, valloitettu ja rakastettu. Se on vedonnut kaikkiin kansoihin kaikkina historian aikoina. Väreinä kulta ja sininen ovat loistokkuutensa myötä saaneet lukemattomia symbolisia merkityksiä. Kulta viittaa aurinkoon, Jumalaan, valtaan ja rikkauteen - keskiajan taiteessa kulta symboloi taivasten valtakuntaa. Sinistä taas pidetään kunnian ja arvokkuuden värinä, vallan vertauskuvana.

KUTSU MEDIALLE: Tervetuloa Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttelyn ennakkoesittelyyn tiistaina 26.3.2019 klo 14 Sinebrychoffin taidemuseoon, Bulevardi 40. Näyttelyn esittelee kuraattori, FT Ira Westergård18.3.2019 08:00:00 EETKutsu

Sinebrychoffin taidemuseo 18.3.2019. Taivaalliset värit - Sinistä ja kultaa -näyttely kertoo kullan ja sinisen värin kiehtovan tarinan maalausten, veistosten ja esineiden kautta aina keskiajalta nykyaikaan saakka. Kullan takia on ryövätty, sodittu, valloitettu ja rakastettu. Se on vedonnut kaikkiin kansoihin kaikkina historian aikoina.

Kotimuseon joulu − Juhlakattauksia Bulevardilla30.11.2018 09:08:46 EETTiedote